Da, am mai testat ZOE, dar nu l-am testat pe răcoare, adică pe frig, pe -10 grade Celsius, cu încălzirea la maxim… mai este un vehicul electric agreabil în astfel de condiții?
Toată lumea preferă să comunice partea plină a paharului. Firesc. Azi dimineață, când am pornit mașina, pe bord era afișat -17 grade Celsius. După 10 minute, telefonul a sucombat, a intrat în protecție, s-a trezit doar când am ajuns la redacție la cald. Cum se comportă o electrică la -10 grade Celsius, pentru că atâtea au fost, în medie, la momentul testului.
Renault ZOE se laudă cu un motor electric de 65 kW/ 88 CP și 220 Nm. „Combustibilul” este depozitat într-un dispozitiv numit baterie compusă din 192 celule grupate în 12 module. Un rezervor de 290 kg, amplasat pe podeaua mașinii și care oferă 22 kWh. În fișa tehnică se menționează că ZOE are o autonomie de 210 km. Mașina testată avea deja un număr apreciabil de kilometri rulați, spre 9000. O mașină care a mers, nu a fost bibelou. În timp, bateria își mai pierde din calități, lucru pus în valoare și de cele -10 grade… de aici, o autonomie afișată de 110 km în momentul în care am decuplat mașina de la borna de încărcare. Și da, era 100% încărcată.
Ușor descurajantă autonomia, cel puțin din perspectiva altor experiențe cu modele electrice. Am întâlnit și cazuri care să îmi spună că mă pot baza pe aproape 200 km autonomie și să trec cu puțin de 110 km. De aici crisparea.
Prima grijă, să facem căldură în mașină. Primul examen major. Evident, căldura vine aproape instantaneu, nu după ceva vreme ca la modelele cu propulsie clasică. Dar căldura este sinonimă cu kW consumați pentru confort și nu pentru deplasare. Mi-am propus să nu mai tratez mașina ca pe un experiment, ci să mă bucur de toate funcțiile. Așadar de la climatizare, la sistem infotainment R-Link și până la încărcat telefonul în slotul USB. După un test de aproape o săptămână, din care jumătate rulat pe modul ECO, jumătate normal, ZOE mi-a lăsat o bună impresie iarna. Autonomie afișată 110 km, autonomie reală în jur de 100, cu puțină ambiție aproape de 110 pe modul ECO și 90 km pe modul normal. Prima notă pozitivă este aceea că poți avea încredere în afișaj. Este un prim pas prin care mașina îți câștigă încrederea. Iarna se pare că autonomia scade aproape la jumătate, ceea ce conduce la un preț de aproximativ 8 lei (în medie) pentru 100 km rulați. Adică aproape doi litri de carburant. Renault menționează că autonomia poate ajunge la 100 km în funcție de condiții meteo și stilul de conducere, prin urmare, iarăși, o bilă albă pentru sinceritate. Zoe are un preț de pornire de 20.200 euro, sau 21.300 euro pentru vârful de gamă. Grație bunăvoinței statului român, veți primi la achiziție un cadou din partea acestuia sub forma unui ecotichet în valoare de 6500 euro. Deja Renault ZOE începe să fie o mașinuță apetisantă. Dar, pentru că mai este și un dar. Renault percepe o chirie pentru baterie, pentru că aceasta nu este a dumneavoastră. Adică cei de la Renault vă garantează că bateria mașinii va fi tot timpul la minim 75% din capacitatea inițială, adică veți prima una nouă dacă sunt probleme.
Chiria pentru un rula anual de maxim 12.500 km este de 79 euro pe lună. Pentru un rulaj de 40.000 km pe an veți plăti un abonament lunar de 182 euro. Adică pe an mai aveți un plus de 948 euro până la 2184… în funcție de cât de plimbăreți sunteți. Dacă luăm un 6 lei, preț mediu pe 100 km rulați, la opțiunea de 12.500 km, mai adăugați 750 lei consumul pentru energie electrică.
Calculați, vedeți pe unde vă situați cu rulajul anual, și DA, ZOE poate fi o alternativă pentru urban și o vecinătate a acestuia.