În segmentul mașinilor premium, rivalitatea dintre cei trei titani ai luxului – amintindu-i, desigur, pe Mercedes-Benz, Audi și BMW – este, fără nicio exagerare, văpaia care alimentează evoluția accelerată a industriei auto. Toate noile tehnologii apar mai întâi pe mașinile din clasa lux, urmând ca în următorii ani să devină accesibile și să coboare treptat și în ofertele modelelor de buget. Iar dintre cei trei titani ai universului auto enumerați anterior, cel mai inovator a fost de departe Mercedes-Benz, care a jucat rolul de pioner al siguranței și al confortului absolut. Astfel, rivalitatea din segment s-a materializat de multe ori într-o cursă de recuperare a saltului tehnologic pe care constructorul din Stuttgart îl seta cu fiecare nouă generație a Clasei S.
Ei bine, istoria asta s-a repetat de-a lungul a cinci generații – asta dacă luăm în calcul doar modele de după 1972, când germanii au introdus litera S în numele celui mai luxos model din ofertă – iar de fiecare dată, concurența a fost pusă în corzi și trimisă să-și revizuiască integral rețeta. E drept că și limuzinele de la BMW și Audi au unele puncte forte prin care depășesc S-ul, dar când vine vorba despre confort suprem, tehnologie revoluționară și statut social de primă clasă, toate reunite în expresia „cel mai bun automobil din lume”, pe buzele tuturor vine un singur nume: Mercedes-Benz S-Class.
Ei bine, cel mai bun automobil din lume a ajuns la cea de-a șasea generație. După îndelungi tachinări și scurgeri de informații, Mercedes-Benz a publicat săptămâna trecută tot ce trebuia să știm despre noua lor limuzină de top, iar unii dintre cei mai norocoși muritori de rând – proclamați „jurnalişti auto” – au avut onoarea de a o descoperi pe viu într-un hangar Airbus din Hamburg, Germania, în ceea ce mulți au considerat una dintre cele mai spectaculoase lansări statice din istorie.
Dr Dieter Zetsche, director general Daimler AG și vârf al board-ului de conducere Mercedes-Benz: „În loc să insistăm pe siguranță sau estetică, putere sau eficiență, confort sau dinamism, aspirațiile noastre au mers pe ideea totul sau nimic` la fiecare dintre aspectele amintite. Nicio altă mașină din gama nu transpune filosofia Mercedes-Benz mai bine decât Clasa S.”
Designul noului S Class poate fi descris ca fiind echilibrat, desăvârșind o fuziune subtilă între liniile tradiționale ale unui Mercedes și modernism. Desigur, opulența și nota exclusivă se fac simțite de la primul contact cu retina, dar masivitatea estetică și numeroasele detalii nobiliare nu tind nicio clipă către vulgaritate. Oricum, noul model arată mult mai bine decât predecesorul, ale cărui aripi puternic profilate nu au fost pe gustul oricui. Deși pare mai compact, noul S a câștigat 20 mm în lungime, din care 15 mm au fost alocați pentru genunchii pasagerilor de pe locurile din spate.
Iar dacă exteriorul inspiră lux și opulență, interiorul redefinește integral aceste două noțiuni. Pe lângă finisajele impecabile și materialele atent selecționate pentru a oferi cea mai plăcută experienţă senzorială din universul auto. Planșa de bord este dominată de două imense ecrane LCD de 12,3 inchi fiecare. Unul dintre acestea găzduiește ceea ce numeam cândva „instrumentar de bord”, pe când cel de pe consola centrală afișează chestiuni importante, precum tipul și vigurozitatea masajului pe care îl resimt ocupanții celor două scaune anterioare. Sistemul de infotainment comunică wireless cu alte dispozitive externe nu doar prin banalul Bluetooth, cu și prin Wi-Fi și KleerNet, permițând controlul integral al mașinii de pe ecranul unui iPad, de exemplu. Sistemul audio poate avea până la 24 de incinte și 1540 W, atât cât oferă uluitorul Burmester, disponibil opțional.
Ca și în trecut, Clasa S poate fi comandată în două versiuni de ampatament, iar pentru cea mai lungă există nu mai puțin de cinci opțiuni de scaune, printre care și unele foarte asemănătoare cu cele First Class dintr-un Boeing 747-8. Parafrazând un pic, tot ce contează mai mult la mașina asta este interiorul. De la masajul cu 14 zone separate, ce pot fi încălzite individual, până la obsesia inginerilor germani de a elimina în totalitate plasticul de pe zonele pe care le poți atinge, noua Clasă S ridică nivelul acolo unde niciun alt habitaclu de mașină nu a mai fost vreodată.
Alte inovații? Ei bine, noua generație a Clasei S a renunțat în totalitate la vechile becuri cu bulb. Chiar și tehnologia Xenon a fost eliminată în favoarea unor LED-uri mult mai eficiente energetic, care mai au și avantajul unei perioade de funcționare egală cu a întregii mașini. Nu mai puțin de 500 de LED-uri se ocupă de iluminarea optimă a mașinii, fie că vorbim de interior sau de exterior.
În momentul lansării, sunt disponibile patro opțiuni de motorizare: un ansamblu hibrid format dintr-un V6 pe benzină (S400 Hybrid), un V8 de 5,0 litri alimentat cu același tip de combustibil (S500), un diesel cu șase cilindri (S350) și încă un hibrid format pe baza unui propulsor diesel cu patru cilindri (S300 BlueTEC Hybrid). Cel din urmă se laudă cu un nivel al emisiilor de carbon de doar 115 g/km și cu un consum mediu de 4,4 litri/100 km.
Prin inovaţiile introduse de noul S, cea mai impresionantă este de departe „Road Surface Scan”. Așa cum îi spune și numele, acest sistem scanează suprafața de rulare prin intermediul unei camere și configurează suspensia în timp real pentru a fi pregătită pentru eventualele denivelări peste care va trece.
Așadar, noua Clasă S setează noi și noi standarde în segmentul de lux. În momentul de față, pur și simplu nu există un aspect la care acesta să nu exceleze, iar cel mai probabil, ceilalți doi rivali amintiți anterior vor fi printre primii clienți al noii limuzine Mercedes-Benz, pe care o vor demonta până la cel mai mic detaliu pentru a înțelege „how stuff works”. Pe măsură ce va trece anii, Clasa S va deveni o mașină ca oricare alta, la același nivel cu replicile celor de la Audi, BMW, Jaguar, Lexus și oricine altcineva o mai avea pretenții în clasa lux. Însă, până atunci, uluitoarea limuzină Mercedes-Benz rămâne „cea mai bună mașină din lume”.
Text: Alin Ionescu
Foto: Mercedes-Benz