SUA se pregătesc să oprească subvențiile pentru achiziționarea de vehicule electrice începând cu data de 30 septembrie 2025.
Creditele fiscale federale de 7.500 de dolari vor fi eliminate potrivit noii legislații bugetare adoptate recent de Congresul american. De asemenea, va fi eliminat și sprijinul de 4.000 de dolari acordat pentru achiziția de vehicule electrice la mâna a doua, un stimulent care a încurajat sute de mii de americani să adopte mobilitatea electrică în ultimii ani.
Ce urmează pentru piața de mașini electrice din SUA

Această măsură, parte a unui pachet legislativ mai amplu privind bugetul federal, vine într-un moment în care piața globală a vehiculelor electrice este în plină expansiune, iar presiunile asupra reducerii emisiilor de carbon sunt din ce în ce mai mari. Coaliția pentru Electrificare, una dintre cele mai vocale organizații pro-electromobilitate din SUA, a criticat decizia, afirmând că „SUA riscă să piardă un rol esențial în cursa globală pentru viitorul electric al transporturilor”.
Introduse pentru prima dată în 2008, creditele fiscale pentru mașinile electrice au avut ca scop încurajarea producătorilor auto și consumatorilor să adopte tehnologii nepoluante. În forma lor originală, aceste credite se aplicau până când un producător atingea pragul de 200.000 de unități vândute. În 2022, legislația a fost modificată pentru a elimina această limitare și a include și vehiculele în leasing, într-o mișcare menită să sprijine adoptarea mai largă a mașinilor electrice pe piața americană.



Așa cum știm, politicul Statelor Unite s-a schimbat în acest an. Noua configurație a Congresului, marcată de presiuni bugetare și lobby intens din partea industriei auto tradiționale, a decis să pună capăt acestui sprijin, în ciuda apelurilor venite din partea grupurilor ecologiste și a unor companii inovatoare din domeniul transportului verde.
În mod paradoxal, noile prevederi legislative relaxează în același timp cerințele privind eficiența combustibilului pentru producătorii auto, ceea ce va facilita producția de mașini convenționale pe benzină. Potrivit analiștilor, această decizie ar putea avea efecte contradictorii: pe de o parte, o accelerare temporară a vânzărilor de vehicule electrice până în septembrie, pe de altă parte, un regres posibil în materie de decarbonizare pe termen mediu.
Alte prevederi controversate
Experții din industrie avertizează că eliminarea iminentă a stimulentelor va genera un „boom artificial” în vânzările de vehicule electrice în lunile iulie-septembrie, urmat de o scădere abruptă. Mulți cumpărători care își planificaseră achiziția spre finalul anului sau în 2026 își vor grăbi acum decizia pentru a profita de ultimele luni de bonus fiscal.
Pe de altă parte, această mișcare ar putea afecta negativ producătorii auto care mizau pe stabilitatea fiscală a acestor credite pentru a-și planifica producția și vânzările. Marile companii americane, dar și startup-urile din domeniul electromobilității, ar putea resimți un șoc de piață similar celui experimentat în alte țări care au retras brusc subvențiile, cum a fost cazul recent în Germania sau Marea Britanie.
Versiunea finală a legii prevede și renunțarea la o taxă anuală de 250 de dolari pe care o deținătorii de vehicule electrice ar fi trebuit să o plătească în viitor, o taxă care ar fi fost destinată finanțării infrastructurii rutiere, afectată de reducerea veniturilor din accizele la carburanți. Totodată, Congresul a abandonat o propunere care ar fi obligat Serviciul Poștal al SUA să vândă flota sa de vehicule electrice de livrare, o altă măsură care semnalează o schimbare de direcție în politicile publice privind electrificarea.
Decizia SUA are loc într-un context internațional tensionat. Uniunea Europeană menține planurile sale ambițioase de eliminare a motoarelor termice până în 2035, iar China continuă să domine lanțul global de aprovizionare pentru baterii și componente de vehicule electrice, subvenționând masiv atât producătorii, cât și exporturile. În acest peisaj, SUA riscă să rămână în urmă din punct de vedere tehnologic și industrial, în pofida eforturilor recente de relocalizare a producției de baterii prin legea CHIPS și alte inițiative de reindustrializare verde.