AUTOpro
Generale Stiri

Cursa de 48 de ore: semnal de alarmă împotriva oboselii la volan

Pilotul Andrei Mitrașcă va încerca să conducă timp de 48 de ore pentru a trage un semnal de alarmă în privința efectelor pe care oboseala la volan le are asupra stării fizice.

Andrei Mitrașcă este pilot profesionist și instructor auto în cadrul Academiei Titi Aur. Împreună cu Skoda România, au pornit un experiment de 48 de ore pentru a atrage atenția asupra efectelor pe care le are oboseala asupra capacităților conducătorilor auto după multe ore petrecute la volan.

Numit ”Cursa de 48 ore”, studiul va măsura capacitățile specifice unui conducător auto, precum: atenția, reflexele, reacțiile la partenerii de trafic, și vigilența în condițiile privării de somn până la epuizare. Conducătorul auto cobai, Andrei Mitrașcă, instructor de conducere defensivă la Academia Titi Aur, va incerca să conducă pe distanța București – Constanța și retur (Autostrada A2 – Autostrada Soarelui), fără să se odihnească, timp de 48 de ore. Parcursul său va fi monitorizat de o echipă de specialiști ai Clinicii Somnolog din București, ai centrului de cercetare CeMark din cadrul Universității ASE Bucuresti, ai centrului Superfit și de medici ai Serviciului de Ambulanțe București – Ilfov. 

Pilotul de test va fi secondat de un al doilea instructor ce va lua loc pe scaunul din dreapta. Acesta va avea posibilitatea să intervină asupra automobilului, inclusiv să oprească de urgență mașina în orice moment consideră că este necesar. 

De asemenea, în timpul testului, o măsură suplimentară de siguranță este existența unui al doilea autoturism care va rula în fața mașinii conducătorului testat, la o distanță de aproximativ 200 – 400 m. Conducătorii auto din această mașină, cât și secundul din mașina principală se vor schimba in permanență cu unul odihnit la fiecare 4 – 5 ore.

La această oră testul este în plină desfășurare, urmând a se finaliza pe data de 28 martie. Pilotul de test este monitorizat în permanență, specialiștii testând numărul de mișcările oculare, numărul de clipiri, direcția în care se îndreaptă privirea (indicatori măsurați cu dispozitivul de eyetracking) tensiunea arterială, bătăile inimii, precum și capacitățile de reacție și de percepție sau modificări psihologice, se estimează ca testul pe drumul public să dureze între 16 și 36 de ore după care șoferul va rămâne treaz pentru a continua tastarea oboselii până la scurgerea celor 48 de ore.

Campania Națională ”STOP oboselii la volan! Pentru siguranța ta, odihnește-te!” își propune să pună pe agenda publică acest subiect și să tragă un semnal de alarmă asupra pericolelor la care se expun, și implicit la care îi expun pe ceilalți participanți la trafic, conducătorii auto obosiți. 

Potrivit statisticilor, oboseala la volan stă în spatele multora dintre accidentele rutiere, iar studiile arată că, după doar două ore de condus, capacitatea de reacție și de atenție a conducătorului auto este diminuată semnificativ. Cu toate acestea, conducătorii auto preferă să continue drumurile lungi, fie că sunt în interes de serviciu sau în interes personal, nu rare fiind situațiile în care parcurg drumuri mai lungi de 16-18 ore de mers fără odihnă corespunzătoare. 

Conform studiilor, vigilența conducătorilor auto scade vertiginos după doar 8 ore de condus și ajunge, ca după 24 de ore de nesomn, să scadă până la a fi similară cu cea a unui subiect aflat în stare de ebrietate, iar după 48 de ore aceasta ajunge similară cu cea a unui subiect aflat în comă alcoolică. Aceste aspecte au fost mai bine asimilate la nivel legislativ pentru segmentul de transporturi și pentru transportatori, însă nu au fost încă puse în discuție și pentru traficul de turisme, legislația neavând încă nici o mențiune referitoare la conducătorii auto care își continuă călătoria în stare avansată de oboseală. 

Articole similare

Noutățile începutului de an, prezentate la Detroit

Autopromag

BMW amână construcţia fabricii de la Debrecen

Robert Stan

Honda HR-V facelift: look nou și sisteme noi de siguranță

Dragos Baltateanu

Leave a Comment