Trecerea la mobilitatea electrică în Uniunea Europeană (UE) capătă noi dimensiuni, iar următorul pas ar putea viza direct industria de rent-a-car.
Potrivit unor informații apărute în presa germană, Comisia Europeană analizează posibilitatea de a interzice, începând cu 2030, utilizarea vehiculelor cu motoare termice de către firmele de închirieri auto. Dacă această propunere se va concretiza, firmele din acest sector ar urma să ofere spre închiriere exclusiv mașini electrice din următorul deceniu.
UE vizează o tranziție accelerată spre flote electrice

Această măsură ar face parte dintr-o strategie mai amplă de decarbonizare accelerată a transportului rutier în Europa. Deși interzicerea vânzării de mașini noi cu motoare cu ardere internă alimentate cu combustibili fosili este deja stabilită pentru 2035, Bruxelles-ul pare să caute modalități de a impulsiona adoptarea electricelor și mai devreme, vizând segmente cu impact major – iar sectorul închirierilor auto este unul dintre ele.
În prezent, companiile de rent-a-car sunt responsabile pentru aproximativ 20% din înmatriculările de autoturisme noi în UE. Așadar, o decizie care le-ar obliga să renunțe complet la motorizările clasice ar influența semnificativ cererea, producția și infrastructura pentru vehicule electrice, contribuind totodată la atingerea obiectivelor climatice asumate de blocul comunitar.
Dacă această măsură va fi adoptată, turiștii și călătorii de afaceri după 2030 vor avea de ales doar modele electrice când vor apela la o firmă de închirieri auto în interiorul Uniunii Europene. Această schimbare ar veni cu avantaje, dar și provocări:
- Avantaje: costuri mai mici de utilizare, reducerea emisiilor, acces gratuit sau preferențial în zonele cu emisii reduse din marile orașe europene, posibilitatea de încărcare gratuită în anumite puncte.
- Provocări: autonomie mai mică comparativ cu motoarele clasice, timpi de încărcare mai mari, infrastructură de încărcare care, deși în dezvoltare rapidă, nu este încă uniform distribuită în toate regiunile.






Pe de altă parte, companiile de rent-a-car vor fi nevoite să investească masiv în reînnoirea flotelor, în special în țările unde cota actuală a vehiculelor electrice este redusă. În paralel, va fi necesară o adaptare a logisticii: amplasarea stațiilor de încărcare în parcările proprii, parteneriate cu rețele publice de încărcare, instruirea personalului etc, potrivit cotidianului german Bild.
Contextul legislativ: între ambiție și prudență
Oficial, Uniunea Europeană nu a confirmat până acum această intenție de a impune electrificarea integrală a flotelor de închirieri auto din 2030. Informațiile apărute în presa germană vorbesc despre un plan aflat în discuție internă, care ar putea face parte dintr-un set mai amplu de măsuri pentru atingerea țintei de neutralitate climatică până în 2050.
Totuși, propunerea este perfect coerentă cu trendurile actuale de politici europene. De exemplu:
- Vânzarea de mașini noi cu motoare pe benzină și motorină va fi interzisă în UE din 2035;
- Multe orașe europene au deja zone de emisii ultra-reduse (ULEZ) unde mașinile cu motoare termice nu mai au acces;
- Țări precum Franța, Germania, Olanda sau Norvegia oferă subvenții consistente pentru electrificarea flotelor comerciale.
România și electrificarea închirierilor auto
În România, piața de închirieri auto este dominată de modele cu motoare termice, însă în ultimii ani a apărut un interes crescut pentru mașinile electrice și hibride, mai ales în marile orașe și în zonele turistice frecventate. Implementarea unei astfel de măsuri la nivel european ar forța o reevaluare a strategiilor locale, atât pentru firmele de rent-a-car, cât și pentru autoritățile care gestionează infrastructura de transport.
Un aspect esențial va fi crearea unei rețele naționale de stații de încărcare rapidă, inclusiv în aeroporturi, gări sau centre comerciale, locații-cheie pentru clienții acestor servicii.
Deși planul european privind interzicerea motoarelor termice în flotele de rent-a-car nu este oficializat, el reflectă clar direcția în care se îndreaptă politica de mobilitate a Uniunii Europene. Este un semnal puternic transmis industriei auto, investitorilor și consumatorilor: mobilitatea viitorului va fi electrică, partajată și cu emisii reduse sau inexistente.
Pentru firmele de închirieri auto, această posibilă reglementare reprezintă o provocare, dar și o oportunitate de a se alinia rapid la noua realitate a pieței. Iar pentru utilizatori, schimbarea va aduce o experiență de mobilitate diferită, mai curată, dar care va necesita și adaptare la un nou mod de a călători.