Noul președinte al SUA, Donald Trump, a emis un ordin executiv care prevede eliminarea tuturor subvențiilor oferite pentru achiziționarea vehiculelor electrice.
De asemenea, acest ordin prevede și anularea reglementărilor care „descurajează” vânzarea mașinilor cu motoare termice, care sunt taxate suplimentare spre deosebire de cele cu emisii zero.
SUA beneficiază de o reducere de 7.500 de dolari din taxele pentru vehiculele electrice

Revenirea la Casa Albă a lui Donald Trump a adus schimbări rapide în politicile SUA privind vehiculele electrice, inversând inițiativele implementate de administrația Joe Biden. În prezent, proprietarii de mașini cu emisii zero din SUA beneficiază de o reducere de 7.500 de dolari din taxele pe care le datorează statului în anul în care au înmatriculat vehiculul. Acest discount este disponibil doar pentru anumite modele eligibile.
Această reducere din impozitele datorate ar putea fi anulată ca parte a noii directive. Totodată, ordinul executiv prevede stoparea finanțării proiectelor dedicate dezvoltării infrastructurii pentru stații de încărcare a vehiculelor electrice. Un program în valoare de cinci miliarde de dolari, destinat extinderii rețelei de încărcare la nivel național, a fost suspendat. Deocamdată, nu se știe câți bani din acest buget au fost deja cheltuiți.



În documentul oficial, președintele american le cere liderilor agențiilor guvernamentale să identifice legile care ar putea reprezenta o „povară inutilă” asupra libertății consumatorilor de a alege ce tip de vehicul să achiziționeze. Deși vagă, această formulare este interpretată de experți drept o tentativă de a relaxa normele stricte de emisii impuse vehiculelor cu motoare termice de către Agenția pentru Protecția Mediului (EPA).
„Electricele” reprezintă peste 10% din totalul vânzărilor de mașini în SUA
De asemenea, ordinul executiv semnat de Donald Trump renunță la obiectivul anunțat anterior de fostul președinte Joe Biden, conform căruia 50% dintre autoturismele vândute în SUA până în 2030 ar trebui să fie electrice. Acest deziderat, susținut de marii producători auto, nu era obligatoriu din punct de vedere legal. Totuși, a fost considerat o direcție strategică importantă pentru tranziția americanilor către vehiculele electrice.
În plus, Trump ar intenționa să elimine legea care obligă producătorii auto să raporteze detalii despre accidentele ce implică utilizarea sistemelor autonome cu care sunt dotate mașinilor. Această reglementare a dus la raportarea a peste 1.500 de accidente soldate cu 45 de decese, dintre care 40 au fost asociate modelelor electrice produse de Tesla. Prin eliminarea acestei legi, compania condusă de Elon Musk ar fi principalul beneficiar.
Prin aceste schimbări, administrația Trump pare să privilegieze industria vehiculelor tradiționale, în detrimentul inițiativelor orientate spre tranziția către transportul electric și reducerea emisiilor de carbon.
Rămâne de văzut ce va fi pentru că cererea consumatorilor continuă să crească. Vehiculele electrice reprezintă peste 10% din totalul vânzărilor de mașini în SUA, iar prognozele prevăd că această cotă va ajunge la 20% până în 2030.