Planul Renaulution pe care Luca de Meo l-a gândit și pe care a început să-l implementeze din 2021 se pare că încă dă roade, chiar dacă italianul nu mai este la cârma marelui grup auto francez. Ce-i drept, au trecut doar câteva săptămâni de la acest anunț total neașteptat, așa că nu putem spune că rezultatele comerciale pe care le vom prezenta mai jos au fost impactate de demisia CEO-ului Grupului Renault. Deși a scăzut ușor, putem aprecia că Dacia își menține poziția printre lideri, cu anumite modele.
În ciuda provocărilor din piața auto, Renault Group a reușit să încheie primul semestru al anului 2025 cu un avans de +1,3% în vânzările globale, ajungând la 1.169.773 de vehicule comercializate. Această performanță se datorează în mare parte strategiei axate pe valoare, nu pe volum, și extinderii coerente pe piețele internaționale, așa cum a explicat Frank Marotte, Vicepreședinte și Director de Marketing, Vânzări și Operațiuni al mărcii Dacia, în cadrul unei conferințe online la care am participat.
Marca Renault a fost motorul principal al acestei creșteri, cu o evoluție globală de +2,7% față de anul precedent, susținută puternic de succesul modelelor din cadrul planului strategic Renault International Game Plan. Performanțe impresionante s-au remarcat în Coreea de Sud (+150%), Maroc (+48%) și Argentina (+96,7%).
În America Latină, modelul Kardian a condus vânzările, în timp ce în Europa, Renault a urcat pe locul secund în topul mărcilor, cu o cotă de piață de 6,7%, iar Clio a devenit cel mai vândut model din regiune, depășind Dacia Sandero, liderul pieței auto europene pe întreg anul trecut.
Pe segmentul de vehicule electrificate, grupul a înregistrat un salt remarcabil: aproape 44% din totalul vânzărilor sunt reprezentate de motorizări electrificate, dintre care 12% full electrice. Modelul Renault 5 E-Tech electric s-a dovedit a fi un veritabil lider în segmentul B-EV european, contribuind la creșterea de +57% a vânzărilor de vehicule 100% electrice. În același timp, Renault și-a consolidat poziția a doua pe piața hibridelor (HEV), cu o creștere de peste +36%.
Alpine a cunoscut o dinamică spectaculoasă, cu un avans de +85%, impulsionat de modelul urban A290, desemnat „Mașina Anului 2025 în Europa”, alături de Renault 5. Brandul își păstrează supremația pe segmentul coupé sport cu două locuri, consolidându-și rețeaua de distribuție până la 200 de puncte de vânzare.
Marca Dacia, pilonul românesc al grupului, a înregistrat o ușoară scădere de -0,7% în vânzările globale, cauzată parțial de rebrandingul modelului Duster în Turcia sub marca Renault și de întârzierea programului Rabla în România, care a afectat în special vânzările Sandero, așa cum a apreciat același Frank Marotte. Cu toate acestea, Dacia își păstrează poziția solidă în Europa, cu o cotă de piață de 4,5% pe segmentul autoturisme și o prezență constantă în topul vânzărilor către persoane fizice, iar Sandero rămâne cel mai vândut model al mărcii, cu peste 151.000 de unități înmatriculate în S1 2025, deși înregistrează o scădere de 8% față de anul precedent.
În prima jumătate a anului 2025, Dacia Duster 3 a înregistrat 108.510 unități vândute la nivel global, ceea ce reprezintă o scădere de aproximativ 4,5% față de aceeași perioadă din 2024. Această scădere este atribuită în principal ieșirii modelului de pe piața turcă, unde este comercializat acum sub marca Renault, precum și unui climat general mai dificil în industria auto europeană.
Cu toate acestea, Duster 3 rămâne cel mai bine vândut SUV către persoane fizice din Europa, iar versiunea sa hibridă a câștigat rapid teren, reprezentând peste 30% din vânzările modelului.
În ciuda reculului ușor, Duster 3 continuă să fie un pilon important în strategia Dacia, iar feedback-ul pozitiv din partea clienților sugerează că modelul are potențialul de a-și recâștiga ritmul în a doua parte a anului.
Bigster, noul SUV compact lansat la începutul anului, marchează intrarea Dacia în segmentul C și se dovedește deja un succes comercial, cu peste 38.000 de comenzi și 17.329 unități deja înmatriculate, ceea ce, conform oficialilor Dacia, reprezintă o performanță remarcabilă, care depășește cu mult așteptările.
Bigster are o rată de conversie ridicată pe versiunile hybrid și echipările superioare, modelul fiind văzut ca un vector de atragere a clienților noi, 80% dintre cumpărătorii francezi provenind de la alte mărci.
Dincolo de cifre, Dacia se confruntă cu o presiune tot mai mare din partea producătorilor chinezi, care își intensifică prezența pe piața europeană cu modele electrice și hibride la prețuri agresive. În acest context, strategia Dacia de a menține un echilibru între accesibilitate, eficiență energetică și modernizare devine esențială. Lansarea proiectului C-Neo, care va include o berlină și un break crossover în 2026, reflectă ambiția mărcii de a se extinde în segmente superioare fără a-și pierde ADN-ul.
În ansamblu, 2025 se conturează ca un an de tranziție pentru Dacia – între consolidarea poziției pe piețele tradiționale și adaptarea la noile cerințe ale mobilității electrificate. Cu o gamă tot mai diversificată, o strategie de electrificare în plină expansiune și o identitate de brand bine conturată, Dacia pare pregătită să navigheze cu încredere printre provocările unei industrii în continuă schimbare, în timp ce Renault Group își confirmă rolul de actor esențial în mobilitatea durabilă, cu ambiții clare: electrificare accelerată, expansiune globală și competitivitate consolidată.