Comisia Europeană (CE) intenționează să impună un set legislativ draconic cu privire la protejarea mediului înconjurător și decarbonizarea economiei blocului comunitar. Uniunea Europeană vrea ca întreg continentul să devină neutru din punct de vedere climatic. Iată ce a fost anunțat chiar astăzi!
Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a prezentat 13 proiecte de lege care urmează să definească modul în care întreaga Uniune Europeană își va schimba practicile din prezent pentru a contribui activ la scăderea emisiilor de gaze cu efect de seră, în principal dioxidul de carbon (CO2) care reprezintă un pericol pentru viitorul umanității.
Cele 13 documente includ o taxă vamală importantă pentru toate importurile care nu respectă standardele UE de poluare (n.r. ex. oțel, ciment, fertilizatori), regulamente obligatorii pentru toate țările membre cu privire la eliminarea mașinilor pe combustie internă, planuri pentru utilizarea la scară largă a combustibililor alternativi, un preț mai mare pentru certificatele pe care trebuie să le cumpere cei care poluează, o strategie pentru creșterea investițiilor în producerea de energie din surse alternative și un generos fond european care va fi folosit pentru a contracara efectele tranziției către o Uniune Europeană mai verde.
Cititorii AUTOpro au fost informați cu privire la planurile Comisiei Europene încă din iunie, după cum am relatat aici: UE vrea să interzică vânzările de mașini pe combustie internă din 2035!
Important! Toate statele membre UE deja au căzut de acord cu privire la țintele de climă pe care trebuie să le îndeplinim cu toții obligatoriu în 2050. Până atunci, însă, este nevoie de un plan arhitectural consistent care să ne poată naviga cu ușurință înspre o economie neutră din punct de vedere al emisiilor.
Așa cum AUTOpro a mai subliniat în trecut, planurile Comisiei Europene pentru țările membre la capitolul mobilitate nu includ (cel puțin acum) o strategie clară cu privire la crearea unei rețele europene de alimentare a mașinilor non-poluante, adică a celor care vor deveni singura opțiune viabilă pentru constructorii auto europeni și cei care importă automobile în blocul comunitar.
„Economia noastră din prezent bazată pe combustibili fosili și-a atins limitele. Știm că trebuie să adoptăm un nou model – unul care este împuternicit de inovare, care are energie curată și care se îndreaptă către o economie circulară”, a spus von der Leyen.
Noul plan comprehensiv presupune creşterea costurilor pentru emisiile de CO2 generate de încălzire, transporturi şi industrie, taxarea combustibililor destinaţi transporturilor aeriene şi navale, taxarea produselor importate din state terţe pe baza emisiilor de CO2 rezultate din procesul de producţie al acestora, interzicerea din anul 2035 a comercializării autoturismelor noi diesel şi pe benzină, după care la toate acestea se adaugă și punerea în mișcare a unui întreg efort colectiv al cetățenilor și sectorului privat.
0 emisii din 2035
În prezent, este deja stabilit că din 2026 transporturile rutiere vor face obiectul comercializării certificatelor de emisii, ceea ce înseamnă că va exista un preț pentru poluare.
Noul plan ambițios stabilește ținte suplimentare precum:
- Reducerea cu 55 % a emisiilor generate de autoturisme până în 2030;
- Reducerea cu 50 % a emisiilor provenite de la camionete până în 2030;
- Zero emisii generate de autoturismele noi până în 2035.
„E la latitudinea fiecărui producător auto să decidă cum își va adapta producția la noile ținte. Ei știu cum să dezvolte mașini noi sau carburanți noi”, a spus von der Leyen.
Documentele UE prezentate de șefa Comisiei Europene astăzi arată că 12% din emisiile de dioxid de carbon provin din utilizarea autoturismelor de către cetățenii blocului comunitar. În mod normal, conform regulilor valabile în prezent, companiile auto ar fi trebuit să-și reducă emisiile pentru flotele de mașini produse cu 15% din 2025 și cu 37,5% din 2030. Conform noilor proiecte de lege și regulamente, aceste ținte sunt comasate și ridicate la 55% din 2030 cu o interzicere totală a mașinilor poluate de orice fel din 2035. În ultima categorie menționată intră și autoturismele mild hibryd, hybrid, range extender hybrid și plug-in hybrid.
Pe scurt, din 2035 tot ce vom putea cumpăra drept mașini noi vor fi numai cele electrice, indiferent că sunt pe baterii, panouri solare sau pile de hidrogen.
Nu se precizează ce se va întâmpla cu mașinile pe combustie internă care au în prezent dreptul de a circula în UE, indiferent că sunt Euro 1 sau Euro 6d. Reținem, însă, că standardul de poluare obligatoriu Euro 7 va fi prezentat în august și acesta ar deveni mult mai strict pentru constructorii auto care vor să mai producă mașini pe benzină sau diesel.
Până acum, este evident că cei mai afectați de schimbare vor fi cei în căutare de mijloace de transport personale. Industria auto, cu precădere cea din Germania, nu a fost luată prin surprindere, având în vedere că VW a anunțat deja că oprește vânzările de mașini pe motorină și benzină din 2035, Audi renunță chiar și motorizările hibride din 2026 și, mai important, cetățenii UE din mediul urban susțin interzicerea mașinilor pe combustie internă din 2030.
Suplimentar, vă reamintim că și în România se face progres important în domeniu. În țara noastră, mașinile electrificate reprezintă acum 11,6% din piața auto.
Mașinile electrice, UE și încărcarea
Printre proiectele de lege prezentate astăzi se numără și o precizare timidă importantă: mașinile electrice (indiferent de platformă) trebuie să poată fi încărcate oriunde în UE. Acest lucru înseamnă că urmează investiții majore în infrastructura de charging, întrucât în acest moment există doar 226.000 de stații de încărcare publice în tot blocul comunitar care, bineînțeles, pot și nu pot funcționa în permanență.
Conform documentului care stabilește regulile pentru mașinile folosite în scop personal, vor trebui să existe stații de încărcare pe toate autostrăzile din UE din 60 în 60 de kilometri pentru mașinile electrice pe baterii (BEV) și din 150 în 150 de kilometri pentru cele pe hidrogen (FCV).
Nu este, totuși, clar cine va construi aceste stații și cum vor fi ele finanțate. Comisia Europeană nu a anunțat măsuri obligatorii pentru companiile care în prezent furnizează derivate ale petrolului și nici un fond comun pentru toate țările membre.
Drumul lung spre aprobare
De-abia anunțat, planul deja a stârnit vâlvă la nivelul întregii Uniuni. Organizațiile de mediu spun că planul este ambițios, dar insuficient, în timp ce mai mulți politicieni subliniază că este imposibil ca din 2035 mașinile pe combustie internă să dispară pur și simplu.
De astăzi încolo există un termen de maximum 48 de luni pentru aprobarea acestui pachet de legi. În tot acest timp pot avea loc negocieri și industria auto cu siguranță va avea câteva cuvinte de spus, mai ales dacă privim înspre Franța, Germania și, chiar da, Japonia.
Vezi și: CEO-ul Stellantis, îngrijorat de accesibilitatea EV-urilor
Acum Parlamentul European și Consiliul Uniunii Europene vor trebui să-și dea acordul asupra documentului integral sau să propună modificări. Forma finală o vom ști de-abia peste câteva luni sau chiar un an!
În concluzie, cititorii noștri care pot îndrăzni o ultimă aventură automotive se pot îndrepta către alegeri precum V6, I6, V8, V12 sau W12 pentru un ultim deceniu de bucurie care în curând va deveni `old school`. Exploziile controlate de sub capotă vor deveni istorie.
Au mai rămas 14 ani.
În următorul număr al Revistei AUTOpro veți regăsi o analiză detaliată cu privire la neajunsurile pe care le reprezintă acest program ambițios și o comparație cu privire la necesitățile colective europene în materie de mobilitate.