Conversiile de tip DIY (do it yourself) sunt din ce în ce mai întâlnite în ultimul timp datorită exploziei accesului la Internet – un site de streaming video precum YouTube poate deveni o adevărată mină de aur pentru inginerii ad-hoc. Iar asta este valabil practic în orice segment, chiar și cel nou înființat al modelelor electrice cu autonomie extinsă. Spre exemplu ITAP Phoenix este un astfel de produs DIY – cu toate că avem și vagi bănuieli că trebuie ceva mai mult decât tutoriale video de pe net pentru a realiza un proiect de o asemenea anvergură. Conform poveștii, compania ITAP Inc. nu are legătură cu producția de automobile electrice – de fapt, nici măcar cu industria auto generală -, ci este o firmă care se ocupă de comercializarea unei metode hibride de reciclare. Phoenix este astfel un BMW Seria 7 din 1997 salvat de la centru de colectare a fierului vechi și care acum are încorporate materiale reciclate în proporție de 88% în raport cu greutatea totală de 1796 kg. Bateria și controller-ul său sunt complet reciclate, iar automobilul gata de drum a costat ITAP Inc. mai puțin de 13.000 de dolari.
Ca să arate și că ei reușesc să semăsoare cu nume mari din segmentul electricelor, au pus la cale o cursă de 582 km în California pe ruta Chatsworth – San Luis Obispo și retur. Competitorii – în afară de Phoenix – au fost un Nissan Leaf, ca exponent al modelului electric cu cele mai mari vânzări mondiale, precum și o Tesla Model S P90D, dar și noul Chevrolet Bolt. Rezultatele au fost impresionante – Leaf-ul, cu cea mai mică baterie, a renunțat primul după 130 de km, urmat în mod surprinzător de Model S, cu 383 km și o autonomie reziduală de 3 km. Noul Chevrolet Bolt impresionează cu 437 km, peste limita maximă EPA de 383 km. Însă campion devine Phoenix, care la 547 km trebuie tras pe dreapta cu o siguranță arsă și încă 32% autonomie în acumulatori. Secretul este însă aparent simplu – „pachetul nostru de acumulatori are 125 kWh chiar și în condițiile unei greutăți nu foarte substanțiale de sub 1900 kg, în condițiile în care proiectul s-a materializat în 35 de zile cu cei doi ingineri care au lucrat cu mine în spatele casei, fiind plătiți cu Keystone Light (o marcă de bere – n.r.)”, ne explică Eric Lundgren de la ITAP. Ce nu este deloc simplu este să explici cum producătorii auto nu reușesc să facă automobile electrice accesibile ca preț la fel ca ITAP – 13.000 dolari pentru o baterie de 125 kWh, două încărcătoare integrate pentru o alimentare tip Phase 3 și cu o autonomie de invidiat.