După ce luna trecută a fost prezentată versiunea de serie a citadinei i3, marcând inaugurarea oficială a gamei „i” a constructorului bavarez, acum a venit rândul sportivului i8 să șocheze lumea auto, redefinind tot ceea ce știam (sau credeam că știm) despre echilibrul între eficiență energetică și performanțe dinamice de top.
Înainte de a detalia specificațiile noului i8, trbuie precizat că acesta nu este un vehicul 100% electric. Spre deosebire de micul i3, care a fost gândit ca un mijloc de transport electric ce oferă posibilitatea de extindere a autonomiei prin aportul unui motor termic, disponibil ca echipament opțional, i8 este un plug-in hybrid. În consecință, principala sursă de propulsie este un motor turbo pe benzină ce antrenează puntea spate, la care se adaugă un motor electric conectat la trenul față.
Arhitectura caracteristică modelelor „i” de la BMW, denumită LifeDrive, înglobează cele mai noi tehnologii și tehnici de prelucrare și asamblare ale materialelor ultraușoare pentru a aduce masa mașinii la valori de-a dreptul uluitoare. Toate componentele ce țin de propulsie și dinamică – adică motorul termic și cel electric, acumulatorii, electronica de putere și structura șasiului – fac parte din modulul Drive construit din aluminiu, pe când celula CFRP (Carbon Fiber Reinforced Plastic) a pasagerilor (ce poate acomoda 2+2 pasageri) aparține modului Life. În consecință, BMW i8 are un centru de greutate foarte coborât și o masă distribuită în mod egal pe cele două punți, favorizând astfel un comportament dinamic exemplar.
Proporțiile și dimensiunile noului i8 sunt specifice unei mașini sport veritabile, acesta având o lungime de 4.689 mm, o lățime de 1.942 mm și o înălțime de doar 1.293 mm. Aerodinamica atent studiată a caroseriei, ce are un coeficientul aerodinamic cotat la 0,26, favorizează eficiența energetică, generând însă și un puternic efect deportat la viteze mari, cu rezultate favorabile asupra stabilității.
Interiorul sportivei bavareze se remarcă prin aceeași preocupare pentru reducerea maselor, fețele de uși lăsând la vedere structura din CRFP. În consecință, masa totală a portierelor este redusă cu 50% de procente, iar abundența fibrei de carbon din habitaclu confirmă pretențiile sportive ale mașinii. Odă cu noul i8, BMW introduce o nouă filosofie de dezvoltare durabilă, denumită „Next Premium”, iar impresionanta piele tăbăcită natural ce acoperă scaunele este una dintre caracteristicile acestei filosofii.
Ce legătură există industria producătoare de telefoane inteligente și BMW i8? Ei bine, noul model german este primul automobil de serie din lume echipat cu sticlă ranforsată chimic, regăsită în mod curent la ecranele unor smartphone-uri sub denumire a de Gorilla Glass. Mulțumită rezistenței ieșite din comun a acestui material, paravanul care separă compartimentul pasagerilor de portbagaj a fost realizat din două straturi de sticlă ranforsată chimic cu o grosime de doar 7 mm fiecare, între care a fost inserată o folie fonoabsorbantă. Pe lângă antifonarea acustică excelentă pe care o oferă, această soluție a permis reducerea masei cu aproximativ 50% comparativ cu sticla laminată convențional.
Sistemul hibrid plug-in al celor de la BMW îmbină tot ce este mai bun din cele două universuri – cel al eficienței energetice și a performanței – desăvârșind o mașină extrem de performantă raportat la consumul de combustibil pe care îl înregistrează. Spre deosebire de alți constructori, BMW Group a dezvoltat intern întregul sistem de propulsie, garantând astfel atât o integrare perfectă a componentelor în dinamica mașinii, cât și o calitate și implicit o fiabilitate de top.
După cum am menționat anterior, principala sursă de putere a lui i8 este un motor pe benzină de doar 1,5 litri, ce utilizează tehnologia BMW TwinPower Turbo pentru a dezvolta o putere impresionantă, de 231 CP, acompaniată de un cuplu maxim de 320 Nm. Amplasat central, în fața punții posterioare, acest propulsor va debuta în premieră pe acest hibrid, urând ca ulterior să ajungă și sub capota modelelor BMW convenţionale. De transferul puterii către roțile din spate se va ocupa exclusiv o transmisie automată Steptronic cu șase rapoarte, fără nicio altă opțiune disponibilă.
Sub capota din față se găsește cea de-a doua sursă de putere a lui i8, materializată printr-un motor electric extrem de compact, ce poate propulsa mașina autonom până la viteze de 120 km/h. Acesta antrenează trenul anterior printr-o transmisie integrată cu două trepte. De asemenea, motorul electric are și rol de alternator, încărcând bateria de fiecare dată când modulul de comandă găsește un moment oportun pentru această operațiune – de exemplu, în timpul frânării sau pe porțiunile de drum în pantă.
Cu o putere de maximă de 131 CP și cuplu maxim de 250 Nm disponibil instantaneu, acest electromotor sincron oferă o autonomie în modul exclusiv electric de maxim 35 km. În acest caz, energia vine de la un acumulator litiu-ion înglobat în podea, a cărui temperatură este țină la valori constante de un sistem de răcire cu lichid. Fiind un plug-in hibrid, acesta poate fi încărcat atât din mers cât și de la orice sursă casnică de energie electrică, de la un panou (Wallbox) BMW sau de la o stație publică de alimentare. Reîncărcarea completă durează mai puțin de 3 ore în cazul în care se folosește o sursă casnică de curent electric sau mai puțin de 2 ore în cazul unui panou BMW i Wallbox.
iar pentru că BMW i8 este o mașină sport veritabilă, cele două surse de putere pot funcționa simultan pentru a oferi o putere totală de nu mai puțin de 362 CP și un cuplu maxim de 570 Nm. În plus, sportiva bavareză dispune de tracțiune de integrală, cu gestiune inteligentă a cuplului între cele două punți și o coordonare impecabilă a celor două propulsoare, totul pentru a oferi o experiență dinamică cu totul specială.
Prin aportul celor două surse de putere și a masei proprii extrem de reduse, noul i8 poate accelera de la 0 la 100 km/h în mai puțin de 4,5 secunde, urcarea liniară în viteză fiind susţinută de motorul electric chiar și atunci când propulsorul termic trece prin cele șase trepte ale transmisiei.
Prezentarea oficială a lui BMW i8 va avea loc în cadrul Salonului Auto de la Frankfurt de luna viitoare, urmând ca primele livrări să fie făcute în 2014. Rămâne de văzut însă dacă piața este pregătită suficient pentru a putea digera un model atât de revoluționar.
Specificaţii tehnice:
Caroserie
Număr de uşi / locuri: 2 / 4
Lungime/lăţime/înălţime (la gol, mm): 4.689 / 1.942 / 1.293
Ampatament (mm): 2.800
Masă, la gol (kg): 1.490
Coeficient aerodinamic (Cd): 0,26
Sistem de propulsie
Configuraţie/număr cilindri/supape: în linie / 3 / 4
Capacitate efectivă (cm3): 1.499
Putere (kW/CP): 170 / 231
Cuplu (Nm): 320
Putere (kW/CP): 96 / 131
Cuplu (Nm): 250
Puterea sistemului (kW/CP): 266 / 362
Cuplu (Nm): 570
Acumulator de înaltă tensiune
Tehnologie de stocare: litiu-ion
Dinamica de condus
Concept propulsie: tracţiune integrală specifică unui hibrid, motorul cu ardere internă propulsând puntea spate, în timp ce electromotorul acţionează puntea faţă
Anvelope (faţă/spate): 195/50 R20 / 215/45 R20
Jante (faţă/sapte): 7J x 20 / 7.5J x 20, aliaj uşor
Transmisie
Tip de transmisie pentru motorul cu ardere internă: automată, cu şase trepte
Tip de transmisie pentru electromotor: automată, cu două rapoarte
Performanţe
Acceleraţie 0-100 km/h (s): 4,5
80-120 km/h (s): 4,5
Viteză maximă (km/h): 250
Viteză maximă, regim electric (km/h): 120
Autonomie (km): peste 500
Autonomie în regim electric (km): aprox. 35
Consum și emisii în ciclul de testare EU
Mixt (/100 km): sub 2,5
CO2 (g/km): 59
Toate datele tehnice sunt provizorii.
Text: Alin Ionescu
Foto: Producător