AUTOpro
Stiri

Guvernul României obligă autoritățile locale și companiile de stat să cumpere mașini electrice și hibrid

guvern oug masini electrice hibrid

O nouă Ordonanță de Urgență a fost adoptată de Guvernul României prin care parcurile auto ale autorităților locale și companiilor de stat trebuie să fie compuse de acum încolo din mașini electrice și hibrid, un semnal clar cu privire la necesitatea decarbonizării transportului.

Noul act normativ transpune în legislația națională prevederile Directivei UE 2019/1161 privind promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic, defineşte “vehiculele nepoluante” şi impune ţinte privind achiziţia acestora şi termene clare de implementare tuturor autorităţilor contractante.

Vehiculele nepoluante sunt definite ca fiind vehicule uşoare nepoluante, respectiv orice maşină sau microbuz care îndeplineşte următoarele criterii: până la 31 decembrie 2025 – cantitatea maximă a emisiilor de CO2 la ţeava de evacuare mai mică de 50 g/km, precum şi cu emisiile de poluanţi în condiţii reale de conducere (RDE) mai mici de 80%; de la 1 ianuarie 2026 – numai vehicule cu emisii zero.

De asemenea, categoria vehiculelor grele nepoluante include orice camion sau autobuz care utilizează unul dintre următorii combustibili alternativi: hidrogen, energie electrică, gaze naturale (GPL, GNC, LNG), biocombustibili lichizi şi combustibili sintetici.

Conform actului normativ, începând cu data de 2 august 2021, în procesul de achiziţie publică sau achiziţie sectorială, autorităţile şi entităţile contractante au obligaţia de a se asigura că, la fiecare contract de achiziţie pentru vehicule, este respectată ponderea aferentă vehiculelor nepoluante.

În prima fază, până la 31 decembrie 2025, ponderea pentru vehicule uşoare nepoluante este de 18,7%, iar pentru vehicule grele nepoluante este de 6% în cazul autoutilitarelor şi de 24% în cazul autobuzelor pentru transport persoane. În intervalul 1 ianuarie 2026 – 31 decembrie 2030, ponderea pentru vehicule uşoare nepoluante rămâne la 18,7%, însă pentru vehiculele grele creşte la 7% în cazul autoutilitarelor şi la 33% în cel al autobuzelor.

Articole similare

Citroen C3 a fost lansat simultan la Lyon și la fabrica din Slovacia

Autopromag

CEO-ul Volkswagen, mesaj pentru angajati: Nu vrem sa sfarsim precum Nokia

Florin Amariei

Ferrari SF90 Stradale: primul model plug-in hybrid produs la Maranello

Leave a Comment