AUTOpro
Generale Industrie Stiri

APIA: Piața auto din România scade dramatic în prima jumătate a anului cu aproape 22%

Piața auto din România traversează în 2025 o perioadă dificilă, marcată de o corecție semnificativă după creșterea puternică a înmatriculărilor din anii anteriori.

Conform celor mai recente cifre furnizate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), în primele șase luni ale anului s-au înregistrat 64.339 autoturisme noi, ceea ce reprezintă o scădere de 21,8% comparativ cu perioada similară din 2024.

APIA: segmentul mașinilor electrice s-a contractat cu 54,3%

APIA

Datele oficiale ale APIA, bazate pe informațiile Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI), arată un declin abrupt în luna iunie, când au fost înmatriculate doar 10.522 vehicule noi, în scădere cu 50,1% față de iunie 2024. Această prăbușire semnalează provocări majore pe piață, atât pe partea cererii, cât și a ofertei.

Segmentul mașinilor electrice pure a fost printre cele mai afectate, înregistrând o scădere de 54,3% în iunie față de aceeași lună a anului trecut, iar cota de piață a acestor vehicule a scăzut până la 4,1%. Acest lucru indică o încetinire vizibilă a procesului de electrificare în România, în ciuda angajamentelor europene privind tranziția către mobilitate sustenabilă.

„Piața auto din România a fost grav afectată de cea mai lungă întârziere din istoria Programului Rabla, urmată de suspendarea completă a ediției 2025. Această situație fără precedent a destabilizat profund încrederea consumatorilor și a blocat deciziile de achiziție, iar scăderea de peste 50% a înmatriculărilor de autoturisme electrice, în luna iunie, este o consecință directă și alarmantă.

În timp ce Uniunea Europeană își intensifică eforturile pentru accelerarea tranziției către mobilitate electrică – cu obiectivul ferm de eliminare a motoarelor termice până în 2035 – România riscă să se îndepărteze periculos de aceste ținte. Lipsa de coerență și predictibilitate în politicile naționale nu doar că frânează tranziția verde, ci pune în pericol întregul ecosistem industrial auto, care are nevoie de semnale clare și susținere constantă. Este esențial ca Programul Rabla să fie relansat de urgență, cu un nivel de sprijin adecvat, care să redea încrederea pieței și să reconecteze România la direcția strategică a Europei.

DAN VARDIE, președinte APIA

Pe fondul suspendării programului guvernamental Rabla, în special a programului Rabla Plus destinat vehiculelor verzi, care în 2025 a avut cel mai mare buget al său, dar și a criteriilor mai stricte de eligibilitate, cererea a fost afectată. În plus, factori precum inflația ridicată, costurile bancare mai mari și scăderea încrederii consumatorilor au contribuit la temperarea vânzărilor.

Dacia domină autoritar piața auto locală

APIA

În acest context dificil, Dacia continuă să fie marca preferată a cumpărătorilor din România. Concret, în iunie, producătorul de la Mioveni a înregistrat 2.744 unități vândute, fiind urmat de Toyota (969 unități), Skoda (938 unități), Volkswagen (721 unități) și Renault (580 unități). Top 10 este completat de Hyundai (544), Ford (472), Mercedes-Benz (467), BMW (368) și Peugeot (309).

În ceea ce privește vânzările pe modele, Dacia este lider autoritar, având între primele zece poziții cinci modele. Primele trei locuri sunt ocupate, în ordine, de Duster (1.178 unități), Logan (656) și Sandero (410). Clasamentul este încheiat de alte două modele din gama Dacia, și anume Jogger (250 unități) și Bigster (207).

De la începutul lui 2025, situația pe mărci în România este următoarea:

  1. Dacia – 17.613 unități
  2. Toyota – 5.864 unități
  3. Skoda – 5.328 unități
  4. Volkswagen – 4.770 unități
  5. Renault – 3.783 unități
  6. Hyundai – 3.416 unități
  7. Ford – 3.063 unități
  8. Mercedes-Benz – 2.806 unități
  9. BMW – 2.588 unități
  10. Suzuki – 2.039 unități

Mașinile electrificate au o cotă de 56,7%

Același raport APIA precizează că, în funcție de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în luna iunie a acestui an, față de perioada similară din 2024, motorizările pe benzină înregistrează o scădere de 64,4%, ajungând la o pondere de 33,4%, în timp ce motorizările pe motorină înregistrează o scădere de 61,2%, ajungând la o pondere de 9,9%.

În ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare mild-hybrid, acestea înregistrează, în luna iunie, o scădere de 29,3%, ajungând la o pondere de 28,5% din totalul pieței de autoturisme. Este de menționat că, din totalul motorizărilor mild-hibrid, 90% sunt motorizări pe benzină, în timp ce doar 10% sunt motorizări pe motorină.

Pe de altă parte, autoturismele electrificate, respectiv cele electrice (care pot fi încărcate din sursă externă de electricitate – BEV și PHEV), precum și cele mild-hybrid și full hibrid (care dispun și de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă de electricitate) dețin, în luna iunie a anului 2025, o cotă de piață de 56,7%, fiind cel mai important segment de pe piața românească, care depășește cu mult cota deținută împreună de motorizările pe benzină și motorină.

Autoturismele full electrice dețin o cotă de 3,7% din piață, în luna iunie a anului 2025, față de iunie 2024, când reprezentau 4%, în timp ce autoturismele plug-in hibrid dețin o cotă de piață de 6,7%, față de iunie 2024, când reprezentau 2,8%.

Sursa: APIA

Articole similare

Daimler, acord pe tema Dieselgate de 1.26 miliarde de euro în SUA

Florin Amariei

Ce salariu va încasa Antonio Filosa, noul CEO al gigantului auto Stellantis

Mihai Morcovescu

Volkswagen va prezenta la Salonul Auto de la Shanghai trei noi concepte electrice

Mihai Morcovescu