După 4 ani de întrerupere, Salonul Auto de la Geneva revine! Dar o face cu multă modestie, cu doar câțiva producători reputați și fără un concept ingenios. Însă pentru noi a fost o triumf fără precedent. DACIA a fost cea mai strălucitoare stea a Salonului!
Dan Vardie, Geneva, Elveția
Pentru a pune pe toată lumea în temă, să reamintim pe scurt istoria a ceea ce a rămas cunoscut drept Salonul Auto de la Geneva 2020, anul în care a debutat Pandemia. Vineri, chiar înaintea zilei de luni când trebuia să demareze Salonul Auto de la Geneva, organizatorii au invocat cazul de forță majoră – adică începutul pandemiei de coronavirus – și au oprit totul. Evident că toate companiile expozante erau acolo cu toate modelele pregătite și cu banii investiți. Însă organizatorii salonului nu au ținut cont de aceste fapte și nici nu au oferit vreo soluție – chiar și banii înapoi. Este un caz care și acuma este nerezolvat… În fine, acum, din perspectiva celor care am văzut destul de exact ce a însemnat pandemia, există multe păreri că Salonul putea avea loc fără nici o problemă de sănătate… Sigur, este o speculație care nu poate fi nici probată…
În acest context, cei care organizează Salonul Auto de la Geneva, numit oficial Geneva International Motor Show – GIMS, au găsit o soluție de finanțare exportând marca GIMS în Qatar, organizând Salonul Auto de la Geneva la Doha! Este o situație fără precedent, dar dacă funcționează, într-o lume plină de lucruri bizare, încă una, ce mai contează…
Executivii de la Salonul Auto de la Geneva 2024, au declarat pentru AUTOpro că decizia de a realiza cu orice preț această ediție se datorează faptului că Geneva sărbătorește centenarul saloanelor sale! Mai mult, aceștia ne spuneau că trebuie reînceput, că nu se mai putea aștepta. Putem fi de acord cu organizatorii sau nu. Cert este că participarea marilor producători de automobile se reduce la 4: DACIA, Renault, BYD și MG. Putem adaugă încă trei apariții mai sonore: Pininfarina, Lucid Motors și Isuzu.
Însă dincolo de aceștia, toți ceilalți expozanți erau chiar foarte mici – vezi, de exemplu, Microlino – și deși de admirat efortul lor, nu aveau cum să devină un motiv real pentru a veni la Geneva în Salon. Ceea ce s-a și adeverit, presa neavând „ochi” pentru aceștia.
Ca să fim corecți până la capăt, nici Isuzu nu a avut o apariție spectaculoasă la Salonul Auto de la Geneva 2024, cuvântul „modest” fiind mult mai apropiat de ce a fost acolo. Iar apariția lui Lucid Motors a fost chiar surprinzătoare având în vedere situația actuală a producătorului american, care are mari probleme de producție și livrare, fiind considerat de toți analiștii de piață ca aflat într-un moment critic al existenței…
Nici așa-zisele zone tematice de la Salonul Auto de la Geneva nu au fost un succes. Noi am fost acolo să le vedem și ne-au amintit de încercările care se făceau la noi încă de la începuturile timide din anii `90 ai Salonului Internațional București! Adică pe o carpetă să pui mașini de epocă, sau mașini de raliuri sau altele pe alte teme… Am spune că evident că nu era nimeni pe acolo… Poate mai puțin ceva influenceri care se ocupă de aceste nișe…
Și atunci ce era de văzut la Salonul Auto de la Geneva? În primul rând DACIA cu cele 3 premiere mondiale ale sale. Este pentru prima dată când DACIA aduce 3 premiere mondiale. Și ce premiere! Noul Duster și-a făcut o apariție spectaculoasă, fiind primit cu mult entuziasm de toată presa acreditată la Salon. Discutabil poate, dar noi credem că DUSTER a fost cea mai importantă noutate a Salonului! Și asta pentru că dincolo de cum arată, cât costă, ce succes are și va avea, este un model real, care nu doar că promite, dar și livrează la cât costă, după celebrul slogan DACIA – „plătești ce vezi și primești ce plătești”! Tot în standul DACIA de la Salonul Auto de la Geneva și-a făcut apariția noul Spring, un model total schimbat la interior și exterior, dar realizat pe aceeași platformă. În fine, o surpriză absolut remarcabilă a fost apariția lui Sandrider, bolidul DACIA realizat de ProDrive, cu care se va concura în Raliul Dakar! Despre toate acestea AUTOpro a scris pe larg la timp, inclusiv interviuri în exclusivitate cu executivi DACIA.
La Salonul Auto de la Geneva, cel mai interesant interviu a fost cu Denis Le Vot – o altă exclusivitate AUTOpro – care ne-a adus 2 informații cheie. Noul Spring va avea un preț de plecare – fără a lua în discuție vreun ecobonus – de sub 20.000 Euro, ceea ce înseamnă că va avea un preț mai mic decât actuala generație. Însă nimic surprinzător, noul Spring având un preț adaptat la micșorarea ecobonusurilor în mai multe țări UE, dar și necesitatea de a rămâne cea mai competitivă ofertă de mașină electrică de pe continent. A doua informație cheie este „secretul” formulei DACIA de a livra mașini redutabile, esențiale, cu milioane de clienți mulțumiți, lider de piață în Europa, cu prețuri spectaculoase, dar și cu marje de profit care fac gelos oricare alt producător auto, chiar și premium… Denis chiar ne-a dezvăluit secretul pe care vă invităm să-l vizionați.
Renault a oferit o lansare strălucitoare noului R5 e-Tech, un automobil electric pe care AUTOpro vi l-a prezentat într-un interviu în exclusivitate mondială chiar cu Gilles Vidal, Chief Designer Renault, acest James Bond al mărcii franceze… Dacă vreți să vedeți ce legătură are Gilles cu Bond, vedeți filmul pe site-ul nostru și descoperiți chiar mai mult despre R5, de la „port-baghetă” și până la „rujul” de pe schimbătorul de viteze…
MG ne-a oferit premiera lui MG3, un motor hibrid care vrea să continue saga de succes a lui MG în Europa și în România.
Să reamintim că MG4 electric este „Mașina Anului 2024 în România” și că sunt deja contractate peste 800 de mașini pe piața noastră – în doar 2 luni! Am stat de vorbă cu Carl Gotham – Advanced Design Director, SAIC Motor. În curând veți putea citi detaliile pe care designerul britanic ni le-a dezvăluit privitor la strategia de design a mărcii… MG, parte a grupului chinez SAIC, a expus și noul brand IM, care este o cooperare cu Alibaba Group, despre care nu am putut afla prea multe detalii, însă este sigur debutul european încă din acest an.
Poate cea mai spectaculoasă apariție la Salonul Auto de la Geneva este la BYD. Noul brand YangWang este expresia unui lux extrem imaginat de chinezi. Inspirat din mitologia chineză cu un simbol chinezesc de acum 3.000 de ani care simbolizează fulgerul, noul model total electric U8 arată la exterior ca un Land Rover Defender, iar la interior este inspirat direct din Bentley Bentayga!
Are capacități off-road spectaculoase întrucât fiecare roată are propriul motor electric, ceea ce permite o manevrabilitate absolut spectaculoasă, încă neatinsă de nici un automobil de stradă. Calitatea materialelor la interior este de nivel Bentley. Iar performanțele dinamice la acest bolid sunt WOW: 2,9 sec pentru 0 – 100 km/h! Mai mult, are și o particularitate, de asemenea, unică: flotabilitate! Adică pentru o perioadă limitată de o oră, mașina plutește pe apă! La propriu! Producătorul chinez a prezentat câteva filmulețe cu U8 pe apă sau în deșert, unde poate urca cele mai incredibile dune de nisip! Acest bolid de lux costă în China 120.000 $, însă prețul pentru Europa nu a fost anunțat, dar este puțin probabil să fie sub 150.000 Euro.
AUTOBEST a realizat și singura masă rotundă cu Michael Shu, CEO-ul lui BYD Europe, la Salonul Auto de la Geneva! Cei de la comunicare ne-a spus că anul acesta la Salonul Auto de la Geneva, Michael a refuzat pe toată lumea bună a presei internaționale pentru a sta de vorbă doar cu membrii Juriului European. Am aflat multe lucruri interesante despre strategia BYD în Europa, inclusiv faptul că primele mașini produse în Europa vor fi livrate la sfârșitul anului viitor! În zilele următoare veți putea chiar viziona aici pe site această masă rotundă excepțională, unde AUTOpro a fost singura media românească invitată!
Mulțumită apartenenței la AUTOBEST, la Salonul Auto de la Geneva 2024, AUTOpro a mai stat de vorbă și cu Silvio Angori, CEO-ul lui Pininfarina, Christian Stein, Vicepreședintele AMPERE, noua companie pur EV a lui Renault, cu Laurens Van den Acker, Chief Designer și Chief Creative Officer la Grupul Renault, dar și cu Patrice Levy-Benchenton, Vicepreședintele DACIA. Toate aceste interviuri se vor regăsi tot aici pe site-ul nostru. Din nou, Juriul european AUTOBEST a avut cele mai multe mese rotunde/ interviuri din toată presa prezentă la Salon.
Cam asta a fost tot ce este mai remarcabil la Salonul Auto de la Geneva. Mulți l-au considerat un eșec, alții – sensibil mai puțini – au propus să privim lucrurile cu mai mult optimism. Dacă pentru presă Salonul a avut câteva premiere mondiale importante, pentru publicul care a plătit 25 CHF (circa 29 Euro) pe biletul de intrare, probabil că fost dezamăgitor. Să dai banii aceștia pentru vreo 2 ore de plimbare în Salon, în condițiile în care în anii de glorie la bani mai puțini umblai o zi întreagă prin Salon fără să poți să vezi tot, a fost o dezamăgire. Și o problemă pentru organizatori, care vor trebui să lupte din greu anul viitor, dacă vor să mai facă salonul! Pe care cei mai mulți nu îl văd realizabil nici anul viitor și nici în alți ani…