AUTOpro
Generale

BMW a lansat primul model cu tracțiune față: Seria 2 Active Tourer

Deși BMW ne tachina de mai bine de un an cu ideea unui monovolum compact cu tracțiune față, cu toții am continuat să sperăm că acest concept nu va deveni niciodată realitate. Până la urmă, de ce ar produce BMW – un constructor care și-a construit o imagine bazată pe sedanuri sportive cu tracțiune spate – un MPV cu cinci portiere? Adică, să nu fim înțeleși greșit, am înțeles că Mercedes-Benz CLS merita un rival pe măsură – și am aplaudat apariția Seriei 6 Gran Coupe acum 2 ani – sau era de așteptat ca Seria 4 să fie declinat într-un coupe cu patru portiere pentru a concura cu A5 Sportback, însă aceste două produse respectă foarte bine tiparele mărcii bavareze. Însă Mercedes-Benz Clasa B nu a fost considerată niciodată o mașină care să câștige un număr atât de mare de clienți încât BMW să-și dorească o felie din această piață. Ei bine, inevitabilul s-a produs deja: bavarezii au decis să intre în această luptă cu o mașină care rupe tradiția păstrată cu sfințenie atâtea zeci de ani. BMW Active Tourer, model anunțat săptămâna trecută, ce va intra în producție în a doua jumătate a acestui an, este primul „Beemer” cu tracțiune față și totodată primul monovolum al mărcii.

Seria_2_Active_Tourer_medium_1600x1067 (7)

Pentru puriștii mărcii, toate argumentele care prezintă noul Seria 2 Active Tourer ca fiind un model dinamic, ce nu diluează sportivitatea mărcii în detrimentul unui interior spațios și modulabil, au un caracter fantasmagoric. Însă înainte de a intra în detaliile ce țin de dinamismul primului monovolum BMW, trebuie spus că versiunea de producție a lui Seria 2 Active Tourer a fost proiectată pentru a oferi ocupanților un pachet luxos, tipic mărcii germane, însă totodată practic și confortabil, astfel încât să se muleze cât mai bine pe nevoile unei familii. Cu o lungime de 4.342 mm, o lățime de 1.800 mm și o înălțime de 1.555 mm, noul model are dimensiuni încadrabile în tiparele clasei compacte, însă ampatamentul de 2.670 mm și linia înaltă a plafonului găzduiesc un interior spațios, ce poate acomoda cinci pasageri plus un volum pentru bagaje de 468 litri. La nevoie, portbagajul poate fi extins până la 1.510 litri prin rabatarea celor trei spătare ale locurilor din spate, oferind astfel o suprafață plană de depozitare. Tot în contul modularității trebuie trecute multiplele posibilități de reglaj ale celor trei locuri de pe banchetă, ce pot culisa pentru a maximiza spațiul pentru picioarele pasagerilor sau pentru bagaje. Pe lista de opționale se regăsesc dotări precum o generoasă trapă din sticlă sau un sistem electric de acționare al hayonului.

Seria_2_Active_Tourer_medium_1600x1066 (3)

Înfățișarea exterioară a noului model este aproape neschimbată comparativ cu cea a conceptului care l-a precedat, cu excepția nasului mai turtit și a liniilor mai curate. Secțiunea frontală poartă tradiționalele blocuri optice cu lumini de zi circulare, în timp ce în lateral se face remarcată legendara curbură Hofmeister integrată în montantul posterior.

Seria_2_Active_Tourer_medium_1600x1067 (6)

Spre deosebire de cele prefigurate de conceptele inițiale, versiunea de serie a lui BMW Seria 2 Active Tourer nu va fi disponibilă cu nicio motorizare hibridă.  Pentru început, sunt disponibile disponibile trei propulsoare – toate fiind supraalimentate prin tehnologia TwinPower Turbo și având injecție directă – ce îndeplinesc deja normele de poluare Euro 6. Pentru a putea fi amplasate transversal, acestea au un design compact, dar asta nu înseamnă că BMW a făcut un compromis în ceea ce privește puterea dezvoltată.

Varianta de bază, denumită 218i Active Tourer, are sub capotă noul propulsor pe benzină cu trei cilindri în linie disponibil și pe cea de-a treia generație MINI, ce dezvoltă 136 CP. Mulțumită supraalimentării TwinPower Turbo, acest motor de 1,5 litri se remarcă printr-un răspuns instantaneu la accelerații și oferă o curbă de cuplu foarte bună, cei 220 Nm fiind livrați de la numai 1.250 rpm. Cu aceste specificații transpuse în fapte, 218i accelerează până la 100 km/h în 9,2 secunde, lăudându-se totodată cu un consum mediu de numai 4,2 l/100 km și cu un nivel al emisiilor de carbon de 115 g/km.

Seria_2_Active_Tourer_medium_1600x1067 (3)

Cel mai puternică versiunea a monovolumului BMW este 225i Active Tourer, propulsată de o motorizare turbo cu patru cilindri în linie, capabilă să dezvolte 231 CP și 350 Nm – cuplul maxim fiind disponibil de la aceeași turație de 1.250 rpm. Cu acest motor, noul model BMW se poate lăuda cu cele mai bune specificații din segment, depășindu-și rivalul din Stuttgart atât la capitolul putere cât și în ceea ce privește consumul mediu, cotat la doar 6,0 l/100 km. 0-100 km/h se întâmplă în 6,8 secunde, în timp ce viteza maximă atinsă de varianta 225i este de 235 km/h.

Singura variantă diesel a momentului este 218d Active Tourer, ce se laudă cu 150 CP și 330 Nm dezvoltați dintr-un propulsor de 2,0 litri. Cu o accelerație de la 0 la 100 km/h estimată la 8,9 secunde, acesta se descurcă mulțumitor în a asigura un dinamism suficient pentru fanii motoarelor diesel, oferind însă un consum mediu demn de laudă: 4,1 l/100 km.

Toate cele trei propulsoare sunt cuplate la transmisii manuale cu șase rapoarte, ce transmit puterea către – este încă greu să ne obișnuim că vorbim așa despre un BMW – roțile anteriore. Opțional, sunt disponibile transmisii automate pentru toate cele trei motorizări, 218i fiind împerecheat cu o cutie cu șase trepte, în timp ce pentru 218d și 225i fiind oferită o unitate cu opt trepte. Și pentru că această platformă modulară va fi folosită și la viitoarea generație a lui X1, este posibil ca în viitor să vedem inscripția xDrive și în cazul Seriei 2 Active Tourer.

Seria_2_Active_Tourer_medium_1600x1138

E greu de preconizat cum va reacționa piața la apariția unui monovolum BMW cu tracțiune față. Probabil că publicul din Europa de Vest, mare amator de break-uri și de MPV-uri, va fi încântat să audă că segmentul dominat până acum de Clasa B de la Mercedes-Benz are acum un nou membru demn de luat în seamă. Însă în cazul pieţei de la noi, unde BMW are o imagine puternică bazată pe vânzările de SUV-uri și berline, putem ghici cât de mult va fi apreciat un monovolum cu tracțiune față semnat de bavarezi. Putem spune astfel că, dacă nici BMW nu îi va determina pe români să cumpere monovolume, atunci toți importatorii ar putea să-și retragă liniștiți aceste modele din ofertă, că nu mai au nicio șansă.

Până vom ajunge să analizăm și să conducem noul BMW Seria 2 Active Tourer, puteți admira mai jos primele imagini cu monovolumul bavarez în mișcare, plus argumentele prin care acesta se va impune. Poate vă trezește interesul către MPV-uri, mai știți?

[youtube id=”nMLDzPRp42Q”]

Text: Alin Ionescu
Foto: BMW

 

 

 

 

 

Articole similare

ACAROM: Piața auto din România a crescut cu 4% în ianuarie 2024

Mihai Morcovescu

Volkswagen Golf GTI va primi în 2026 o versiune complet electrică

Mihai Morcovescu

Suzuki Baleno a câștigat premiul “Real MPG” în Marea Britanie, pentru consumul redus de combustibil

Filip Sîrbu