AUTOpro
Generale Romania my love Stiri

Recenzie de carte Poarta 3 – mașina cu nume de țară: DACIA autor Niculae Badiu

Din păcate nu sunt prea multe cărți despre Dacia, „mașina cu nume de țară” după cum o numește Nicu Badiu, autorul ultimei lucrări despre constructorul nostru național – cum se numea odată. Autorul este un insider Dacia, unul din cei care au lucrat la comunicare în cele mai înalte poziții, fiind foarte apropiat de regretatul Constantin Stroe. Badiu a fost consilierul de presă al lui Stroe într-o perioadă grea pentru Automobile Dacia. Era perioada în care își căuta un destin menit să o țină în industria auto mondială la un nivel relevant.

„Poarta 3” nu este însă o carte de istorie a Dacia. Este o înșiruire de date, oameni și evenimente așa cum le-a cunoscut sau aflat autorul. Nu este o monografie – cum o și recunoaște – cronologică chiar dacă încearcă în multe părți să pastreze o linie istorică a celor povestite. Însă autorul face numeroase salturi în timp, de multe ori fiind mai greu de urmărit. Vorbește despre un număr impresionant de oameni – zeci , poate chiar peste sute – care au fost la Dacia și cărora autorul le-a descoperit un merit. La fiecare dintre aceste persoane, Badiu face o descriere blitz, în câteva cuvinte pe care le consideră definitorii. Ca unii care cunoaștem pe mulți dintre cei prezentați, putem fi de acord cu autorul sau nu. Până la urmă, este părerea acestuia și o luăm ca atare, fiecare dintre cei pomeniți având șansa să adere sau nu la prezentarea facută. Cert este însă că – pe alocuri – această cascadă de nume, devine ușor obositoare, poate greu de urmărit. De aici și tentația de a trece peste anumite pasaje, poate mai puțin relevante pentru un cititor neutru, care nu a fost implicat direct în destinul Dacia…

Cea mai mare atenție este acordată lui Contantin Stroe, „de la care mulți au mâncat o pâine” după cum spune Badiu, domnia sa fiind primul care admite că se află pe această listă. Stroe este surprins în multe ipostaze, iar cei care l-au cunoscut vor savura aceste episoade din carte, pentru că sunt autentice. Inclusiv descrierea capitoului „vestimentar” a lui Stroe este remarcabilă și curajoasă! Pe de altă parte, autorul tinde să îi atribuie mai multe merite decât a fost cazul, dar este normal ca o mare personalitate cum a fost Stroe să inducă o anumită nostalgie celor cu care a lucrat direct. Cea mai sensibilă este atribuirea aproape absolută a meritului de a-l fi convins pe Schweitzer, PDG-ul lui Renault, pe atunci, să cumpere Dacia și să o transforme într-o marcă „low cost” a grupului.

Se sugerează ceva și despre Dacia de “5000 euro” tot legat de Stroe. Realitatea este mult mai complexă, istoria consemnează mai multe persoane care și-au adus o contribuție importantă la decizia istorică a lui Schweitzer – așa cum reiese și din cartea „Dacia și Renault de 10 ani împreună” prima monografie oficială Dacia care surprinde cronologic multe dintre momentele de istorie de dinainte de venirea Renault din 1999, dar și toate detaliile privatizării și primelor succese pînă la apariția lui Duster. Însă nimic din toate acestea nu diminuează rolul central, meritele istorice ale lui Stroe, bine prezentate în cartea amintită și deseori pomenite și în revista noastră de-a lungul istoriei.

„Poarta 3” vorbește și despre presa auto din România. Referința la AUTOpro ne-a bucurat. Nicu Badiu scrie despre „botezul” Dacia Nova din 29 mai 1995, operațiune care a fost inventată de revista AUTOpro și editorul nostru de atunci – ca și de azi – Dan Vardie. Acum 23 de ani, noi i-am propus lui Stroe ca numele noii Dacii CN2 să fie dat printr-un concurs realizat de revista noastră și propus de cititorii noștrii. Era pentru prima dată în istoria României când se întâmpla așa ceva – și a rămas și singura dată, cel puțin în industria auto. Stroe a fost încântat, iar concursul a adus zeci de nume posibile care au fost analizate.

Decizia pentru Nova a fost luată de conducerea Dacia, propunerea venind de la câteva mii de oameni care ne-au scris atunci. Noi am propus ca premiul acestui concurs să fie chiar o Dacia CN2 pentru unul din cei care au propus numele câștigător. Pe 29 mai a avut loc tragerea la sorți la Romexpo. A fost una din cele mai inovative acțiuni acceptate de Dacia și de Stroe. Noi suntem mândri și acum de această acțiune unică, îi mulțumim lui Nicu că și-a amintit și a menționat-o în cartea sa.

Considerăm important faptul că lectura este una ușoară chiar și pentru cei care sunt în afara industriei auto și care nu cunosc prea multe despre evenimentele ce au marcat istoria Dacia. Relatările sunt ușor de parcurs și, pe alocuri, au ca particularitate faptul că reușesc să capteze atenția asupra subiectului. Poate că anumite capitole trebuiau mai bine explicate, cu mai multe detalii pentru că uneori se poate pierde șirul istoric al evenimentelor, mai ales pentru cei neutri. După parcurgerea textului sunt câteva întrebări care rămân sau mai bine zis se nasc, fără să aibă un răspuns. Însă, până la urmă, cartea nu își propune să urmărească firul epic al istoriei, ci este mai mult o relatare subiectivă a evenimentelor, așa cum le-a trăit autorul.

Pentru cei care doresc, cartea se poate comanda online aici: