Silvio Angori, CEO-ul Pininfarina, a participat la o masă rotundă exclusivă cu juriul AUTOBEST la Salonul Auto de la Geneva. Discuția s-a axat pe viziunea Pininfarina pentru viitorul designului auto, o viziune care pune accent pe o sinergie unică între tehnologie și experiențe personalizate.
Angori și-a început discursul subliniind importanța păstrării tradiției în timp ce se adoptă inovația. “Pentru noi, tradiția contează enorm,” a declarat el. “Dar, în același timp, privim mereu spre viitor și spre inovație, deoarece acest lucru definește munca designerilor. Cred că păstrarea unor elemente de continuitate cu trecutul este ceea ce ne face pregătiți pentru viitor. Astfel, am vrut să fim prezenți aici, alegerea noastră fiind o modalitate de a reprezenta și prezenta ceea ce suntem.
“Pininfarina are 94 de ani vechime, ”un secol în spate, dar mereu spunem că avem nevoie de 94 de ani în față, nu doar în spate.” Prin urmare, prezența la eveniment a fost ”un fel de manifest pentru a arăta și a împărtăși cum se prezintă compania și cum a evoluat în ultimii patru ani de la ultima participare în 2019.” De asemenea, CEO-ul Pininfarina a menționat dorința companiei de a ”oferi lumii designului și partenerilor noștri actuali și viitori.”
Angori consideră că discuțiile din ultimul timp s-au axat prea mult pe tehnologie. ”Cred că anul trecut s-a vorbit prea mult despre tehnologie,” a spus el. ”Spun acest lucru pentru că sunt de părere, și aceasta este modesta mea opinie, că discuțiile permanente despre noile tehnologii, fie că este vorba despre baterii sau orice alt tip de tehnologie nouă, au contribuit probabil la punerea sub semnul întrebării a viitorului automobilului, deoarece ne gândim mereu la cum va fi automobilul. Dar, în esență, nu uităm care este motivul pentru care există automobile: acela de a însoți oamenii și de a se ocupa de deplasarea oamenilor.
Iar în cele mai multe cazuri, nu contează tehnologia din dotare. Oamenii își doresc o experiență plăcută; își doresc să folosească mașinile ca mijloc de transport sau ca mijloc de a-și îmbunătăți viața. Prin urmare, depinde de noi să abordăm tehnologia în mod corect. Asta ar trebui să facă designerii. Ei ar trebui să mobilizeze tehnologia și să o folosească în acest scop, astfel încât scopul final să fie utilizatorul final, nu tehnologia sau utilizarea tehnologiei în sine.”
Pentru a prezenta viziunea Pininfarina asupra viitorului, o parte din studioul de design al companiei a fost adusă la eveniment. ”Astăzi, am adus practic o parte din studioul nostru de design din Torino aici,” a explicat Angori. ”Veți putea vedea utilizarea realității augmentate și realității mixte care le permite designerilor noștri să conceapă designul viitorului. Și, repet, nu tehnologia este cea pe care ne concentrăm, ci pe modul în care tehnologia ajută la modelarea viitorului.”
Unul dintre punctele centrale ale mesei rotunde a fost prezentarea unui concept car futurist. ”Avem aici un concept car, automobilul prezentat anul trecut într-un eveniment privat din Taiwan. Este pentru prima dată când este prezentat în Europa,” a spus Angori. Conceptul car a fost creat în colaborare cu Foxconn, o companie cunoscută pentru dispozitivele produse pentru Apple. ”Foxconn deține tehnologii extrem de variate. Ei și-au dorit întotdeauna să poată folosi aceste tehnologii și în automobile. Iar acum, automobilele devin din ce în ce mai complexe.”
Un alt concept prezentat a fost o mașină sport (GT). ”Probabil ați văzut-o deja, dar virtual,” a menționat Angori. ”Ne-am dorit să le arătăm oamenilor că, chiar și în lumea de astăzi, folosind cele mai avansate tehnologii, putem regăsi plăcerea de a conduce, de a fi parte dintr-o călătorie, de a ne bucura de destinație, nu doar de a ajunge la ea cât mai repede. Acestea sunt, în esență, motivele pentru care suntem astăzi aici.”
”În al doilea rând, cred că doriți să știți unde se află Pininfarina astăzi,” a continuat Angori. ”De-a lungul celor 94 de ani de istorie, am trecut prin multe cicluri diferite, fiind mereu lideri în industria auto. La început, eram carosieri, designeri, apoi am devenit producători auto. Eram foarte buni, pentru că atunci când m-am alăturat Pininfarina în 2007, compania genera venituri de 1,2 miliarde de euro pe an și producea aproximativ 50.000 de unități anual. Deci, eram un producător auto în adevăratul sens al cuvântului. Cu toate acestea, chiar și în acea perioadă, am păstrat designul ca element central, elementul distinctiv al companiei. Aveam ingineri; eram un furnizor de servicii de inginerie.”
Criza financiară din 2008-2009 a determinat o schimbare a strategiei Pininfarina. ”Suntem în continuare cel mai mare studio independent de design auto din lume. Folosim experiența acumulată în cei 94 de ani de activitate și ne extindem acum și în alte domenii. Arhitectura este o parte importantă din creșterea noastră. Când vorbim despre automobile, vorbim și despre alte mijloace de transport, nu doar trenuri, ci și ambarcațiuni, biciclete etc. Toate acestea îmbrățișează tehnologiile noi, de exemplu, vorbim despre e-bike-uri, care au devenit atât de prezente în orașele noastre.
Ne gândim la nevoile oamenilor care se află mereu în mișcare. Credem că noi putem oferi perspective asupra modului în care oamenii care se deplasează își doresc să utilizeze diferitele mijloace de transport, ce experiențe își doresc să aibă. De exemplu, atunci când proiectăm un metrou, proiectăm și stațiile de metrou. În unele cazuri, ni se cere să proiectăm planul general al unui cartier nou sau al unui oraș nou. Toate acestea ne-au determinat să evoluăm și să progresăm de la a fi un simplu studio de design la a fi un studio de design cuprinzător, specializat în mai multe domenii, care le reunește pe toate, unde diferitele experiențe pe care le imaginăm pentru oameni se contopesc.”
Angori consideră că designul are puterea de a îmbunătăți lumea. ”Putem să spunem că proiectăm experiențe mai mult decât orice altceva. Odată, experiențele erau foarte fizice, chiar și simpla atingere a volanului unui vehicul era o experiență. Acum, o parte din experiență este fizică, dar interacționăm și cu tehnologia din interiorul unei mașini, de exemplu, cu ecranul tactil. Dar, modul în care toate acestea se îmbină are un impact asupra vieții oamenilor.
Din acest motiv, considerăm că prin design putem face lumea un loc mai bun. Avem cu siguranță o companie care urmărește profitul, trebuie să facem bani la sfârșitul anului. Cred că putem face bani fiind responsabili din punct de vedere social. Asta înseamnă că trebuie să fim responsabili pentru mediu și trebuie să fim transparenți și sinceri, deoarece folosim banii investitorilor, fiind o companie listată la bursă. Pe larg, cam asta reprezintă Pininfarina astăzi.”
Masa rotundă a continuat cu prezența lui Felix Kilbertus, Directorul Creativ al celor de la Pininfarina. “Echipa noastră creativă este vastă, fiind compusă din aproape o sută de creatori talentați. Suntem ca o mare familie, cu studiouri în Miami, New York, inima noastră din Torino și o filială departe, în Shanghai.” Dar Pininfarina nu înseamnă doar design auto. “Construim totul, de la arhitectură la design de produse, mobilitate și transport”, ne dezvăluie Felix. “Ne plimbăm cu imaginația pe ambarcațiuni luxoase, avioane private, scutere electrice rapide și chiar autobuze ultramoderne.”
“Anul acesta celebrăm 94 de ani de tradiție în designul auto”, declară Felix cu o voce plină de respect pentru istoria companiei. “Pentru noi, fiecare mașină este o operă de artă funcțională. Iar aniversarea de 100 de ani, care se apropie cu pași rapizi în 2030, ne motivează să inovăm și mai mult. Ne concentrăm pe materiale sustenabile, tehnologie de ultimă generație și, cel mai important, pe emoție”, subliniază Felix Kilbertus. “Când te afli la volanul unei mașini Pininfarina, vrem să simți o conexiune specială. Vrem ca fiecare deplasare să fie o experiență unică, rapidă, sexy și optimistă. Ne dorim să redefinim experiența condusului pentru o nouă generație.”
Discursul lui Silvio Angori și incursiunea în pasiunea designului oferită de Felix Givertis au oferit o privire de ansamblu asupra viziunii Pininfarina asupra viitorului designului. Accentul pe tradiție, îmbinat cu inovația tehnologică și dorința de a crea experiențe aparte utilizatorilor reprezintă câteva dintre elementele cheie ale strategiei Pininfarina.