AUTOpro
Test drive

Un partener ideal de drum

Honda Transalp reprezintă alegerea practică când vine vorba despre o motocicletă cuminte care să poată face față unor drumeții mai lungi cu ceva ieșiri pe drumuri forestiere.

Modelul XL700V Transalp se află de aproape 30 de ani în gama de motociclete enduro ale constructorului japonez Honda. De-a lungul timpului, motocicleta celor de la Honda a primit mai multe transformări, dar în tot acest timp AND-ul ei a rămas practic neschimbat.

Cea mai nouă versiune a  lui Transalp nu face excepție de la această regulă. Din punct de vedere stilistic, motocicleta nu prezintă un design futurist, mai degrabă se încadrează într-o temă de design conservatoare cu farul rotund, linii simple și toba cu două evacuări care și-a păstrat oarecum aspectul modelului inițial. Oglinzile au un aspect retro, fiind rotunde chiar dacă aproape toți ceilalți producători optează pentru soluții dreptunghiulare. Practic, acestea reprezintă și elementul mai puțin plăcut al motocicletei, în primul rând din pricina faptului că la viteze de autostradă, oglinda stângă se pliază, iar la denivelări cea dreaptă se deșurubează devenind de nefolosit.

DSC_0186
Poziția butonului semnalizatoarelor a fost inversat cu cel al claxonului. Această nouă așezare necesită puțin timp pentru acomodare

 

Butoanele au păstrat aspectul modelelor mai vechi, însă așezarea lor s-a schimbat puțin. Butonul semnalizatoarelor a fost inversat cu cel al claxonului și din acest motiv de cele mai multe ori te trezești claxonând în loc să semnalizezi. Însă, după o perioadă de acomodare acest lucru nu mai reprezintă un impediment.

Arhitectura cilindrică este cea clasică pentru Transalp, un V2 de 680 cmc care produce 60 CP/7750 rpm și 60 Nm/6000 rpm. Motorul trage cursiv și susținut având mult suflu de la turații joase, acest lucru fiind foarte util pe traseele de macadam. Cu toate că accelerația este scurtă și energică, în offroad, greutatea de 219 kilograme împiedică foarte mult aventurarea pe drumuri care depășesc limita celor forestiere ușoare. Astfel, plăcerea pilotajului este puțin diminuată și limitată.

Cutia de viteze este manuală în cinci trepte, iar transmisia finală se realizează prin lanț. Pe autostradă se simte lipsa treptei a șasea a cutiei de viteze, iar autonomia motocicletei depășește ușor limita a 200 de kilometri, acest lucru datorându-se și rezervorului de numai 17.5 litri.

DSC_0182
Parbrizul lui Honda Transalp oferă o protecție bună contra vântului atâta timp cât vitezele nu depășesc cotele de autostradă

Pe șosea, la drum întins, protecția la vânt este relativ bună, atâta timp cât viteza nu depășește cotele de autostradă. Bordul are un turometru analog ce indică temperatura motorului, în timp de display-ul digital furnizează informații importante precum viteza, nivelul de combustibil al rezervorului sau kilometrajul.

Suspensia lui Honda Transalp beneficiază pe față de o roată de 19 inch, iar acest lucru se simte în offroad. Motocicleta nu se comportă intuitiv atunci când nivelul denivelărilor este mare. Ambele roți au montate spițe, fapt ce reprezintă un mare plus pentru incursiunile pe drumuri neamenajate. Cursa furcii telescopice este de 177 mm, iar setările moi ale acesteia își arată limitele în teren accidentat. Pe spate este montat un amortizor Pro-Link cu o cursă de 173 mm. Per ansamblu, suspensia oferă un nivel ridicat de confort pentru drumurile din România, fiind suficient de rigidă pentru a încuraja abordarea virajelor într-un mod ceva mai susținut.

Frânele sunt eficiente în orice mediu de rulare, iar sistemul ABS devine foarte util în offroad. Pentru față s-a optat pentru două discuri de 256 mm și etriere cu două pistonașe, în timp ce pentru spate s-a recurs la un disc de 240 mm și un etrier mono-piston. Tot ansamblul de frânare al lui Honda Transalp oferă o forță de decelerare optimă pentru un pilotaj ușor sportiv.

Direcția motocicletei este foarte ușoară, XL700V fiind ușor de manevrat prin traficul aglomerat al capitalei. Pe curbe, schimbarea de direcție este facilă, iar trasa pe viraj se poate corecta cu lejeritate. La final de test, Honda Transalp ne-a lăsat cu o impresie foarte bună și cu un zâmbet pe buze. Motocicleta japonezilor și-a arătat calitățile încă de la primii kilometri parcurși, fiind aceeași motocicletă ascultătoare, confortabilă și practică, la fel ca modelele anilor ’90.

 

Text: Cosmin Voicu

Foto: Fabian Mareș, Cosmin Voicu

 

Fișă tehnică:

 

Honda Transalp

 

Motor: 680 cmc, 2 cilindri în V

Alimentare: injecție electronică

Putere: 60 CP/7.750 rpm

Cuplu maxim: 60 Nm/6.000 rpm

Viteză maximă: 186 km/h

Transmisie: manuală 5 trepte, ambreiaj multi-disc, umed, acționat mecanic, finală prin lanț

Cadru: dublu leagăn, oțel

Suspensii: față furcă telescopică cu jambe de 41 mm, cursă 177 mm, spate amortizor Pro-Link, cu compresie ajustabilă, cursă 173 mm

Frâne: față 2 discuri de 256 mm, etriere cu 2 pistonașe, spate disc de 240 mm, etrier cu un pistonaș, ABS

Înălțime șa: 841 mm

Greutate: 219 kg

Volum rezervor: 17.5 litri (inclusiv rezerva de 3 litri)

Preț: de la 8.990 de euro, TVA inclus

 

Articole similare

Test drive VW ID5 GTX – Compromis efervescent

Filip Sîrbu

Test drive Jeep Renegade 4xe – Unde se țin esențele tari?

Filip Sîrbu

La drum lung cu o mașină hybrid – Test cu Peugeot 3008 plug-in hybrid

Alex Barbu