Producătorul german de origine cehă din Mladá Boleslav are ambiții mari cu noua Fabia. O mașină mai germanică ca look, cu motoare mai puțin poluante, mai ușoară și cu un „Bolero” de aplicații pentru infotainment. Cu multă tehnologie luată direct din marea bază a VW Group. Dar toate la un preț…
Text: Dan Vardie
„Simply more car” este un slogan ce continuă mai vechiul „Simply clever”. Iar Škoda întotdeauna a punctat cu „documente” ce a spus. Primele două generații Fabia s-au vândut în 3,5 milioane de unități, al doilea model ca performanță, după Octavia. Pentru un model complet nou, lansat în 1999 sub noua proprietate a grupului VW, performanța de vânzări este una foarte bună. Sigur că niciun executiv nu a devoalat planurile de vânzări pentru noua generație, dar nu putem decât să întrevedem ambiția de a depăși cu mult realizările precedente.
Argumente sunt destule, să vedem dacă și suficiente. Noua Fabia este cu 8 mm mai scurtă, cu 90 mm mai lată și cu 31 mm mai joasă față de actuala generație. Noile proporții o fac mult mai dezirabilă, mai bine așezată pe șosea, mai atletică și cu un appeal crescut. Se înscrie în tendința actuală a industriei care „lățește” mașinile, obținând un efect optic spectaculos, dar și mai mult loc în cabină. Constructorul reușește și un portbagaj remarcabil de 330 l.
Noua Fabia este realizată pe „lego-ul” platformei modulare MQB, ce permite o anumită elasticitate în a lucra cu diverse subansamble. Škoda afirmă că noua Fabia este proiectată „in house”, cu ajutorul celor 1700 de ingineri care lucrează la Mladá Boleslav. Sigur, o declarație frumoasă, dar nu prea aproape de adevăr. De altfel, unul din inginerii care au lucrat la noua Fabia a recunoscut că această contribuție este exagerată. Noua Fabia folosește toată baza de componente și subansamble a grupului VW – deci nimic de la Škoda; practic, nici nu există nimic „original” de la Škoda. MQB permite o paletă mai mare de cuplare a diverselor subansamble. Inginerii cehi au avut sarcina de a face aceste alegeri, de a le valida tehnic și de a le testa. Spre exemplu, cele şapte motoare – patru benzină și trei diesel – sunt, bineînțeles, VW.
Un rezultat foarte bun este reducerea maselor, noua Fabia este cu până la 65 kg mai ușoară, deși găzduiește mult mai multe sisteme. În versiunea 1.0l MPI, cântărește doar 980 kg. Motoarele sunt toate Euro 6 și au consumuri cu până la 17% mai mici. Versiunea green – ce se lansează anul viitor – emite doar 82 g CO2/km.
Design-ul noii Fabia se inspiră din conceptul Vision C și marchează o evoluție spre germanizare. Designerii au reușit un stil deloc agresiv, dar serios, care te atrage fără să fie flamboyant. Este modest poate, dar se face remarcat. Pentru clientela acestui brand putem vorbi chiar de o implicare emoțională, un fel de „îmi place” de la prima vedere. Interiorul este generos ca spațiu pentru pasageri și orizontal, pentru planșa bord. Are numeroase spații de depozitare – vreo 17, din care jumătate sunt noi! Bordul are o componentă color, acoperișul poate avea patru culori, la fel și oglinzile laterale. Dacă adăugăm culorile de caroserie, se pot realiza peste 100 de combinații cromatice, ceea ce oferă o mai mare individualitate unui automobil popular citadin.
Noua Škoda vine cu două premiere ce aparțin noului val de „goodies”. MirrorLink™ permite o împerechere cu un smartphone de unde își ia aplicațiile de care are nevoie, inclusiv sistemul de navigație. Am folosit cu atenție acest sistem și nu am rămas extaziați. Navigația este lentă și te poate duce bine mersi în altă parte decât ai dori. Nouă ni s-a întamplat, deși ruta a fost fixată de organizatori. Am dorit să vedem în „history” unde ne-a dus navigația, dar acest lucru nu a fost posibil. Specialiștii Škoda prezenți la evenimentul din Portugalia nu au știut să ne spună ce s-a întâmplat – pentru că aplicația de navigație nu a „devoalat” nimic. Este nevoie de multă atenție ca să nu treci de intersecție sau de multă intuiție în a interpreta grafica nu foarte reușită a navigației. Motiv pentru care am și ratat de câteva ori punctul de virare sau breteaua corectă. Pe de altă parte, sistemul își face treaba acceptabil la banii ceruți. Škoda introduce acest gen de aplicație după ce au făcut-o și alții, acum doi ani Chevrolet și anul acesta Opel, pe noua Corsa. Și acolo, aplicația este destul de lentă. Inginerii cehi ne-au asigurat că aplicația este în curs de rafinare și aceste probleme vor dispărea. OK, să vedem…
Sistemul de infotainment „Bolero” găzduiește și funcția SmartGate, ce permite monitorizarea modului de conducere cu înregistrarea unor date ale mașinii în telefonul smart. Astfel, un șofer va ști cât și cum consumă, ba chiar poate fi ajutat să se eficientizeze.
Mai avem și alte tehnologii provenite de la modele mai mari. Optional Front Assistant se integrează cu City Emergency Braking, care oprește singură mașina, reducând riscul la accidente frontale. Sistemul Multi-Collision Brake, introdus inițial pe Golf, apare pe Fabia, reducând riscul unei noi accidentări după o primă coliziune. Driver Activity Assistant detectează oboseala șoferului.
În timpul testelor din Portugalia, am condus două versiuni. Cel mai mult ne-a plăcut noul diesel în trei cilindri 1.4 TDI de 105 CP și 250 Nm – cuplat la cutie manuală în 5 trepte. Cuplul remarcabil de la 1750 Nm, pe o mașină de sub 1,2 tone, a dat o agilitate sensibil mai bună decât o arătă cifrele oficiale de accelerație. Consumul după ceva mai mult de 150 km a fost de 5,1 l/100 km, față de un consum mediu clamat de constructor de numai 3,5 l/100 km. De spus că am condus normal, fără puseuri de liniuțe pe un traseu urban/autostradă în proporții comparabile. Este însă un consum real destul de bun. Mașina are o direcție foarte bună, oferind mereu siguranță. Este foarte precisă în curbe, chiar și la atacuri mai „acide”. Rularea este confortabilă în orice condiții de suprafață. Excelente suspensii, fără zgomote și vibrații în cabină. Platforma MQB cam aceleași senzații de la ultima generație Golf. Pentru Fabia este un compliment, o mare realizare.
Nici motorul 1.2 TSI de 110 CP nu a fost rău. Are însă un cuplu sensibil mai mic și se simte. Are și un consum real cu vreo doi litri mai mult decât dieselul testat și – evident – sensibil mai mult decât afirmă constructorul. Nu este nimic surprinzător, viața reală fiind întotdeauna diferită de ciclul european de măsurători. Însă dincolo de consumul parcă un pic cam mare, și această versiune este dezirabilă.
Una peste alta, noua Fabia nu este deloc ieftină. Nu-și propune să fie ieftină, ci „value for money”, după cum ne spunea unul din executivii Škoda. Noi am zice că mai degrabă „technology for money” ar fi mai aproape de adevăr. Este bine că multe tehnologii vin acum pe o Škoda din segmentul B, chiar și la un preț considerabil. Din această perspectivă, este din ce în ce mai greu de înțeles poziționarea mărcii Škoda. Unde vrea să ajungă în raport cu celelalte mărci ale grupului VW, dar și în raport cu concurența? Este evident sensibil mai scumpă decât Dacia Sandero, dar oferă incomparabil mai multe. Suntem curioși să vedem poziționarea pe piața noastră a Fabiei față de noul Opel Corsa, noul Hyundai i20 sau mai vechiul Ford Fiesta. Riscăm și un pronostic: pe piața noastră, noua Fabia va merge foarte bine. Are tradiție bună, clientelă fidelă mărcii și oferă motive de evoluție pentru oricine schimbă vechea generație. Însă la nivel european, cu un sgement B plin de actori puternici, dar și multe orgolii naționale, nu va atinge top 3, iar dacă intră în top 5 este remarcabil. Însă chiar și așa, apariția noii Fabia este una de luat în seamă. Chiar și pentru națuni unde se preferă automat alte mărci…
(Articol apărut în numărul 33 – decembrie 2014 – al revistei AUTO pro. Pentru articole mai noi vă rugăm să vă abonați)
5 comments
fratilor, o fi fiabila, economica, performanta tehnic, dar e urata. punct.
“Dacă este să ne riscăm cu un pronostic”…
Mai sa fie, “riscati-va” dragi redactori AUTO pro!
Vă mulțumim pentru atenționare. Am remediat greșeala.
Din descrirea prezenta in articol, are cateva plusuri fata de modelel anterioare…merita o investitie in acest model ?
Eu zic ca Renault Clio e cam cea mai atragatoare din segment. Fabia nu iese cu nimic in evidenta, deci nu e pt. tineri. Asa ca puteau sa ovfaca cu cat mai putina tehnologie, cumparatorii 50+ prefera masini cat mai chele si mai ieftine