AUTOpro
Generale Green car Stiri Test drive

Test drive cu noul Zeekr 001: Performanțe și calitate de Taycan la jumătate de preț

Zeekr este un producător de automobile relativ nou, fiind fondat în urmă cu mai bine de patru ani și jumătate ca un brand specializat în mașini electrice de lux cu care s-ar putea să fii deja mai familiar decât ai crede.

Motivul este unul foarte simplu. Compania-mamă este Geely, același grup care deține între altele Volvo, Polestar și Smart, o realitate care susține (măcar „în linii mari”) afirmația oficialilor acestui brand că se bazează pe un deceniu de experiență europeană. Dacă facem calculele corect, sunt chiar câteva decenii, iar prezența centrului de design și de cercetare-dezvoltare din Göteborg întărește această afirmație.

Cine este Zeekr și ce își propune

Zeekr
Fotografii: Adrian Bucur / BAOFOTO Studio

Numele Zeekr pare desprins direct dintr-un birou al unei echipe de PR din Europa. Spunem acest lucru deoarece înglobează trei piloni de brand fără de care nici o companie modernă nu ar putea funcționa. Potrivit reprezentanților companiei, „ZE” vine de la Zero, punctul de plecare al posibilităților infinite, „E” semnifică era electrică în evoluție, iar „KR” face trimitere la Krypton, un gaz rar care emite lumină atunci când este electrificat. Și uite așa ai pierdut câteva secunde prețioase din viață…

Dar, haideți să lăsăm marketingul deoparte și să ne concentrăm asupra mașinii care face obiectul acestui review și care, în buna tradiție a constructorilor chinezi, arată atât de convingător încât ai putea jura că provine de la o marcă consacrată cu o istorie de zeci de ani.

În realitate, Zeekr a fost lansat în martie 2021, iar doi ani mai târziu avea să intre pe piața europeană, mai precis în Suedia și în Țările de Jos. De atunci, marca asiatică s-a extins constant pe Bătrânul Continent și în afara lui, depășind pragul de 300.000 de unități vândute. După cum v-am informat la momentul respectiv, Zeekr a ajuns și în România la jumătatea lunii octombrie.

Zeekr 001 a fost introdus pentru prima dată ca Lynk & Co „Zero Concept”, înainte de a fi dezvăluit cu câteva zile înainte de Salonul Auto de la Shanghai din 2021, ca primul model al noii pe atunci mărci premium de vehicule electrice, Zeekr.

Dintre cele trei modele disponibile pe piața locală, am ales pentru început să testăm primul și cel mai luxos model al mărcii, Zeekr 001. Este vorba despre un shooting-brake, pe care l-am considerat a fi punctul de start ideal. Noi l-am testat în versiunea Performance AWD cu 544 CP, autonomie de aproape 600 km și încărcare cu până la 200 kW.

Zeekr 001: Design exterior

Zeekr numește modelul 001 un „shooting-brake” de aproape 5 metri. În realitate, seamănă mai degrabă cu un fastback, cu un acoperiș plonjat menit să îmbunătățească eficiența aerodinamică, ceea ce nu este deloc un lucru rău, ba din contră. Aspectul său este dominat de elemente specifice mașinilor 100% electrice. Linia centurii este destul de înaltă, încercând să dea mașinii în ansamblu senzația unei linii joase a acoperișului și reușind, astfel, să ascundă masivitatea sa.

Partea frontală netedă și fără prize de aer, este preluată de la berlina Lynk & Co 03, care a venit pe piață inițial cu motorizări termice în urmă cu aproape un deceniu. Farurile proeminente „ca de broscuță” și grila frontală închisă îi oferă mașinii un aspect agresiv. Caracterul sportiv este întărit de consolele scurte față și spate, precum și de cutele din partea inferioară a portierelor. De asemenea, există și accente distinctive, cum ar fi logo-ul Zeekr iluminat de pe hayon-ul electric sau mânerele retractabile ale ușilor, care au devenit un „must” la EV-urile moderne. În plus, și sistemul de lumini este unul foarte reușit.

Partea din spate continuă stilul sportiv al lui 001 cu un eleron montat pe plafon. Grafica 3D a stopurilor LED este superbă, iar acest element stilistic îi va face pe mulți să creadă că mașina este una de clasă premium. Modelul dispune de plafon panoramic din sticlă, oglinzi și alte detalii în negru piano și jante pe 21 de inch – cele de 22 de inch sunt opționale – care completează aspectul agresiv al modelului.

Design interior

Interiorul modelului Zeekr 001 impresionează din prima clipă în care te urci la volan. Materialele și finisajele sunt excelente, iar estetica generală este deosebit de rafinată, care este completată de suprafețe acoperite cu piele ecologică și de un plafon îmbrăcat în Alcantara, ceea ce reprezintă cea mai mare preocupare pentru concurență, mai ales pentru Porsche Taycan. Consola centrală are un mâner de susținere pentru pasager, ceea ce creează o senzație mai confortabilă a cockpitului, concentrat pe șofer. Butoanele capacitive din consola centrală sunt, de asemenea, înclinate spre șofer, sporind atenția acestuia.

Volanul multifuncțional este prevăzut cu două pad-uri cu feedback haptic, care controlează oglinzile și poziția afișajului head-up de 14,7 inch. Acestea își schimbă funcționalitatea în funcție de ceea ce faceți, au un aspect plăcut, dar, din păcate, nu sunt marcate clar și există șanse să te încurci în ele mai ales în timpul deplasării. Un alt neajuns ale lui 001 constă în anumite meniuri ale uriașului display central de 15,4 inch, care sunt greu de găsit.

Însă, aceste minusuri nu sunt atât de deranjante, deoarece pălesc în fața calității asamblării și combinației de texturi, care sunt cu adevărat impecabile. De asemenea, interiorul abundă în detalii metalice finisate în roz gold la nivelul volanului, bordului, consolei, ușilor, scaunelor față electrice și cu memorie și a banchetei, care creează un ambient cu iz de mașină premium.

Scaunele frontale sunt dotate standard cu funcții de încălzire, ventilație și masaj, inclusiv o funcție de masaj numită „passionate”. Spătarul scaunului pasagerului beneficiază de două butoane suplimentare, care permit reglarea acestuia în față/spate, precum și înclinarea spătarului, fără să mai fie, astfel, nevoie să te apleci în față pentru a utiliza comenzile de pe partea laterală a scaunului din dreapta, așa cum se întâmplă în majoritatea altor mașini.

Panoul de instrumente de 8,8 inch este lung și îngust, bine iluminat și afișează clar informațiile. Capetele instrumentarului de bord sunt desenate ca niște aripioare, oferind din nou acea senzație de habitaclu concentrat pe șofer. Deși nu există comenzi fizice pentru aerul condiționat, există un buton metalic zimțat foarte plăcut pentru volum, cu funcție de oprire/pornire pentru redarea media. În plus, selectorul cutiei de viteze este mic și foarte elegant și prezintă aceleași detalii metalice pe lateral, fiind acoperit cu piele Nappa.

În pofida unei cabine de nivel premium, încă mai este loc de îmbunătățiri. Plasticul din partea inferioară ar trebui să fie mai rezistent, deci mai puțin aspru. Poate ar trebui umblat și la ornamentele metalice care, deși arată grozav, se simt ca plasticul la pipăit. De asemenea, și comenzile ar trebui regândite. Obsesia actuală de a avea guri de ventilație și oglinzi laterale controlate prin intermediul ecranului multimedia ne face să plângem. Este ca și cum ai inversa comenzile de pe touchpad-ul laptopului, făcând totul inutil de complicat. În același timp, panoul de butoane tactile de deasupra zonei de încărcare wireless pentru smartphone se pot atinge accidental foarte ușor, așa cum am constatat în momentul în care am atins din greșeală butonul pentru deschiderea portbagajului. Norocul meu că eram oprit la semafor… 

Confort și caracter practic

Pasagerii care vor călători pe locurile din spate într-un Zeekr 001 vor aprecia cu adevărat ampatamentul enorm al mașinii, de 3.005 mm, deoarece vor beneficia de un spațiu foarte generos pentru picioare.

Spațiul pentru cap este decent, însă persoanele care au peste 1,85 m ar putea avea ceva probleme din cauza liniei plonjate a acoperișului. În rest, nivelul de confort este ridicat. Nivelul calitativ al materialelor și finisajelor din spate este identic cu cel din față, adică piele Nappa, Alcantara și suprafețe metalice extrem de plăcute la atingere.

Portbagajele, însă, nu impresionează la fel de mult. Cel principal are 539 de litri cu toate scaunele în poziție normală, o valoare decentă, dar nu una de referință pentru un model care se prezintă cu o siluetă de shooting brake. Spațiul de depozitare din față (frunk) este foarte mic, abia putând găzdui geanta cablurilor de încărcare.

În schimb, la capitolul spații de depozitare interioare, 001stă foarte bine și, spre deosebire de modelul Zeekr X, oferă și torpedou, chiar dacă este superficial.

Performanțele lui Zeekr 001

Gama Zeekr 001 include motorizări puternice, cu o variantă intermediară și cu versiuni dual-motor performante. Versiunea de bază folosește un singur motor electric montat pe spate, cu 272 CP și 343 Nm. Este aceeași unitate ca pe crossover-ul Zeekr X. Modelele cu tracțiune integrală primesc încă un motor identic amplasat pe puntea față, dublând practic puterea totală, și anume 544 CP și 686 Nm de cuplu. Aceste cifre plasează Zeekr 001 în zona unor modele consacrate precum BMW i4 M50.

Performanțele sunt, în consecință, impresionante. Toate versiunile au o viteză maximă limitată electronic la 200 km/h, însă accelerația variază considerabil. Spre exemplu, modelul Long Range RWD sprintează de la 0 la 100 km/h în 7,2 secunde, iar versiunile Performance și Privilege coboară până la 3,8 secunde, timpi remarcabili având în vedere că vorbim despre o mașină care cântărește 2,35 tone.

Reîncărcarea este și ea rapidă. Arhitectura pe 400 V permite încărcare DC la maximum 200 kW, suficient pentru a aduce bateria netă de 100 kWh de la 0 la 80% în aproximativ 30 de minute. La AC, Zeekr oferă standard 22 kW, ceea ce înseamnă o reîncărcare completă în circa 5 ore și jumătate, dacă există o astfel de stație. Cu conexiunile domestice trifazate de 11 kW mai puternice, acest timp crește la nouă ore, în timp ce încărcătorul de acasă tipic de 7,4 kWh va avea nevoie de mai mult de 13 ore pentru a-și face treaba.

Autonomia declarată este de 580 km pentru versiunea Privilege AWD și crește la 610 km pentru versiunea Long Range RWD cu un singur motor, valori foarte bune, chiar dacă în realitate distanțele vor fi ceva mai mici. Pentru cei care vor și mai mult, Zeekr pregătește o versiune 001 FR, cu arhitectură pe 800 V și, atenție, patru motoare electrice, care vor însuma o putere maximă de 1.265 CP. Accelerația 0-100 km/h ar urma să scadă sub 2,1 secunde.

Și dacă vă întrebați cât de eficient este Zeekr 001, trebuie să vă spun că, în timpul testului, am înregistrat o medie de 16,5 kWh/100 km, cu o valoare maximă a consumului energetic de 20,6 kWh/100 km. Nu este deloc o valoare grozavă pentru o mașină electrică.

Cum se conduce noul Zeekr 001

Zeekr 001 este per ansamblu o mașină bună, însă sistemele sale de asistență la condus și de siguranță fac o treabă excelentă în a ascunde anumite neajunsuri. Uneori ai o vagă senzație că are tracțiune spate, deoarece partea posterioară tinde să alunece ușor, însă pentru fracțiuni de secundă, până când controlul stabilității o readuce imediat pe linie.

Modelul de top vine standard cu suspensie pneumatică, în timp ce restul versiunilor beneficiază de o configurație tradițională, așa cum a fost și mașina din testul nostru. Cu o configurație cu braț dublă pe față și una multi-link pe spate, 001 are o dinamică bună și se manevrează foarte ușor, direcția oferind un răspuns prompt. Dinamica în viraje, însă, nu este punctul forte al acestui model. Atât timp cât conduci liniștit, 001 se comportă excelent, însă odată ce adopți un stil de condus mai sportiv, cele 2,35 de tone și suspensia încep să-și arată limitele. Mașina poate deveni ușor subviratoare, în timp ce amortizarea pierde uneori controlul mișcărilor caroseriei.

Suspensia filtrează foarte bine denivelările, în ciuda jantelor uriașe de 21 de inch. Doar denivelările mai pronunțate sau succesiunile rapide de obstacole pot induce un ușor dezechilibru, însă, per ansamblu, confortul este excelent, iar ruliul mașinii se încadrează în limite decente. Totodată, izolarea fonică este foarte bună, iar direcția este surprinzător de plăcută, precisă și naturală, peste media segmentului EV.

În schimb, sistemele de asistență necesită o serie de rafinări. Spre exemplu, sistemul de avertizare pentru situațiile în care șoferul este distras de la condus se activează adesea inutil. O simplă privire la ecranul infotainment declanșează imediat alerta. Explicația ar fi că acea cameră care „vede” comportamentul șoferului este blocată de spițele volanului de fiecare dată când virezi, ceea ce face să fii aproape tot timpul bombardat cu bip-uri și mesaje de avertizare pe afișajul digital. Asta m-a făcut să mă întreb cum îl pot dezactiva. Ei bine, nu este un sistem căruia să-i închizi „gura”.

Totodată, punerea ambelor mâini pe volan – ceea ce recomandăm tuturor șoferilor – poate declanșa sistemul dacă acestea sunt ținute în partea de sus a volanului. De asemenea, alerta de depășire a vitezei legale este repetitivă și poate deveni enervantă la un moment dat. Zeekr promite o serie de ajustări în acest sens la începutul anului viitor.

Cât costă noul Zeekr 001 în România

Zeekr 001 este comercializat în România în patru niveluri de echipare, fiecare cu specificații tehnice diferite. Versiunea de bază Long Range RWD (Business Edition) costă de la 58.490 de euro. Urmează varianta Performance AWD, care are un preț de pornire de 63.490 de euro. A treia versiune, Privilege AWD, costă de la 68.490 de euro, iar vârful de gamă Sport Edition AWD are un preț de catalog de 70.490 de euro. Toate versiunile, specificațiile tehnice și dotările pot fi vizualizate aici.

Concluzie

Piața auto din China a devenit atât de puternică, încât ne-am obișnuit ca aproape fiecare mașină produsă în această țară să pară că este realizată de un constructor cu zeci de ani de experiență. Cu noul Zeekr 001 chinezii vor să-i convingă pe clienții loiali ai brandurilor consacrate precum Tesla, Polestar sau BMW că merită să acorde o șansă unui nume nou. În ciuda unor minusuri, cum ar fi controlul caroseriei pe suspensia pneumatică și meniuri ale sistemului de infotainment care ar putea fi mai intuitive, 001 impresionează printr-un interior superb, performanțe solide, un nivel de confort ridicat și, cel mai important, o autonomie mai mult decât generoasă. Nu știm dacă va reuși să îi facă pe cei interesați de modele electrice să-și îndrepte atenția către el, dar cu siguranță Zeekr 001 este o mașină care merită luată serios în seamă. Și asta pentru că, la prețuri cuprinse între puțin peste 58.500 de euro, până la aproape 70.500 de euro va fi al naibii de greu de bătut.

Articole similare

Italienii de la Zagato au dezvăluit noul model AGTZ Twin Tail, bazat pe Alpine A110

Mihai Morcovescu

Lynk & Co vine cu o nouă revoluție în mobilitatea din Europa

Parteneriat VinFast – ProLogium pentru producția bateriilor Solid-state

Darius Pana