AUTOpro
Stiri AUTO pro Exclusiv Interviuri

EXCLUSIV – Interviu Victor Yang, VP Geely Group: „La ZEEKR poți avea o mașină unică, una la 1 milion!”

Victor Yang este angajat Geely încă din 2010, iar în prezent ocupă funcția de Vicepreședinte al Grupului, cu responsabilități în zona de comunicare și relații publice. Cu ocazia Automechanika Frankfurt 2024, Victor Yang a acordat un interviu în care a oferit informații în premieră, pe care le detaliem în continuare.

Interviu de Dan Vardie, Frankfurt, Germania

Victor Yang a început discuțiile cu jurnaliștii prin a aduce câteva lămuriri despre cum reușește Grupul Geely să fie atât de competitiv și cum își dorește să vină cu prețuri cât mai reduse pe piața din Europa, în ciuda tarifelor pe care UE le-a impus constructorilor auto care nu produc local.

Victor Yang - VP Geely Group

„În primul rând, trebuie să reducem așteptările pentru marjă și profitabilitate. Nu poți face bani pe termen scurt, desigur. Căutăm posibilitatea de a lucra cu un partener local. Încercăm să avem mașina asamblată local în Europa sau în alte părți ale lumii pentru a contracara impactul din tariful de risc. În al doilea rând ne dorim să introducem aici inițial doar produsul de mare valoare, nu nivelul de intrare. (…) Dar poate că în viitor, vom aduce și mașini mai mari, mașini de mare valoare. Cred că asta poate ajuta, să zicem, să contracareze o parte din influența tarifului. Desigur, sperăm că guvernul UE poate avea discuții deschise cu guvernul chinez și industria chineză și să vadă care este cea mai bună cale pentru viitor. Momentan, aceasta este o decizie provizorie sau temporară. Nu credem că aceste tarife vor fi acolo timp de 10 sau 20 de ani. Aceasta este o decizie provizorie. Vrem să avem un dialog deschis, discuții cu factorii de decizie UE.”, a declarat Victor Yang.

Întrebat dacă Geely are de gând să construiască o fabrică în Europa, Victor Yang a răspuns: „Aceasta este o opțiune. Nu putem exclude varianta construirii unei fabrici aici, dar nu pe termen scurt. Este nevoie de timp. Știi, atunci când te-ai hotărât să construiești o baterie, atunci trebuie să te gândești la multe. Dar noi, din fericire, avem o mulțime de parteneri aici, în Europa. Așa că studiem posibilitatea de a lucra cu ei și de a folosi capacitatea lor existentă, poate pentru a împărtăși capacitatea și sistemul de lanț de aprovizionare pentru a asambla mașina noastră aici. Asta cred că e o variantă mai preferată, cu Renault, Mercedes, începem diferite posibilități. Dar în perspective pe termen lung.”

Victor Yang a continuat: „Studiem posibilitatea de a colabora în Europa cu Volvo și Renault, însă în ceea ce privește Mercedes nu vom colabora decât pentru pentru alte piețe, nu în Europa. Trebuie să fiu clar. Discutăm cu Mercedes dacă putem folosi capacitatea lor în alte părți ale lumii, nu aici, în Europa.”

Referitor la portofoliul de produse, Victor Yang a adus câteva detalii importante despre prezența Grupului Geely în Europa.

„Aveam o singură marcă, numită Geely. Dar Geely este diferit azi. Geely astăzi este diferit de Geely de acum 20 de ani. De exemplu, am cumpărat Volvo pentru că dorim să avem un partener matur care să ne învețe din experiența lui, astfel încât să putem spori cu adevărat capacitatea Geely de a avea un cuvânt greu de spus la nivel global. Dar apoi Geely a înființat centrul de design al centrului de cercetare și dezvoltare din Göteborg, pentru a veni cu o arhitectură CMA. (…) Și, de asemenea, vrem să avem un adevărat concurent cu mărcile mainstream precum Volkswagen și GM în China. Așa că am decis să avem un brand complet nou, numit Lynk & Co. Ei bine, cred că, în general, Lynk & Co are destul de mult succes. În China, am vândut în total mai mult de 1 milion, cred că 1,1 milioane de vehicule în total. (…) Așadar, aveam trei mărci: Geely, Lynk & Co și Volvo. Dar apoi lumea s-a schimbat din nou. Adică, a venit era EV. Lynk & Co este încă mai mult ca un hibrid decât un brand EV. Iar în China, trebuia să mai avem ceva pe lângă Lynk & Co, dar strict cu tehnologie EV. De aceea a fost creat ZEEKR. (…) Dar Geely, Lynk & Co și ZEEKR vând în principal China, 85% din vânzări sunt încă în China. Așa că cred că este rezonabil să avem o gamă, o strategie de portofoliu și o gamă de produse în China. Dar vorbind despre venirea în Europa sau în altă parte a lumii, s-ar putea să nu avem nevoie de atâtea mărci.”

Victor Yang a explicat și care vor fi brandurile principale pe care Geely se va axa în Europa și a adus detalii despre cum vor fi împărțite piețele europene pentru aceste mărci. „Deci, pentru țările din vestul, centrul și nordul UE, Lynk & Co va fi marca de bază. Dar considerăm că Europa de Est poate face parte din Europa de Sud drept piață emergentă, unde va merge Geely. Lynk & Co nu va merge acolo. (…) Dar, pe termen lung, vom combina Geely și vom face din el o singură marcă. Acesta este răspunsul pe care trebuie să-l studiem în viitor. Asta e logica, asta e gândirea.”

Legat de Smart, Victor Yang a spus: „Ei se vor ocupa de piața europeană, dar se vor ocupa de proiectare, de finanțe. Sunt responsabili pentru inginerie și lanțul de aprovizionare. Pentru moment, Smart va fi doar exportat din China pe piețele europene. Dar facem studii privind dezvoltarea pe termen lung a brandului Smart. Noi suntem investitorul strategic în Smart, așa că trebuie să ne gândim la viitorul pe termen lung. Cred că Smart va avea un viitor bun. Nu avem niciun plan să avem mașini Smart asamblate la nivel local, de exemplu în Slovenia. Nu, nu pentru moment.”

Geely are planuri ambițioase și în ceea ce privește combustibilii verzi, e-fuels, metanol, chiar hidrogen. Pe acest subiect, Victor Yang a precizat: „Desigur, hidrogenul poate fi o opțiune, dar credem că metanolul este soluția cea mai potrivită pentru sistemul actual de combustibil pentru transport. Am lucrat la tehnologia vehiculelor cu metanol. Acum vrem să extindem asta la o tehnologie cu pile de combustibil cu metanol, în special în vehiculele comerciale. Desigur, nu și pe vehiculele de pasageri. Dar cred că autobuzele și camioanele cu celule de combustibil cu metanol sunt foarte binevenite în China, mai ales în regiunea foarte rece, ca în nord. În timpul iernii, poate fi -25, -30 de grade Celsius, deci deloc prietenos cu camioanele și autobuzele EV. (…) O nouă tehnologie va veni la sfârșitul acestui an sau la începutul anului viitor. Este ceea ce numim tehnologia flexibilă a combustibilului. Asta înseamnă că în același motor poți injecta 100% benzină sau 100% metanol. Deci, raportul dintre metanol și benzină poate fi modificat în funcție de modul în care conduceți sau de condițiile de conducere. Și, de asemenea, în funcție de facilități, de stațiile de alimentare. Pompele pentru umplere cu metanol nu sunt atât de populare în acest moment. Dar vedem că tot mai multe benzinării instalează pompe pentru metanol, astfel încât să puteți trece de la benzină la metanol în orice raport în viitor. Deci asta cred că este o soluție ipotetică.”

Victor Yang a continuat cu câteva lămuriri pe subiectul autovehiculelor alimentate fie cu metanol, fie cu  benzină: „În trecut nu era ușor cu pornirea motoarelor alimentate cu metanol la temperatură scăzută. Înainte, la -20, -25 grade Celsius mai ai nevoie de un rezervor de benzină foarte mic pentru a porni motorul si abia apoi se putea trece pe alimentarea din rezervorul de metanol, care era separat. Dar acum totul este combinat într-un singur rezervor, pentru că am depășit provocarea de a porni motorul, motorul alimentat cu metanol a pornit și în mediul cu temperatură scăzută. Mai mult decât atât, acum poți schimba. Poți schimba între metanol și benzină în orice raport. Da, este o soluție destul de bună, de fapt.”

Întrebat despre industria EV din China, Victor Yang a venit cu detalii extrem de interesante. În primul rând este vorba despre lanțul de aprovizionare, despre investițiile în cercetare și dezvoltare pentru noile tehnologii de baterii, despre fabricile intens automatizate și, nu în ultimul rând despre preferințele clienților. „Dacă mergi la uzina Tesla din China, adică la noua fabrică, la Gigafactory, vei vedea că au cam 250 de roboți. Dar dacă mergi la uzina ZEEKR, au 460 de roboți! Deci, producția, facilitățile de producție și expertiza, know-how-ul sunt foarte avansate. Mai mult, vorbim despre fabricație personalizată, de la comandă la livrare. Dacă accesați aplicațiile ZEEKR, alegeți diferite niveluri de echipare, culori, roți și aveți mai mult de 1 milion de opțiuni. Asta înseamnă că poți avea o mașină unică, una la 1 milion!”, a închis discuțiile Victor Yang.

Articole similare

Alfa Romeo a confirmat că noua generație Giulia va fi lansată în 2026

Mihai Morcovescu

Nissan ar putea lansa un GT-R electric până în 2030: 1.341 CP și tracțiune integrală

Mihai Morcovescu

Dacia, campioana revenirii în 2021. Înmatriculările de mașini noi, în creștere

Florin Amariei