Actuala generație Renault Captur a spus „Nu” de la bun început motoarelor diesel, însă oferta de propulsoare a fost variată încă de la lansare. Acum, sunt soluții cu alimentare strict pe benzină sau pe benzină și GPL, plus altele electrificate prin sisteme mild hybrid, full hybrid și chiar plug-in hybrid. Noi vedem aici cum se descurcă Renault Captur Hybrid 145, adică din gama E-Tech, versiune ce pare a fi soluția optimă pentru cei care nu pot încărca des de la priză bateriile unei mașini, dar care își doresc totuși să poată rula și strict electric.
Primul Captur debuta în 2013 și era menținut în piață pe Bătrânul Continent timp de 6 ani, pentru ca din 2019 să debuteze ce-a de-a doua generație, cea care a plecat la drum pe o cu totul nouă platformă tehnică, cea inaugurată de Clio în același an. Arhitectura CMF-B permite montarea unei game extrem de variate de soluții de propulsie, în funcție de piață și cerere, noul Captur putând fi ales cu mai toate opțiunile la care te poți gândi. În Europa lipsește dieselul, în timp ce existența unei versiuni strict electrice nu este posibilă pe platforma CMF-B. Dar, în rest, micul crossover îți poate îndeplini majoritatea dorințelor, acum avem și varianta Renault Captur Hybrid E-tech, despre care vorbim pe larg în următoarele rânduri.
Personalizarea exterioară extrem de avansată a fost de la bun început un atu al actualului Renault Captur, la debut fiind posibile în jur de 90 de combinații estetice. Era vorba pe atunci de 11 culori exterioare, 4 opțiuni de nuanțe contrastante pentru plafon și 3 niveluri de echipare distincte.
Azi, rămâne valabilă personalizarea extinsă și este introdusă în discuție noua versiune E-Tech Engineered, precum cea din pozele ce însoțesc acest text, echipare ce adaugă câteva elemente unice de design atât pe afară, cât și înăuntrul oricărui Renault Captur Hybrid.
S-a plecat în configurarea mașinii de test de la nuanța exterioară Gri Cassiopée, dar s-a mers un pic mai departe și a fost selectat și un plafon negru – Noir Etoile. Jantele au rămas cele standard, care sunt pe 18 inch și vin cu design exclusiv pentru echiparea E-Tech Engineered. La fel de exclusive sunt și alte detalii ce sunt mai mult sau mai puțin evidente la prima privire. Nu are cum să nu „sară în ochi” lama de tip F1 ce se întinde pe bună parte din lățimea barei față, cea care vine în nuanța contrastantă Warm Titanium. Aceeași culoare mai poate fi observată și pe fâșiile înguste de la baza ușilor, precum și la formele trapezoidale ce imită evacuări duble în spate acestui Renault Captur Hybrid.
De fapt, sunt doar ornamente, care însă nu putem să nu recunoaștem că arată foarte bine. Siglele Renault, frontală și posterioară, grila radiatorului și zona ca un deflector integrat în bara spate sunt dintr-un plastic lucios și mai sunt două mici detalii la exterior ce anunță ediția E-Tech Engineered, anume inscripția de sub oglinzile laterale și emblema E-Tech Hybrid din colțul dreapta-jos al hayonului. Toate acestea conlucrează în a crea o imagine mai dinamică și mai high-tech pentru Renault Captur Hybrid.
Aceeași notă este păstrată și la interior, chiar dacă aici este vorba despre detalii mai subtile, care conturează în plus un stil elegant, ce nu renunță însă la aspectul sportiv. Apare în primul rând o emblemă E-Tech pe brațul de jos al volanului, câteva fâșii Warm Titanium pe la aeratoare și în jurul siglei Renault din centrul volanului, în timp ce cusăturile tapițeriei sunt într-o nuanță asemănătoare. Pe lângă acestea, mai merită menționate inserțiile generoase de material textil ce imită fibra de carbon și care sunt prezente atât pe bord, cât și pe fețele de ușă. În ambele cazuri este vorba despre zone moi și extrem de plăcute la atingere.
Adaugi în ecuație în Renault Captur Hybrid spumă și plastic de bună calitate în zonele superioare ale bordului și ale consolei centrale și te alegi cu un interior ce nu doar arată foarte bine și care este pe deasupra și funcțional, dar care e în același timp peste nivelul de așteptări al clasei.
La fel se poate spune și despre spațiul interior din Renault Captur Hybrid. Fie că vorbim despre locul rezervat ocupanților de pe scaune ori de pe banchetă, nimeni nu ar avea de să fi nemulțumit, atât timp cât toată lumea înțelege că vorbim despre un crossover de segment B, bineînțeles. Scaunele față extrem de confortabile și care nu renunță nici la un suport lateral optim, permit găsirea poziției ideale indiferent de gabaritul fiecăruia, în timp ce bancheta care culisează pe o distanță de 16 cm îți dă șansa de a crea mai mult pentru pasagerii spate ori pentru bagajele din portbagaj. Apropo de acesta, este dintre cele mai generoase ale clasei, în timp ce podeaua ce poate fi așezată pe două etaje îți permite să gestionezi mai bine cum împarți volumul maxim ce poate fi între 422 și 536 litri, în funcție de cât de împinsă este bancheta spate.
Până la urmă, toate aprecierile în materie de spațiu sunt aceleași precum la orice altă variantă Renault Captur, arhitectura CMF-B permițând să fie păstrate intacte dimensiunile interioare fie că există rezervoare suplimentare de GPL ori pachete de baterii, de la caz la caz.
Ce ne interesează pe noi mai mult în situația de față, este sistemul full hybrid pe care îl testăm acum în premieră pe Captur. Este drept că pe Clio l-am întors pe toate fețele și că nu se deosebește deloc de fratele de platformă, precum nu diferă nici de ceea ce este pe Jogger Hybrid 140, ruda mai îndepărtată, dar vorbim până la urmă de cu totul altă caroserie și merită să aflăm în detaliu care este abordarea la Renault Captur Hybrid.
Deși poate părea ușor ciudat, aș vrea să încep analiza sistemului hybrid prin a vorbi despre transmisie. În esență avem o cutie automată cu 6 rapoarte, dar este una atât de specială, cum nu mai are nimeni în industria auto, încât trebuie clarificat ce și cum se întâmplă pe acolo. Transmisiei de pe Renault Captur Hybrid, fie că vorbim despre full hybrid, fie despre PHEV, îi lipsește orice fel de ambreiaj. Cum se face atunci cu plecările de pe loc la Renault Captur Hybrid? Foarte simplu: mașina se pune în mișcare strict electric, fie că pleacă înainte, fie înapoi. Pentru asta se folosește de unul dintre cele două motoare electrice, ambele parte a complexului sistem hybrid. Așadar, primul motor electric poate trage mașina de unul singur, dar ce face al doilea? Ei bine, acesta sincronizează rotațiile motorului electric de tracțiune și pe cele ale motorului pe benzină cu cele ale transmisiei automate, atunci când este nevoie de o schimbare de treaptă. Și uite așa te alegi cu alt raport de demultiplicare în cutia de viteze, fără a fi prezent vreun ambreiaj.
Cum se simte întreg acest proces din spatele volanului ori de pe orice alt loc din Renault Captur Hybrid? Păi nu prea se simte ceva ciudat, nu ai parte de șocuri ori zgomote ciudate decât rar, iar atunci poți spune că este și vina șoferului, în sensul că nu este cel mai hotărât vis-a-vis de ce pedală să apese și „jonglează” mai mult decât ar trebui între accelerație și frână. În fine, cutia mai este prinsă pe picior greșit și cu alte ocazii, dar acestea sunt rare.
Apoi, dacă transmisia își face corect treaba, același lucru îl pot spune și despre întreg grupul motopropulsor. Trecerile între modul full electric și celelalte se face aproape imperceptibil, deși dacă este nevoie de multă putere în anumite situații motorul termic se face auzit evident în habitaclu. Agregatul ce consumă benzină nu este cel mai rafinat cu putință, dar dacă abordezi un stil de șofat relaxat, așa cum îi place cel mai tare lui Renault Captur Hybrid, atunci foarte rar motorul termic te va deranja cu prezența lui.
Renault afirmă că în oraș poți merge 80% din timp cu motorul termic oprit. În realitate și dacă ne referim la ceea ce contează cu adevărat, adică la câți kilometri poți merge în mod EV, atunci trebuie să recunosc că această mașină este surprinzătoare. Aș spune că jumătate din distanță poate fi parcursă fără emisii de CO2, asta dacă nu te grăbești și anticipezi traficul din fața ta, profitând la maxim de recuperarea energiei de la decelerare. Pentru a face asta, recomand utilizarea modului B al transmisiei automate de pe Renault Captur Hybrid, mod ce-ți permite să conduci mai mereu folosind doar pedala din dreapta. La fiecare eliberare a acesteia, se produce o „frână de motor” ceva mai agresivă, adică se recuperează cât de mult se poate din energia ce altfel s-ar fi pierdut la frânare.
Așa am reușit ca în oraș să-l fac pe Renault Captur Hybrid să consume într-un București nu foarte aglomerat, ce-i drept, numai 4,5 litri de benzină pentru fiecare 100 km. Un consum mai mult decât decent. Pe măsură ce kilometri se adună și sistemul hybrid „înțelege” mai bine modul în care trebuie să reacționeze, consumul poate scădea și mai mult.
Dacă vorbim despre consumul mediu pe care l-am obținut la finalul testului, ce a presupus mai bine de 1.000 km adunați pe toate tipurile de traseu (urban, extra urban, autostradă, doar cu șofer sau cu alți trei pasageri în mașină), atunci cifra afișată de computerul de bord a fost de 5,1 l/100 km. Din nou, foarte bine și în perfect acord cu cea obținută în testele oficiale pentru Renault Captur Hybrid, derulate după normativul WLTP. Trebuie să aduc în discuție și consumul pe autostradă, unde sistemul hybrid nu își poate arăta întreaga valoare. În asemenea condiții, la o viteză constantă de 130 km/h, Renault Captur Hybrid 145 consumă în jur de 6,8 – 7,3 l/100 km.
Ajungem și la ținuta de drum, capitol unde mașina se încadrează în standardele pe care Renault le-a tot promovat de-a lungul timpului. Mă refer la o setare ce pune accent pe confort, cu o suspensie moale, ce face ca trecerile peste gropi și denivelări de tot felul să se facă suficient de suplu. Pe de altă parte, trenul de rulare nu este cel mai rafinat, roțile nu păstrează cel mai exact contactul cu suprafața de rulare și mai apar și anumite zgomote de la articulații. Până la urmă nu-i poți cere un comportament de nivel premium unei mașini precum Renault Captur Hybrid.
La nivel de costuri de achiziție, un Renault Captur Hybrid 145 poate fi ales de la 24.400 Euro cu TVA, în echiparea Equilibre, cea de bază pentru această motorizare, și fără a adăuga echipamente opționale. Dacă vrei să mergi all-in, cum s-ar spune, adică să configurezi o mașină precum cea de test, ce a venit nu doar în versiunea de top E-Tech Engineered, dar și cu toate pachetele suplimentare posibile (vopsea Bi-Ton, pachet easy parking – cameră video de marșarier și senzori de parcare față/spate, pachet safety E-Tech – cruise control adaptiv cu funcție stop&go, lane centering, rear cross traffic alert și asistent pentru unghiul mort, volan și scaune față încălzite, precum și pachet Easy Link 9,3 inch cu sistem de sunet Bose), atunci vei ajunge la un preț total cu TVA de puțin peste 33.000 Euro pentru un Renault Captur Hybrid ca cel de test.