AUTOpro
Generale Stiri Tehnologie

Funcția de pilot automat adaptiv poate crește riscul de accidente, arată un studiu

În urma unui studiu realizat recent de specialiști din Țările de Jos s-a ajuns la concluzia că utilizarea funcției de pilot automat adaptiv poate duce la producerea unui număr mai mare de accidente rutiere.

Acest sistem, conceput pentru a reduce efortul șoferului, pare să contribuie la scăderea atenției la volan.

Folosirea funcției de pilot automat adaptiv poate avea efecte nedorite

pilot automat

Vehiculele moderne sunt dotate cu mai multe sisteme de asistență la bord (ADAS) ca niciodată. Teoretic, acestea nu doar că reduc stresul la volan, dar adaugă și un plus de siguranță. Cu toate acestea, un studiu recent sugerează că sistemul de control adaptiv al vitezei de deplasare ar putea face mai mult rău decât bine.

Cunoscut și sub denumirea de Cruise Control, funcția de pilot automat este prezentă în echiparea standard a majorității autoturismelor moderne. Aceasta permite menținerea unei viteze constante fără ca șoferul să fie nevoit să intervină asupra accelerației. O variantă mai avansată o reprezintă pilotul automat adaptiv, care ajustează viteza în funcție de trafic, permițând șoferului să depună și mai puțin efort.

Deși scopul inițial al tehnologie de pilot automat a fost îmbunătățirea siguranței și a confortului, rezultatele unui studiu realizat de specialiști din Țările de Jos indică faptul că poate avea efecte nedorite. În cadrul cercetării au fost analizate date globale despre eficiența sistemelor automate de asistență în prevenirea accidentelor. Au fost luate în calcul 28 de funcții de siguranță, de la sisteme informative, ca monitorizarea presiunii în anvelope, până la tehnologii avansate, precum frânarea automată de urgență sau sistemele de avertizare pentru unghiul mort.

Ce probleme prezintă funcția de pilotul automat adaptiv

Sistemele testate au fost clasificate în patru categorii, în funcție de nivelul de interacțiune:

  1. Sisteme informative – oferă date despre starea vehiculului.
  2. Sisteme de avertizare – notifică șoferul în legătură cu posibile pericole.
  3. Sisteme de intervenție – acționează automat pentru a preveni coliziunile.
  4. Sisteme de confort – reduc efortul de conducere, dar necesită un control activ.

Potrivit studiului, primele trei categorii fie nu influențează riscul de accident, fie îl reduc în mod semnificativ. Spre exemplu, sistemul de menținere a benzii de rulare diminuează riscul unui impact cu 19,1%, în timp ce monitorizarea șoferului contribuie la reducerea ratei accidentelor cu 14%.

În schimb, funcția de pilot automat, atât cel standard, cât și cel adaptiv, a fost identificat drept singurul sistem care crește probabilitatea producerii unui accident. Cercetarea arată că utilizarea Cruise Control-ului convențional mărește riscul de coliziune cu 12%, iar varianta adaptivă îl crește cu 1,8%. Cercetătorii explică acest fenomen prin scăderea atenției conducătorilor auto, care devin mai puțin vigilenți în trafic.

Pe lângă distragerea atenției șoferilor, tehnologia de pilot automat adaptiv prezintă și o serie de limitări tehnice. În unele cazuri nu reușește să detecteze în mod corect vehiculele care se deplasează lent sau pe cele care sunt staționate. De asemenea, nu toate modelele dispun de frânare automată de urgență, ceea ce poate crea confuzie în rândul utilizatorilor cu privire la condusul parțial autonom al mașinii. Studiul complet poate fi văzut aici.

Astfel, deși tehnologiile de asistență aduc beneficii semnificative în ceea ce privește siguranța rutieră, studiul sugerează că utilizarea necorespunzătoare sau supraevaluarea capacităților acestora pot avea efecte contrare, crescând riscul de accidente în loc să îl diminueze.

Sursa: Motor1

Articole similare

AUTOBEST anunță finalistele Best Buy Car of Europe in 2023 precum și alte premii

Darius Pana

BMW M5 Touring se întoarce cu un motor V8 PHEV de 790 CP

Mihai Morcovescu

Mașinile pe care vrem cel mai mult să le testăm

Florin Amariei