AUTOpro
Generale Industrie Stiri

APIA a prezentat prognoza pieței auto în 2024 revizuită la 6 luni. Premieră istorică pe segmentul electricelor

Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) a prezentat într-o conferință de presă ajustarea prognozei pieței auto pentru anul 2024.

Decizia survine în urma unor schimbări legislative semnificative, precum și a evoluțiilor recente la nivel european, care au un impact direct asupra pieței din România.

APIA a revizuit prognoza pieței auto pentru 2024

APIA

În prima parte a anului curent, APIA a realizat o prognoză inițială a pieței auto, bazată pe condițiile economice și legislative de la acel moment. Cu toate acestea, în primele șase luni ale anului, au avut loc mai multe modificări, care i-au determinat pe reprezentanții organizației să reevalueze această prognoză.

Printre factorii determinanți se numără:

  • Reducerea ecotichetelor Rabla Plus: Programul Rabla Plus, unul dintre pilonii principali pentru stimularea achiziției de vehicule ecologice în România, a suferit o reducere a ecotichetelor la jumătate. Această măsură a afectat în mod direct atractivitatea vehiculelor electrice pentru consumatori, conducând la o scădere semnificativă a cererii pe acest segment.
  • Anunțurile Uniunii Europene privind taxele compensatorii la importurile de vehicule electrice din China: Recent, Uniunea Europeană a anunțat introducerea unor taxe compensatorii pentru vehiculele electrice importate din China. Aceste taxe au fost impuse pentru a proteja industria auto europeană de concurența neloială, dar au generat incertitudini și costuri suplimentare pentru importatorii și distribuitorii auto, influențând negativ prețurile și disponibilitatea acestor vehicule inclusiv pe piața locală.

Ca urmare a acestor schimbări, APIA a fost nevoită să revizuiască prognoza pieței auto pentru 2024. Astfel, reprezentanții asociației estimează acum o creștere mai moderată față de cea anticipată la începutul anului. Mai mult decât atât, pentru prima dată în istorie, este prognozată o scădere a înmatriculărilor vehiculelor electrice față de anul precedent. Aceasta reprezintă un semnal clar al impactului negativ pe care îl au noile măsuri asupra acestui segment.

Principalele direcții ale prognozei APIA pentru piața auto din România în 2024

APIA

Piața de autovehicule noi înmatriculate în România va continua să crească în 2024. Cu toate acestea, ritmul va fi unul încetinit, de doar 5,3% față de cel înregistrat în 2023, apropiindu-se de anul 2019 ca număr de unități comercializate.

Autoturismele își vor menține ponderea de aproximativ 84% din totalul înmatriculărilor, cu o prognoză de 150.000 de unități, în creștere cu 5% față de anul 2023. În schimb, vehiculele comerciale ușoare și minibus-uri, respectiv vehiculele comerciale grele și bus-uri rămân constante, cu 19.500, respectiv 10.900 de unități prognozate.

După tipul de combustibil, pentru 2024, APIA estimează că motorizările pe benzină vor înregistra o majorare de 4% comparativ cu anul trecut. Astfel, se va ajunge la o pondere de aproximativ 62% din total piață. În ceea ce privește automobilele diesel, acestea vor înregistra o scădere a numărului de înmatriculări de 2,6% față de 2023, până la o cotă de piață de 12%.

Modelele electrificate vor înregistra o creștere de 11,8% față de anul precedent. Acestea vor înregistra o creștere moderată din cauza reducerii valorii voucherelor acordate prin programul Rabla Plus în 2024. Astfel, ponderea va fi de aproximativ 26% din total piață.

Pentru prima dată în istorie este prognozată o diminuare a înmatriculărilor vehiculelor electrice (BEV) cu 18% față de anul precedent. Pentru vehiculele hibride cu sursă de încărcare externa (PHEV) este prognozată o creștere de 9,7 procente. De asemenea, în ceea ce privește vehiculele hibride fără o sursă de încărcare externă (HEV), este prognozată o creștere de 45,5%, mai ales datorită condițiilor mai avantajoase ale programului Rabla Clasic.

Cum arată clasamentul pe segmente

Prognoza APIA pentru 2024 estimează o evoluție mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, raportat la perioada similară din anul anterior. Iată cum arată clasamentul pe segmente: Segmentul A (+4,3%), Segmentul B (-11,5%), Segmentul C (+1,4%), Segmentul D (+23,2%), Segmentul E (+12,5%), Segmentul F (-5,8%), SUV-uri (+11,6%), MPV-uri (-48,7%) și Segmentul Sport (+106,4%).

În ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV-urilor se menține pe prima poziție, cu o cotă de aproximativ 47%. Podiumul este completat de Clasa C cu o cotă de 28% și Clasa B cu o cotă de 13%.

Sursa: APIA

Articole similare

Atelierul Auto al Regelui Mihai, în curând complet restaurat

Florin Amariei

Renault, acuzat de „păcălirea” testelor de emisii. Dieselgate în Franța.

Robert Stan

Femeile care construiesc unele dintre cele mai fascinante mașini

administrator_autopromag