AUTOpro a fost invitată la avanpremiera mondială a modelului de serie Jaguar i-PACE, primul SUV full electric realizat în Europa! Tot noi am fost și primii care am beneficiat de o experiență de condus. Concluzia? Este cel mai bun produs EV!
Dan Vardie, Geneva, Elveția
Cu o serie incredibilă de technologii IT – software și hardware – de prim rang mondial, dublată de cele mai avansate tehnologii automotive – de exemplu – primul Jaguar cu 90% aliaj de alumniu in structură!- i-PACE se instalează lider mondial în domeniul SUV EV. Un loc care era confortabil ocupat de Tesla Model X.
Experiența conducerii primului SUV EV Made in Europa a fost una cu totul și cu totul specială.
Câteva date convingatoare. 400 CP, cuplu 696 Nm și o accelerație la 100 km/h în doar 4,8 sec! Baterie Li-Ion de 90 kWh care oferă o autonomie de 480 km după noile cicluri de măsurători WLTP, mai aproape de realitate. Inginerii JLR declarau pentru AUTOpro, că după vechiul ciclu de măsurători, i-PACE ar fi avut o autonomie de aproape 550 km! Este nu doar comparabilă cu Tesla Model X cu aceiași baterie dar sensibil mai mare decât alte mașini EV importante, vezi Renault Zoe sau Nissan Leaf. Cu o incărcare rapidă la 100 kW, 80% din baterie se atinge după 40 min. La fiecare 15 min se adaugă 100 km! La o priză normală de casă cu un „wall box” de 7 kW, 80% se atinge în 10 ore – un timp normal pe care o mașină îl petrece în timpul nopții parcată în fața casei. Mașina poate opera până la temperaturi de -40 grd C, cu 10 grd C mai jos decât orice alt EV!
Are două motoare sincrone cu magneți permanenți, câte unul pe fiecare punte. Soft-ul avansat oferă posibilitatea de a muta tracțiunea de pe o punte pe alta în proporție de 100%. Iar dacă una dintre roți nu mai are nici un pic de aderență, tracțiunea este mutată în proporție de 100% pe celaltă roată a punții! Este considerat cel mai eficient sistem awd. Are cel mai jos centru de greutate și o distribuțe ideală a maselor 50 / 50. Mulțumită construcției din alumniu mașina are doar puțin peste 2000 kg – din care 600kg sunt ale bateriei, oferind o agilitate incredibilă pentru asemenea greutate – așa cum aveam să constatăm în timpul experienței noastre de conducere de la Geneva.
Are cel mai avansat sistem de recuperare a energiei de frânare care poate mări autonomia cu până la 50 km! În proporție de 90 % dintre situațiile de frânare/ încetinire , folosind gradul ridicat de recuperare, nu mai este nevoie de apăsat pedala de frână. Are cel mai „deștept” soft care – „cam în două săptămâni” , după cum ne spunea dr Wolfgang Ziebart, guru-ul EV al JLR, într-un interviu în exclusivitate mondială- îți învață obiceiurile de condus și intuiește ce vrei să faci. Are comunicare bluetooth care identifică cine se apropie și setează automat mașina pentru respectivul driver. Comunică cu casa ta inteligentă, putând să îi spună Alexei din casă – de exemplu- să acomodeze temperatura la o valoare dorită!
O siluetă sportivă, fluidă. modernă și tinerească.
Este primul Jag care primește incredibilul sistem infotainment cu două ecrane tactile Touch Pro Duo – sistem introdus în premieră pe Range Rover Velar. Are un nou sistem de navigație botezat „EV Navigation” care ia în calcul, pe lângă trafic și topografia traseului și vremea/ temperaturile de traseu, optimizând și din aceste perspective ruta aleasă. Este un sistem de navigație, deocamdată, unic în lume! Are în dotare Alexa on board și primul automobil european cu up-datare „over the air”- pionierată de Tesla.
Însă poate cel mai spectaculos este prețul de pornire. La momentul experienței noastre de conducere, era comunicat doar prețul pentru Marea Britanie- £63.495, preț fără niciun fel de prime de tip Rabla plus oferite de guvernul Majestății sale. AUTOpro a aflat că prețul „întreg” pentru Germania va pleca de la puțin sub 70.000 Euro. Este un pic prea devreme să comunicăm prețul pentru România… Oricum, este cu cel puțin 35-40 % mai ieftin decât Tesla Model X!
Prin lansarea lui i-PACE, JLR a proiectat în mai puțin de 4 ani un EV de prim rang mondial, fără să aibă nicio experiență în domeniu. A luat „fața” teutonilor germani – vezi Audi, Mercedes, BMW – care au promis mașini electrice performante de ani de zile, dar nu au lansat nimic cu adevărat competitiv până acum. Este o performanță incredibilă pentru un producător, mai degrabă mediu, care poate lansa un SUV EV total credibil, mai capabil și competent decât tot ce există până acum…
Un material amplu va fi publicat în exclusivitate de revista AUTOpro în numărul viitor.