Am condus în premieră absolută noul Geely EX5 și am rămas uimiți de ce poate să ofere acest automobil la un preț extrem de competitiv! Are ultima tehnologie de baterie LFP, cel mai compact motor electric și a trecut cele mai dure teste pe care cineva le poate imagina!
Dan Vardie, Frankfurt, Germania
Așa cum AUTOpro v-a povestit la vremea respectivă, Geely a luat decizia să revină la Messe Frankfurt după 20 de ani. Pe atunci, era celebrul Salon IAA, care acum s-a mutat la… Munchen. Expoziția unde a revenit se numește AUTOMECHANIKA, care l-a rândul ei, a fost găzduită pentru mulți ani la Hanovra! Încurcate sunt căile și prin Germania… Dacă acum 20 de ani Geely era o marcă (aproape) anonimă din China, acum este nu doar o marcă super-redutabilă, dar și unul din cele mai mari grupuri auto din lume!
Pentru cei care nu aflat încă, Geely controlează VOLVO, Polestar, London Taxi, Lotus, Proton și are un cuvânt foarte greu de spus la Mercedes – unde este primul acționar ca pondere – și la Aston Martin, unde deține 20% și se zvonește că va prelua pachetul majoritar. Geely are acum joint-venture cu Renault – Horse Powertrain technologies – în cote egale de 40%, la care s-a asociat Saudi Aramco cu 10%. Acest JV are baze de R&D și producție motoare și transmisii în toată lumea – inclusiv în România, oferind toată paleta de hibridizare.
La AUTOMECHANIKA 2024, grupul chinez a venit cu cele 3 mărci care au sau se pregătesc de o prezență în Europa – Zeekr, Lynk& Co și Geely. În opinia noastră, cele mai spectaculoase apariții au fost Geome și Geely EX5. Geome este răspunsul grupului chinez pentru mașina electrică de 20 – 25.000 Euro.
Cea expusă în Salon a venit direct din China, unde avusese premiera mondială cu doar câteva zile înainte – deci nu a putut fi condusă. În schimb, Geely EX5 a fost și în Salon, dar și pe centrul de teste de la Dudenhofen, unde am mai condus și Lotus Emeya, Lotus Eletre, Geely Galaxy L6, Zeekr 001 și Zeekr X. Ca să fim clari, a fost un drive contact pe pistele de încercări care ne-au spus multe despre modelele testate, dar nu am putut face un drive test propriu-zis și în nici un caz unul de testare a autonomiei electrice – așa cum face AUTOBEST în cadrul proiectului european ECOBEST Challenge.
Însă chiar și așa, am descoperit multe detalii care merită comunicate, fiind toate o premieră pentru piața românească! Lansat în China în luna august a acestui an, noul Geely EX5 a fost dezvoltat pentru vânzări globale. Asta înseamnă că respectă legile și regulamentele din 89 de țări de pe toate continentele, fiind ușor de omologat pe orice piață. Și vorbim chiar și de Australia.
De altfel, potrivit lui Victor Yang, purtătorul de cuvânt al grupului chinez, până la sfârșitul acestui an, Geely EX5 va fi la lansat în Norvegia, Indonezia, Thailanda și… Australia! Mai mult, automobilul a fost proiectat de la început cu volan pe stânga, dar și pe dreapta pentru UK și celelalte țări care rulează pe cealaltă bandă a drumului în raport cu noi.
Geely EX5 are la bază noua arhitectură GEA – Geely Electric Architecture, având o lungime de 4,615m, lățime de 1,901m și o înălțime de 1,67m. Ampatamentul de 2,75m se înscrie în tendința actuală, un EV fiind foarte generos cu această dimensiune importantă pentru manevrabilitatea mașinii. Geely EX5 este definit de producător ca un crossover pe care îl putem trece ușor la rubrica SUV, un tip de caroserie care domină vânzările nu doar în România, dar și peste tot în Europa.
Look-ul lui Geely EX5 se înscrie în moda contemporană, având o siluetă care o regăsim la Mercedes, la Smart, dar și la mulți alții… Studiile arată că este una din cele mai apreciate „forme” de SUV din ziua de astăzi. Acest look este rezultatul muncii designerilor Geely, conduși de reputatul designer Stephan Sielaff – care a fost „racolat” de la Bentley și cu care AUTOpro a realizat un interviu în primăvara acestui an. Evident că influența lui Bentley există și nu poate fi decât un compliment pentru mărcile grupului Geely…
Geely EX5 pionierează noi tehnologii care reușesc chiar și câteva recorduri mondiale. Cea mai spectaculoasă este nouă baterie LFP Aegis Short Blade – denumirea vine de la dimensiunea de 580 mm, față de 960 mm în industrie – care ajunge la 192 Wh / kg, recordul mondial în materie de densitate energetică.
CATL – cel mai mare producător de baterii din lume – expunea la Frankfurt în apropiere de Geely și prezenta noua generație de baterii LFP care ajung (doar) la 180 Wh / kg ! Inginerul chinez de la CATL cu care am discutat la stand, ne-a spus că „aproape sigur” celulele acestei noi baterii Geely sunt de la CATL. Interesant este faptul că ulterior, în timpul testelor de la Dudenhofen, un inginer Geely nu a negat acest fapt, dar a specificat că toată ingineria bateriei aparține lui Geely. În cuvintele lui: „Creierul contează cel mai mult!”. AUTOpro a făcut câteva calcule și a descoperit că o baterie de 70 kWh ajunge să cântărească 365 kg la Geely, în timp ce la tehnologiile actuale ce echipează mașinile – inclusiv 4680 de pe Tesla – avem baterii care cântăresc puțin sub 500 kg, adică cu 30% mai mult decât noul Aegis! Este un rezultat de-a dreptul uimitor care trebuie premiat. Să nu uităm că greutatea bateriilor este principalul inamic al autonomiei ridicate, într-un adevărat cerc vicios. Pentru o autonomie mai mare ai nevoie de o baterie mai mare. Dar o baterie mai mare cântărește mai mult și asta reduce autonomia!
Testele efectuate de inginerii chinezi sunt fără precedent și întrec orice imaginație. Bateria a fost scufundată în apă salină 3,5 % pentru 48 de ore fără niciun impact. Ca urmare, producătorul ne-a spus că dacă cumva mașina trebuie să treacă prin apă sărată, timp de 30 min nu este nici o problemă! Sigur că nu prea ai ce căuta cu mașina în mare, dar este bine de știut. A fost testată la -35 grade Celsius, la 5000 m altitudine timp de 8 ore. Bateria în carcasa care o ranforsează a fost testată la trecerea unui compactor de drumuri de 26 tone care a rulat peste cutie + baterie ca atunci când nivelează asfaltul! În fine, a fost expusă la 1000 grade Celsius timp de 130 sec! Aici se adaugă cele mai severe crash-uri frontale cu un perete / automobil, dar și celebrul pol test în care bateria în carcasă a fost „aruncată” într-un stâlp. Din toate aceste încercări, carcasa și bateria au ieșit cu bine, fără probleme de incendiu sau explozie.
Cu asemenea rezultate excepționale, Geely se pare că aplicat pentru înregistrarea expresiei „Geely bulletproof batteries” și „Aegis bulletproof bateries” pentru clasa 9 de la oficiul mondial de mărci înregistrate! Producătorul afirmă că are o baterie „military-grade safety level”!
Geely EX5 vine cu două versiuni de baterie – 49,5 kWh și 60,22 kWh. Versiunea cu baterie mare este cea condusă de noi în Germania și are o autonomie WLTP de 425 km. Mașina are un motor de 160 kW cu un cuplu de 320 Nm, care permit o accelerație 0 – 100 km/h în 6,9 sec. Producătorul afirmă că viteza maximă pentru Geely EX5 este de 180 km/h, însă în testele de pe circuit am ajuns doar la 140 km/h, dar nu din cauza mașinii, ci a traseului care nu a permis atingerea unor viteze mai mari. Și acest motor este o creație unică, în premieră în industrie. Este botezat „11-in-1 intelligent electric drive system”! Nu mai puțin de 11 subansamble majore – electromotoarele, controlul electronic, reductoarele, etc – sunt grupate compact într-un „cub” de doar 79,8 kg, având un volum de aproximativ 72l !
Între alte beneficii, o reducere de greutate care nu poate decât să crească autonomia. Un alt record pentru care chinezii de la Geely nu au pe moment vreun rival. Producătorul a dezvăluit pentru AUTOpro că noul Geely EX5 are un consum de 12,1 kWh/ 100 km. Este unul din cele mai reduse din piață și demonstrează preocuparea chinezilor pentru eficiența energetică la bordul automobilelor sale. Încărcarea în regim DC Fast Charge 30% – 80% se face în 20 min, un alt rezultat remarcabil! Abia așteptăm să fie testată la ECOBEST Challenge anul viitor…
Interiorul lui Geely EX5 este un alt spectacol de modernitate, luminozitate, calitate a materialelor folosite și o finisare impecabilă. Designul interior îndrăznim să spunem că este peste cel exterior, așa cum trebuie să primească cel care dă banii pe mașină. Are două ecrane tactile, cel de pe consola centrală având o diagonală de 15,4 inch, rezoluție 2,5k – o apariție cum nu prea mai găsim în industrie.
Instrumentarul de bord are 10.2 inch, cam cât are principalul ecran la concurență. Conectivitatea este asigurată de un chip pe 7nm Dragon Eagle-1. Nu lipsește nici un head-up display, care preia principalele informații direct în câmpul vizual al celui de la volan.
Cu aceste ingrediente spectaculoase am descoperit și marea plăcere a condusului lui Geely EX5. Are o direcție precisă, este deosebit de agil, poți să accelerezi cât vrei când ai nevoie și rulezi lin ca pe o șosea de catifea. În curbe face față cerințelor mai agresive, oferind o dinamică redutabilă. Una peste alta, o experiență de condus impresionantă pentru un automobil care nu emite nici pretenții sportive și nici de mașină premium.
Ca o dovadă, noul Geely EX5 pleacă în China de la 15.760 USD, ajungând la 20.800 USD! Este un preț pur și simplu incredibil! Dar care va fi prețul pentru Europa? Victor Yang ne-a declarat că prețul pentru Europa va fi stabilit doar după ce Comisia Europeană va definitiva suprataxele ce vor fi impuse producătorilor chinezi și – mai larg – mașinilor fabricate în China și vândute în Europa, chiar și de producătorii europeni – Dacia Spring este cel mai bun exemplu. Însă un insider Geely ne declara sub condiția anonimatului că se țintește un preț de pornire de 36.000 Euro (TVA inclus fără ecotichet). Cum România va fi între primele țări europene unde va veni noul Geely EX5 mai avem puțin – adică până în luna decembrie – până aflăm care va fi prețul final. Însă indiferent de ce se va întâmpla la CE, este cert că noul Geely EX5 va crea furori pe orice piață europeană! Veți vedea…