Președinții primelor două grupuri auto ale Europei au anunțat oficial două lucruri despre care noi la AUTOpro vorbim de ani de zile. Carlos Tavares nu mai continuă dezvoltarea de noi motoare diesel pentru autoturisme iar Herbert Diess oprește programul „ hydrogen fuel cell”. Care sunt implicațiile? Uriașe!
În timpul lui Final 5 Test, un program excepțional organizat de Juriul european AUTOBEST, pe circuitul de F1 de la Istanbul, un top executiv ne-a spus că PSA – Peugeot Citroen a decis să nu mia dezvolte motoare diesel- cel puțin pentru autoturisme, rămâne în discuție pentru utilitare. Mai exact, nu va exista un Euro 7 pentru diesel! Asta înseamnă că actualele motorizări diesel ale grupului PSA sunt și ultimele în materie de tehnologie. Grupul francez a trecut la platformele „multi energy” care permit producerea pe aceiași linie de fabricație a unui automobil cu orice motorizare ICE și EV.
AUTOpro a fost prima publicație din Romănia – și nu doar din presa auto- care, în urmă cu aproape 4 ani, a explicat că dieselul este perceput drept „evil” și trebui eliminat. Am spus-o și atunci, o facem și acum, este o decizie mai mult politică decât comercială. Cu toate relele sale, dieselul are cea mai mică emisie de CO2 și cel mai mic consum. La extincția sa, și-a adus o contribuție esențială Dieselgate urmat de alte situații similare cu alți producători, la fel de respectabili. Sub acuzații justificate/ dovedite, producătorii de automobile au plătit peste 40 mld US$, după estimarea AUTOpro! Cale de întoarcere nu există, o dovedesc cifrele statistice din Europa dar și din România. Ritmul dispariției diferă de la țară la țară, exact datorită diferenței între viziunile politicienilor care conduc. Noi, în Romănia, suntem nicăieri- cei care ne conduc au multe alte lucruri mult mai importante de făcut… Acum în plină criză COVID-19 este firesc. Dar noi ne referim la ultimii ani în care diversele guverne nu au avut nici o idee despre acest subiect!
Asta poate fi o veste bună, pe undeva. Pentru că în lipsa unei viziuni și strategii de electromobilitate a Romîniei, dieselul ar putea avea o viață mai lungă. Nu vă mirați dacă la noi se va vinde bine mersi dieselul în timp ce în alte țări se va fi stopat de mult… Nu mai vorbim de avalanșa de mașini second hand diesel care va să vie…
Pentru pilele de combustibil, dl Diess, Președintele VW, nu are o veste bună. A decis să închidă proiectul și să realoce banii pentru baterii, indfierent de tehnologia folosită. Domnia sa consideră soluția nu este nici eficientă, nici prea ieftină și nici ușor de implementat. Exact punctul nostru de vedere exprimat în AUTOpro de ani de zile. Poate vă mai amintiți, noi am inventat cuvântul „hidrogenărie”, adică stația unde alimentezi cu hidrogen lichefiat. Tot noi am indicat cifra de 1,5- 2 mil Euro necesari pentru construcția unei hidrogenării și faptul că nici o comunitate nu va accepta pe teritoriul ei „o bombă cu hidrogen”! Acum ne vine prima confirmare de talie mondială că AUTOpro a avut dreptate când cei mai mulți își imaginau că hidrogenul este soluția! Din păcate, la actualele tehnologii pare că nu prea…
Cele două acțiuni dramatice luate de primi doi producători ne duc la concluzia că benzina cu hibridele sale este soluția de tranziție iar mașina electrică cu baterie este viitorul imediat. Cum vor evolua bateriile – solid state, fără cobalt, etc – este probabil cel mai important aspect de urmărit. Dar EV-urile vor fi cu baterii. Sigur, nu toți producătorii accepta punctele de vedere ale celor doi –chiar și între cei doi există abordaări diferite pe tema celulei de combustibil cu hidrogen- și poate vom mai descoperi concepte noi, unele poate chiar revoluționare. Vor fi binevenite! Dar ne îndoim că vor avea un impact major în următoarea decadă care va fi dominată de exact cele două direcții despre care am vorbit în acest comentariu!