AUTOpro
Generale Emisii CO2 Stiri

Taxa auto de mediu ar putea fi reintrodusă începând cu 1 ianuarie 2026

Șoferii din România ar putea fi nevoiți de anul viitor să plătească din nou taxa auto pentru mașinile poluante care continuă să circule pe drumurile publice din țară.

Viitoarea taxă ar urma să fie în esență un impozit diferențiat, care va fi stabilit în funcție de vechimea și de norma de poluare a automobilului.

Taxa auto a fost introdusă prima dată în 2007

taxa

Autoritățile române au introdus pentru prima dată taxa auto de mediu impusă vehiculelor poluante în 2007, ceea ce a generat o reacție negativă în rândul opiniei publice de la noi. Din cauza valului uriaș de nemulțumiri, taxa a fost înlocuită în 2013 cu un timbru de mediu.

Cu toate acestea, trei ani mai târziu, Curtea Europeană de Justiție l-a declarat ilegal și a obligat autoritățile române să returneze sumele percepute șoferilor, iar taxa a fost eliminată. Acum, la aproape un deceniu distanță, șoferii români tocmai au primit o veste proastă deoarece această taxă ar putea fi reintrodusă.

În momentul de față, impozitul pe mașină este calculat pe baza capacității cilindrice a acesteia, dar acesta ar putea suferi modificări. Astfel, începând cu data de 1 ianuarie 2026, impozitul ar putea fi ajustat și în funcție de norma de poluare a mașinii. Potrivit celor mai recente informații, citate de Observator News, proiectul legislativ, elaborat de Ministerul Transporturilor, ar urma să fie adoptat mai târziu în acest an. Pragurile de taxare nu au fost încă stabilite.

Măsura, care a fost convenită de Guvern cu autoritățile Uniunii Europene, va avea un impact semnificativ, având în vedere că România deține al treilea cel mai vechi parc auto din UE.

Statistic vorbind, în 2024, pe șoselele din România circulau peste un milion de mașini Euro 2, mai mult de un milion și jumătate de automobile Euro 3 și aproape patru milioane Euro 4.

„Parcul auto al țării are o vârstă medie de 18 ani, ceea ce este extrem dezastruos, nu numai pentru nivelul de poluare și pentru aerul pe care îl respirăm, ci și pentru siguranța rutieră. Mulți oameni nu realizează că, având în vedere că 60% dintre mașinile din România sunt vechi, riscurile la care te expui tu și familia ta sunt enorme. Aceasta nu este doar o problemă pentru conducători și pasageri, ci și pentru pietoni”, a subliniat Dan Vardie, președintele APIA (Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile).

Articole similare

Surse: Pilotul automat al modelelor Tesla ar fi provocat peste 1.000 de accidente

Zeekr lansează noul SUV electric 7X, care va ajunge anul viitor și în Europa

Mihai Morcovescu

Toyota Prius a stabilit un nou record mondial de consum: 2,52 litri/100 km într-o călătorie de peste 5.100 km

Mihai Morcovescu