AUTOpro
Generale Green car Stiri Tehnologie

Chinezii de la CATL vor dezvolta o platformă EV și o baterie care promite peste 800 km autonomie

Gigantul chinez CATL intenționează să dezvolte o platformă dedicată vehiculelor electrice care să ofere o baterie cu rază lungă de acțiune integrată în șasiu pentru a reduce drastic costurile de dezvoltare.

Liderul mondial în producția de baterii pentru vehiculele electrice își propune să construiască sisteme energetice independente suficient de mari pentru a alimenta un centru de date masiv sau chiar un oraș.

CATL va construi sisteme de rețea de energie regenerabilă

CATL

CATL este cel mai mare producător de baterii litiu-ion din lume. În prezent, furnizează 37% din totalul acumulatorilor utilizate în vehiculele electrice, iar fondatorul său, Robin Zeng, intenționează să reinventeze compania ca furnizor de energie verde. Miliardarul chinez intenționează să reducă costurile de dezvoltare a vehiculelor electrice într-un mod care ar putea bulversa chiar industria care a impulsionat creșterea acesteia.

Zeng a declarat pentru Reuters că se așteaptă ca activitatea de dezvoltare și de gestionare a rețelelor electrice cu emisii zero de carbon să creeze o afacere de zece ori mai mare decât furnizarea de baterii pentru vehiculele electrice. El a precizat că CATL își propune să construiască sisteme energetice independente suficient de mari pentru a alimenta un centru de date masiv sau chiar un oraș (unele centre de date utilizează mai multă energie electrică decât un întreg oraș).

Într-o altă mișcare strategică, CATL dorește să dezvolte o platformă dedicată mașinilor electrice cu o baterie integrată în șasiu care să ofere o autonomie foarte mare. Clienții ar trebui doar să proiecteze și să construiască interiorul și exteriorul. Scopul este acela de a reduce drastic costurile de dezvoltare pentru mașinile electrice de zece ori. În acest fel, lansarea unor noi mărci și modele ar costa câteva milioane de dolari în loc de câteva miliarde. Asta ar însemna că industria auto s-ar deschide pentru noi jucători, ceea ce ar trebui să stimuleze inovarea și să diminueze costurile pentru consumatori.

CATL este pregătită să investească în SUA

În același interviu Zeng a vorbit și despre disponibilitatea companiei sale de a investi în SUA, despre calea spre profit pentru fabricile sale europene și de ce fixarea industriei pe așa-numitele baterii cu stare solidă este greșită.

Donald Trump, care tocmai a câștigat un nou mandat la Casa Albă, dorește să împiedice importurile de automobile chinezești. Totuși, el a declarat că rămâne deschis în ceea ce privește producătorii chinezi care construiesc vehicule în SUA. Astfel de comentarii au menținut interesul lui Zeng pentru o extindere în SUA a CATL. „Sper că în viitor vor fi deschiși la investiții”, a precizat șeful CATL.

Activitatea CATL de stocare a energiei a crescut cu 33% în 2023, o rată de creștere semnificativ mai mare decât cea a bateriilor pentru EV-uri. Zeng vede, însă, o oportunitate mult mai mare pentru compania sa prin furnizarea de sisteme de rețea de energie regenerabilă care încorporează stocarea bateriilor și sisteme „vehicle-to-grid”. Potrivit lui Zeng, CATL intenționează să intre și în producția de energie verde, urmând să se asocieze cu furnizori de panouri solare și turbine eoliene.

„Multe dintre companiile de centre de date mă întreabă: «Robin, chiar poți să faci totul 100% ecologic?». Acestea au bani, dar nu dispun de tehnologie”, spune Zeng. Pe unele dintre acestea le descrie drept „companii gigantice”. CATL planifică un proiect-pilot în Republica Democrată Congo împreună cu CMOC Group, o companie minieră chineză în care CATL a investit. De asemenea, compania colaborează cu Hainan, o provincie insulară de pe coasta de sud a Chinei, la un proiect pe termen lung care ar combina stocarea energiei cu turbine solare și eoliene off-shore.

CATL vinde deja platforma Panshi EV

CATL

CATL a dezvoltat o platformă dedicată automobilelor electrice, care dispune de o baterie care asigură o autonomie de peste 800 km. Acumulatorul este integrat în șasiu, fiind protejată în acest fel în caz de accidente. Acest proiect poartă numele de cod „Panshi”, care în chineză înseamnă „piatră de temelie”. Proiectul Panshi nu a fost anunțat oficial, însă CATL a început deja să comercializeze această arhitectură unor clienți.

CATL a arătat tehnologia Panshi celor de la Porsche pentru un potențial model electric de lux, dar și unor investitori din Emiratele Arabe Unite dornici să lanseze o marcă locală de mașini cu emisii zero. „Nu încercăm să ne apucăm de fabricarea unei mașini. Niciodată! Dar, încercăm să pregătim totul pentru producătorii de automobile”, a spus Zeng, care a adăugat că CATL ar putea furniza chiar și o caroserie imprimată 3D pentru mașină.

În Europa, CATL a lucrat la un plan de a construi o fabrică de baterii în Spania în colaborare cu Stellantis. Un acord în acest sens ar putea fi finalizat în ianuarie 2025. În ultimii șase ani, compania a operat o fabrică în Germania și, de asemenea, construiește una nouă, mai mare, în Ungaria. Robin Zeng spune că aceste linii de producție vor fi profitabile în 2025 și, respectiv, 2026. Fabrica din Ungaria va începe producția anul viitor și va produce baterii cu capacități totale de 100 GW/h, la un cost mult mai scăzut comparativ cu sit-ul din Germania. Cele două fabrici fac parte dintr-un plan de a produce baterii în Europa pentru BMW, Stellantis și Volkswagen.

Șeful CATL a iterat ideea legată de lipsa de consistență științifică a soluției „solid-state”

Zeng a mai spus în interviul pentru Reuters că afacerea europeană a CATL este importantă deoarece regiunea a acordat prioritate tranziției către energia curată. Totuși, el a catalogat drept „o gândire stupidă” decizia UE de a impune noi tarife de până la 45,3% vehiculelor electrice produse în China. Producătorii auto europeni ar face mai bine să încheie parteneriate cu producătorii auto chinezi – așa cum a făcut Stellantis cu Leapmotor – pentru a aduce pe piață electrice mai ieftine și hibrizi cu autonomii mari. „În această luptă, de fapt, China este mai avansată. De ce să nu învețe de la noi?”, a mai afirmat Zeng.

Zeng a minimalizat potențialul bateriilor în stare solidă ca următoarea tehnologie care va schimba datele problemei. CATL are peste 20.000 de angajați în cercetare, dintre care 1.000 sunt dedicați acestui tip de baterii care au fost prezentate ca o alternativă mai ușoară și mai puternică la actuala generație de baterii EV. Guvernul chinez a oferit peste 830 de milioane de dolari pentru a finanța cercetarea în domeniul bateriilor „solid-state”.

În cursul întâlnirii de la Salonul Auto de la Beijing din această primăvară avută cu Dan Vardie, editorul general AUTOpro (foto sus), fondatorul CATL a iterat aceste idei legate de lipsa de consistență științifică a soluției „solid-state”, afirmând că „de fapt, vorbim de o soluție semi-solid, adică un fel de cale de mijloc între soluțiile de azi și așa-zisele solid state”. Este interesant de remarcat că întâlnirea cu Robin Zeng a avut loc cu o zi mai devreme decât cea cu Elon Musk căruia i-a comunicat perspectiva sa asupra bateriilor solid-state, inclusiv asupra celor cilindrice prefigurate de Musk di numite 4680 – exact cum se vede mai jos în acest material.

Șeful CATL consideră că bateriile cu ioni de sodiu sunt mai bune, putând înlocui până la jumătate din piața bateriilor litiu-fier-fosfat pe care CATL le produce în prezent. Spre deosebire de alte materiale pentru baterii, sodiul este ieftin și din abundență, iar chimia are potențialul de a reduce riscurile de incendiu în automobilele electrice. Compania chineză oferă o baterie sodiu-ion care este asociată cu baterii litiu-ion în bateriile Freevoy recent lansate, care sunt optimizate pentru utilizarea în vehicule electrice cu autonomie extinsă.

Robin Zeng este în contact permanent cu Elon Musk

CATL intenționează să se extindă în rețelele de energie regenerabilă, în dezvoltarea de platforme EV și în tehnologia „V2G”. PRoducătorul american de vehicule cu zero emisii Tesla dorește să mizeze pe robotaxi și roboți umanoizi. Poate că ambele planuri vor da roade și vor duce la profituri mai mari, însă în ceea ce privește oferirea de beneficii umanității, conceptul CATL pare să fie abordarea cea mai pertinentă și mai bine gândită.

Potrivit CNBC, Zeng este în contact permanent cu CEO-ul Tesla, Elon Musk. El i-a spus că bateria 4680 nu va avea niciodată succes. „Am avut o dezbatere pe larg, iar eu i-am arătat bateria. El a rămas tăcut. Nu știe cum să facă o baterie. Este vorba despre electrochimie. El este bun la cipuri, software, hardware, lucruri mecanice”, a povestit Zeng.

Fondatorul CATL a mai spus că a discutat cu Musk pe marginea termenelor nerealiste pentru lansarea de noi vehicule sau tehnologii la Tesla. Miliardarul american i-a spus că dorește să-i motiveze pe angajații Tesla și că orice lucru care depășește un termen de doi ani ar putea fi la fel de bine „infinitul”. El crede, însă, că Musk are o problemă cu promisiunile exagerate.

„Am vorbit cu el. Poate că ceva are nevoie de cinci ani, dar el spune doi ani. L-am întrebat de ce. Mi-a spus că vrea să forțeze oamenii”. Zeng nu s-a referit la o anumită promisiune neîndeplinită a lui Musk, dar a spus că „el însuși crede, probabil, că este nevoie de cinci ani, dar dacă îl crezi când spune doi ani, vei avea mari probleme”.

Sursa: Clean Technica

Articole similare

Noua Dacia Spring va sosi în 2024 cu mai multă putere și cu o autonomie mai mare a bateriei

Mihai Morcovescu

CATL a prezentat bateria sodiu-ion. De ce este importantă

Florin Amariei

BMW a încheiat cu succes primele teste cu roboți umanoizi la uzina din SUA

Mihai Morcovescu