Competiția AUTOBEST EcoBest Challenge a adunat la start 15 din cele mai bine vândute EV-uri de pe piața europeană, cu scopul de a oferi consumatorilor de pe Bătrânul Continent o privire de ansamblu asupra performanțelor reale ale unora din cele mai relevante vehicule electrice de pe piață. Deloc întâmplător, valorile de autonomie WLTP nu au fost atinse de niciuna dintre cele 15 mașini participante la prestigioasa competiție…
Desfășurată sub înaltul patronaj al juriului AUTOBEST, competiția ECOBEST Challenge și-a propus să ofere consumatorilor europeni o imagine cât mai limpede și plină de veridicitate în ceea ce privește performanțele și eficiența a 15 dintre cele mai bine vândute EV-uri de pe piața europeană. Cele 15 vehicule electrice, provenite de la o gamă largă de constructori, unii dintre ei proaspăt intrați în hora electricelor, precum Dacia, au fost supuse unei metodologii de testare deosebit de complexe, inspirată din obiceiurile de mobilitate a unei largi majorități a automobiliștilor europeni.
Pentru a putea fi eligibile pentru a participa în competiția ECOBEST, EV-urile selectate trebuiau să îndeplinească două mari criterii: o autonomie omologată de minimum 200 km pe ciclul WLTP și un preț de listă de sub 32.000 de euro, fără taxe. Testele s-au desfășurat pe un traseu prestabilit din împrejurimile orașului spaniol Terrassa, situat în imediata apropiere a însoritei Barcelone.
Fiecare dintre cele 15 automobile electrice a avut de parcurs un traseu de 60 km, care îngloba atât autostrăzi (în proporție de 50%), cât și drumuri extra-urbane convenționale (20%), pentru ca, la final, restul de 30% din traseu să se desfășoare pe străzile idilice ale urbei spaniole. În momentul în care autonomia scădea sub pragul de 60 km, EV-urile aveau de parcurs un traseu similar, însă cu o lungime de doar 22 km.
Pentru a elimina din ecuație influența stilului de condus asupra rezultatelor finale, au fost efectuate schimburi de șoferi din 30 în 30 de km. Toate cele 15 mașini s-au deplasat în mod ordonat, în regim de convoi, în spatele unui conducător de grup care asigura în permanență respectarea traseului precum și a limitelor de viteză aferente acestuia. Toate mașinile au rulat cu o singură persoană la bord, în modul de conducere standard, cu sistemele de climatizare și cel de infotainment pornite în permanență.
În momentul în care mașinile ajungeau la autonomie zero, acestea continuau testul în cadrul unui circuit special amenajat, din curtea companiei Circutor, un furnizor de stații de încărcare spaniol. Ei bine, continuarea testului chiar și după atingerea unei autonomii nule a dat naștere unor rezultate mai mult decât interesante, care spulberă practic orice teamă sau mit pe care clienții le-ar putea avea în raport cu binecunoscuta range anxiety.
Toate cele 15 mașini testate au reușit să parcurgă distanțe cuprinse între 14 și 37,8 km cu 0% baterie. Ceea ce înseamnă că teama de a rămâne fără baterie, în mijlocul pustietății, este una ușor nefondată, mai ales dacă ești la bordul unui Nissan Leaf 62 Tekna, marele câștigător al acestei probe mai mult decât atipice. Un alt competitor care a parcurs o distanță considerabilă după epuizarea bateriei a fost Honda e, care a putut parcurge 31,8 km cu 0% baterie.
În ceea ce privește rezultatele de autonomie, lucrurile nu au stat atât de roz. Chiar dacă toate cele 15 EV-uri au reușit să atingă o autonomie reală de peste 75% din cea prezentă în fișa tehnică, cifrele denotă faptul că ciclul WLTP nu reflectă întocmai realitatea din teren. 5 din cele 15 mașini participante au reușit să atingă sau chiar să depășească 90% din autonomia oficială, ceea ce demonstrează că există și excepții care confirmă regula. La acest capitol, câștigător detașat a fost nimeni alta decât autohtona Dacie Spring, care a reușit să atingă o autonomie reală de 221,03 km, la doar 3 km distanță de autonomia oficială WLTP de 224 km.
Un rezultat fabulos pentru un brand aflat la prima sa incursiune în minunata lume a EV-urilor. La polul opus se află Citroen E-C4, care a reușit să parcurgă doar 262,54 km din cei 352 km de autonomie declarați pe hârtie, cifră corespunzătoare unui procent de 74,59%. Cu ocazia prestigiosului eveniment ECOBEST Challenge – Electrified by VinFast, AUTOBEST a introdus doi indici. `EcoC 1`, care semnifică raportul dintre autonomia reală și cea WLTP, și respectiv `EcoC 2`, care ia în calcul câți km de autonomie reală poate oferi un kWh de baterie. Anul acesta, o singură mașină a reușit să depășească pragul de 8 km/kWh. Este vorba tot de Dacia Spring, proaspăt intrată în arena EV-urilor.
Conform spuselor lui Dan Vardie, Fondator și Chairman al juriului AUTOBEST și fondator al competiției ECOBEST Challenge, vor exista, fără îndoială, până în 2025, EV-uri care vor depăși lejer pragul de 10-12 km/kWh de baterie. Fără doar și poate, ECOBEST Challenge nu ar fi arătat la fel fără un partener de prestigiu precum VinFast, care se implică din ce în ce mai susținut în tot ceea ce ține de lumea vehiculelor electrice, lume care urmează a fi invadată de producătorul vietnamez începând de anul viitor, prin intermediul a două SUV-uri electrice, cunoscute sub numele de VF e35 și VF e36.
DACIA este în plină ascensiune…