Stella Li este o personalitate a industriei auto cu care AUTOpro a dialogat deja de mai multe ori, ultima dată cu ocazia lansării europene a modelului Dolphin Surf, care a avut loc în primăvara acestui an, la Roma.
Interviu de Dan Vardie, München, Germania
Parte a echipei BYD încă din 1996, când a preluat funcția de marketing manager pentru exporturile internaționale, Stella Li se poate lăuda cu o carieră impresionantă de aproape trei decenii în cadrul aceleiași companii.
Astăzi, este recunoscută drept cea mai influentă femeie din industria auto mondială, o poziție câștigată prin contribuția decisivă la ascensiunea spectaculoasă a brandului BYD. De altfel, Stella Li a fost desemnată Personalitatea Anului 2025 în lumea automobilelor, devenind prima femeie și primul reprezentant al unui brand chinezesc care a primit acest premiu.
Încărcare „flash”: 400 km autonomie în doar 5 minute

Ne-am reîntâlnit cu Stella Li la început de toamnă, la Salonul Auto IAA Mobility de la München, acolo unde am avut ocazia să stăm din nou de vorbă și să aflăm în exclusivitate noi și prețioase informații despre planurile constructorului chinez. Dialogul a avut loc cu ocazia unei mese rotunde organizată la salonul bavarez de Dan Vardie, Editorul AUTOpro și președintele AUTOBEST. Au fost abordate diverse teme precum investițiile în infrastructura de încărcare rapidă, planurile de producție ale BYD în Europa, precum și viziunea companiei asupra mobilității viitorului.
Întrebată despre noutățile aduse de BYD la München, Stella Li a surprins cu un anunț de proporții: „Avem trei mari noutăți. Prima este că vom începe investițiile în stații de încărcare rapidă aici, în Germania. Toate produsele Denza (n.n. – marca de lux a celor de la BYD) vor beneficia de această tehnologie. Este o veste uriașă nu doar pentru BYD, ci pentru întreaga industrie. În doar cinci minute, o mașină Denza poate primi energie suficientă pentru o autonomie de 400 de kilometri”.
A doua noutate anunțată de „vicele” BYD a vizat lansarea unui model dedicat pieței europene. „Prezentăm aici în premieră europeană modelul Seal 6 DMI Touring, un break cu un design special. Este primul automobil BYD cu un design adaptat special pentru clienții din Europa”. Cea de-a treia veste a vizat succesul unui model deja aflat pe piață: „Dolphin Surf, câștigătorul titlului de mașina anului în anumite piețe, a obținut cinci stele la testele Euro NCAP. Este un rezultat foarte important pentru noi”.
Ce se întâmplă cu fabrica BYD din Ungaria

Jurnaliștii prezenți la masa rotundă au dorit să afle detalii noi despre producția europeană a celor de la BYD, iar Stella Li le-a oferit cu amabilitatea binecunoscută. „Producția va începe în Ungaria până la finalul acestui an. Suntem în grafic”, a spus Stella Li, care a precizat referitor la capacitatea uzinei că „în prima fază, aceasta va fi de 150.000 de unități anual, pentru a ca în faza a doua să fie adăugate alte 150.000 de unități. Deci, în total, 300.000 de mașini produse în fiecare an”.
Procesul va fi gradual: „Vom începe producția la finalul acestui an, dar vom avea nevoie de tot anul viitor pentru a atinge capacitatea maximă. Primele livrări către piețele europene sunt așteptate în trimestrul I din 2026”, a mai precizat Stella Li.
Întrebată despre o posibilă colaborare cu Elon Musk (n.n. – CEO-ul Tesla), Stella Li a răspuns zâmbind: „Suntem prieteni. Da, am discutat, dar nu putem dezvălui detalii pentru că există acorduri de confidențialitate. Ceea ce pot să spun este faptul că lucrăm împreună pe alte segmente de business”.
Europa, o piață vitală pentru BYD

„Europa este extrem de importantă pentru noi. Îmi petrec cea mai mare parte a timpului aici”, ne-a mărturisit Stella Li, subliniind că succesul producătorului auto chinez pe continent este o prioritate strategică.
Însă, planurile gigantului auto chinez nu se opresc la Germania. „În toate cele cinci mari piețe unde lansăm Denza, până în T2 anul viitor vom instala câte 50 de stații în fiecare țară. La nivel european, vizăm între 200 și 300 de stații până la mijlocul anului, iar până la finalul anului viitor ne propunem circa 2000”, a explicat Li.
Mai mult, planurile de expansiune includ și România: „Nu ne vom extinde doar în top cinci piețe, ci în fiecare țară europeană, inclusiv în România”.
Întrebată despre piața din Marea Britanie, acolo unde BYD nu beneficiază de subvenții guvernamentale, Stella Li a fost fermă: „Cred că este incorect ca aceste subvenții să excludă producătorii chinezi. Dar produsele noastre sunt foarte puternice în Marea Britanie. Clienții aleg BYD pentru că oferim un excelent raport calitate-preț. Chiar și în august, care a fost o lună destul de dificilă, am înregistrat cel mai mare număr de precomenzi din istoria noastră pe piața britanică”.
EV și DMI – strategia BYD pentru viitor


Despre tehnologia plug-in hibrid (DMI), Stella Li a confirmat expansiunea la nivel global: „Am prezentat la München noul Seal 6 DMI Touring, iar în următoarele șase luni vom introduce încă două sau trei modele”. Întrebată despre raportul dintre vehiculele electrice și cele hibride plug-in, „executivul” de la BYD a răspuns: „Cred că raportul va fi de 50-50”.
Primele modele produse în uzina din Ungaria vor fi Dolphin Surf și Atto 2 DMI. În același timp, Stella Li a mai menționat, în aceeași notă personală: „Știți deja toate detaliile… vă spun prea multe secrete! Colegii mei devin agitați când vorbesc cu voi”.
Întrebată despre cum vede scenariul pentru anul 2035 și dacă vom vedea pe șosele doar vehicule electrice, Stella Li a menționat că deciziile vor depinde în mare măsură de reglementările europene: „Dacă legiuitorii vor amâna termenul pentru interzicerea motoarelor cu ardere internă, atunci tehnologia noastră DMI poate continua să joace un rol important. Însă, odată cu introducerea tehnologiei noastre de încărcare rapidă, cu viteze comparabile cu realimentarea clasică, situația se poate schimba radical. Aceasta ar putea fi inovația care să convingă întreaga industrie să treacă mai repede la EV-uri, mai ales în Europa”.