AUTOpro
Stiri Analiza

Cât de aproape este viitorul plin de mașini autonome?

Vorbim despre mașini autonome de ani buni, dar tot mai des apar informații care sugerează fie că mai este mult până le vom vedea în trafic, fie că acestea sunt deja printre noi. Care este de fapt adevărul?

Mai întâi trebuie să înțelegem că sunt nu mai puțin de 6 niveluri pentru condusul autonom. Nivelul 0 înseamnă nicio intervenție din partea mașinii. Nivel 1 au deja mai toate modelele noi și poate fi reprezentat de un simplu pilot automat. La nivel 2 mașinile pot prelua comenzile accelerației, ale frânei și direcției, precum fac sistemele cruise control avansate, ce pot păstra o anumită viteză, pot menține o distanță constantă față de vehiculul din față până chiar la oprirea pe loc și pot centra mașina pe banda de rulare. Totuși, intervenția șoferului este mereu necesară, acesta trebuie să țină mâinile pe volan și să fie atent la drum. 

De la nivel 3 am putea vorbi despre mașini autonome, dar nici aici nu este totul complet automat, iar intervenția șoferului încă este necesară în situații limită. Mai mult, sistemele de condus autonom de nivel 3 pot fi activate doar pe anumite porțiuni de drum, care au fost anterior cartografiate în detaliu de producătorul auto.

Există două mașini autonome de nivel 3 de serie – Mercedes-Benz Clasa S și Mercedes-Benz EQS cu pachete opționale Drive Pilot, care au autorizație de circulație pe drumurile publice din Germania.

Masini autonome - Mercedes-Benz EQS

Vor primi undă verde și în SUA în viitorul apropiat. Cum am explicat deja, este vorba doar despre anumite șosele unde sistemele autonome de nivel 3 pot fi activate.

Sistemele Tesla Autopilot și Full Self Driving, deși sugerează prin denumire altceva, sunt ambele de nivel 2. Am văzut cu toții că aceste sisteme sunt capabile de conducere autonomă avansată, dar asta fiindcă șoferii sunt inconștienți și lasă tot controlul mașinii.

Sunt destule filmări în on-line care arată cum șoferii trec pe bancheta din spate sau dorm în timp ce sistemul Tesla Autopilot preia frâiele în totalitate. 

Iată că mașinile autonome sunt deja printre noi. Dar nu sunt cele de nivel 4 sau 5, care presupun că mașina poate merge în mod complet autonom fără să aibă nevoie de intervenția șoferului. Atunci, le putem numi mașini autonome? Sunt ele autonome dacă tot au nevoie de intervenția șoferului? Apreciem că nu este corect să fie numite mașini autonome în astfel de condiții, mai degrabă semi-autonome.

Producătorii auto promovează de pe acum mașini autonome

Cadillac LYRIQ

General Motors ne anunță că din 2023 va lansa Cadillac LYRYQ, care va putea rula autonom în SUA, pe anumite șosele. Deci, tot nivel 3 de autonomie, care, așa cum am stabilit, este mai degrabă unul semi-autonom.

În San Francisco GM operează deja prin partenerul Cruise o flotă de taxiuri fără șofer. Da, în acest caz vorbim cu adevărat de mașini autonome, dar este deocamdată la nivel de dezvoltare, încă se fac cercetări, fiind mai degrabă un test în traficul real, în care mai apar și erori.

Așa că ne putem întrebarea: de ce sunt promovate anumite modele drept mașini autonome dacă ele sunt semi-autonome? Fiindcă în 2021 industria autonomous a avut o valoare de 4 miliarde de dolari, dar se estimează că în 2030 piața mașinilor autonome va ajunge la nu mai puțin de 186 de miliarde de dolari. Așadar, cine nu și-ar dori să fie printre primii care se pot lăuda că au lansat mașini autonome?! Cu cât mai devreme, cu atât mai bine, nu?

Ca să încercăm totuși să răspundem într-o oarecare măsură întrebării din titlu, concluzionăm: mașinile semi-autonome sunt deja prin trafic, însă pe mașinile complet autonome le mai așteptăm. Asta fiindcă de la nivel 4 de autonomie în sus producătorul auto este responsabil 100% de incidentele în care este implicat un vehicul în timp ce rula autonom.

Companiile auto își doresc să-și pună în farfurie o felie cât mai mare din piața autonomous, dar parcă nu sunt pregătite și pentru responsabilitatea pe care o presupune introducerea în traficul real a mașinilor complet autonome. Din momentul în care un producător auto va face acest pas, industria autonomous se va dezvolta într-un ritm mult mai accelerat. Până atunci se pare însă că mai avem de așteptat…

Sursa: USAToday.com

Articole similare

Mercedes-Benz Vans lansează inițiativa strategică adVANce

Dacia, din nou condusă de un român

Florin Amariei

Piața auto europeană: Țările nordice au cele mai mici scăderi

Robert Stan