AUTOpro
Test drive Test scurt

Test Volkswagen Passat – Nr. 8

Când ajungi să vinzi mai mult decât Golf, „Das AUTO” se poate chema Passat. Un automobil care se ambiționează să demonstreze că „less is more”! Adică, mai scurt, dar mai încăpător, mai scund, dar cu mai mult loc la cap, mai puternic, dar cu consumuri și emisii mai mici! Mondeo, Insignia, aveți grijă ce ambiții vă propuneți!…

 

Text: Dan Vardie, Porto Cervo, Sardinia

 VOLKSWAGEN PASSAT

Chiar dacă e greu de crezut, dar anul trecut Passat s-a vândut în 1,1 milioane de exemplare, chiar mai bine decât Golf. Ca să ne înțelegem, asta ar însemna cam două Passat-uri vândute pe minut în întreaga lume! În cei 41 de ani de existență, cele şapte generații Passat au reușit un record de 22 de milioane de unități vândute. Sigur, la nivel mondial, dar stă bine peste tot, inclusiv pe piața românească, unde este „asimilat” de toate firmele drept „uniforma” cea mai neutră, dar fiabilă. Pe această felie de pâine unsă cu unt, noua generație vine și adaugă puțină miere. Astfel, și noi românii, ca și mulți alții, vom rămâne fideli (mai mult) lui Passat.

 PASSAT_2014_003

Însă VW nu are doar ambiția continuării unei povești de mare succes. Probabil, și fără multe din ingredientele celei de-a opta generații, ar fi reușit! Nr. 8 are o personalitate pronunțată. Are un costum „su misura”, stretch, bine croit, limo style, cu linii frânte, precise, construind forme teutonice solide, dar dezirabile pentru foarte multă lume. Nu trebuie să fii un corporatist neamț ca să-ți placă. Place la români, olandezi, britanici și chiar – dacă patriotismul nu le joacă feste – la italieni sau francezi. Fără să vrei și nu poți să nu remarci o asemănare cu Phaeton, pe care îl cam elimină din memorie (că în rest era gata eliminat…). La interior, formele sunt în ton cu exteriorul și nu putem să nu remarcăm un „flavor” inspirat de Mercedes E Classe.

 VOLKSWAGEN PASSAT

Pe vremuri, când Ferdinand Piech devenea „regele” grupului VW, acesta a impus benchmark-ul Merc pentru VW, stârnind uimirea multor observatori avizați. Astăzi, viziunea sa este nu departe de a fi împlinită, Passat fiind cel mai în „pole position” în misiunea încredințată. Materialele folosite și finisarea acestora sunt direct premium. Oriunde pui mâna și oricât de cârcotaș ai fi, noul Passat este premium. Constructorul german a remarcat că, din 2007 și până acum, în segmentul D european, zona premium a crescut de la 47% la 57%, semn că lumea prin Europa se boierește, devine mai elegantă, mai rafinată. Aşa că noul Passat respiră și el un aer elegant, de mașină cu aspirații foarte sus. Modești, nemții rămân la sloganul „Value, not Prestige!”. Nu vă lăsați păcăliți. Este doar o poziționare menită să nu strice „ploile” fratelui AUDI…

 PASSAT_2014_011

Aspirațiile le vezi imediat când intri în subiectele mai tehnice. Are cu 85 de kg mai puțin decât vechea generație, este cu 2 mm mai scurt (oricum, la 4,767 m, versiunea sedan este suficient de lungă), este mai scund cu 14 mm, dar are spațiu interior și portbagaj sensibil mai mari. Găselnița este o mărire a ampatamentului cu console mai mici. Este și mai lat cu 12 mm, confirmând o tendință a întregii industrii premium de a face mașini mai late, care oferă un look de senzație atletică dincolo de spațiul interior sensibil mai mare. Are o nouă familie de propulsoare, care scad cu aproape 22% consumurile și emisiile de CO2. Iar de la anul va avea o versiune plug-in hybrid GTE, care scoate din combinația benzină/electric 218 CP și o autonomie pur electrică de 50 km. La acest cap de afiș, se adaugă 10 propulsoare TSI și TDI, cu puteri de la 120 CP la 280 CP. Toate versiunile sunt echipate cu Start/Stop, energie recuperabilă la frânare și cutie DSG în 7 trepte (opțional). Mezinul familiei este 1.4 TSI de 125 CP – care apare anul viitor, urmat de versiunea de 150 CP – cu care am mers și noi. La diesel TDI începe cu 1,6 l/120 CP, un diesel de buget ce va debuta anul viitor. Vedeta familiei pe motorină este motorul de 2,0 l în versiunea sa bi-turbo de 240 CP, care mai oferă și 500 Nm. Cuplat cu 4 Motion se transformă într-o mașină redutabilă. Nu am ratat ocazia să conducem acest super Passat de 41.000 euro (preț în România) și sigur că am avut numai bucurii. Este un „ride & drive” super, precis și lin, fără vibrații parazite sau vreo altă grijă indusă de mașină. La consum, pe frumoasele drumuri din Sardinia nouă, ne-a consumat 5,9 l/100 km, ceea ce este foarte aproape de ce afirmă și constructorul. Ne-a plăcut și suspensia la sedan, dar nu la fel s-a comportat și variant-ul. Care era mai „barcă” pe serpentine și suporta destul de rău drumurile proaste – care mai sunt chiar și în super bogata Sardinie…

 874A1826

Sigur, motoarele sunt importante, comportamentul rutier la fel, dar astăzi atenția începe să se îndrepte spre „infotainment on board”. Aici se duce cheia succesului, iar VW nu este vreun amator care să nu înțeleagă această tendință mondială. Așa că prima surpriză de proporții se numește „Active Info Display”. Este un ecran TFT de 12,3 inchi, cu proiecție 2D și 3D, ce înlocuiește indicatoarele clasice. Sigur, nu este primul producător care o face, însă este primul VW cu o asemenea dotare, ceilalți fiind exclusiv producătorii premium. Apropo de premium, ring a bell? Acest ecran este configurabil cu vreo patru seturi de informații pe care le poți proiecta la alegere. De la sistemul de navigație și până la consum, viteze sau turații, toate se mută în centrul vizual al șoferului, micșorând distragerea atenției când privești monitorul principal din consola centrală. O altă premieră pentru VW este noul Head Up display care va fi introdus anul viitor. La testele din Sardinia nu am avut nicio mașină cu acest device, așa că nu putem să facem niciun comentariu. Head Up display-urile au fost introduse de ceva timp de diverși constructori, coborând de la mărcile premium/lux către main stream. Tehnologiile de proiecție au evoluat – ultimul răcnet fiind cu laser, recent lansat de Land Rover. Însă nu este un gadget foarte popular – cel puțin deocamdată. Poate noul Passat îl va face.

 VOLKSWAGEN PASSAT

Infotainment-ul la bord este completat de cele două ecrane – 6,5” și 8” -, care au comportamentul unui ecran tactil de smartphone. Avem două sisteme noi de navigație – Discovery Media și Discovery Pro II, care operează cu Google Maps. Puterea softului a crescut de aproape trei ori față de generația precedentă. Miror Link este sistemul care împerechează orice telefon Android cu sistemul mașinii, transferând toate aplicațiile (doar cele valabile pe VW, evident) în sistemul mașinii, operabile de pe ecranul mașinii. Se pot cupla chiar două telefoane mobile, iar un Hot Spot wi-fi permite conexiunea chiar și a opt device-uri. Apropo de telefon, sistemul poate citi SMS – text to speech – dar nu mai mult. Deocamdată sistemul nu permite conexiunea inteligentă cu i-Phone. Însă specialiștii VW ne-au spus că de anul viitor, problema este rezolvată de „Car Play”, sistemul Apple pentru mașini, un fel de Miror Link pentru Apple.

 874A0612

Serviciile on-line sunt grupate în „Car Net”. În conexiune cu Google street view, oferă imagini panoramice ale străzilor, informații despre locuri de parcare (desigur, include și navigația până acolo), despre vreme, puncte de interes, benzinării – inclusiv prețul la pompă etc. Mai mult, cu o tabletă legată wi-fi se poate transfera – printr-o simplă aplicație – o serie de informații către mașină. Îți faci frumos acasă planul de bătaie, transferi în infotainement-ului mașinii și totul este funcțional. Tot din tabletă se mai poate controla muzica, telefonul, navigația etc. În cazul în care ai o dispută cu propriul copil care stă în spate cu tableta și nu-ți convine ce face, cu sistemul mașinii ai posibilitatea să-i tai accesul!

VOLKSWAGEN PASSAT

Când vine vorba de hi-tech safety, nemții au pus în Passat destule. Pentru prima dată la VW, City Emergency Brake recunoaște și pietonii și până la 65 km/h poate frâna singur, reducând dramatic impactul. Unul din specialiștii VW ne-a confirmat că în condiții ideale de drum – șosea uscată, vizibilitate foarte bună etc. – până la 30 km/h sistemul oprește total, evitând impactul. Apropo de viteză zero, noul ACC – Adaptive Cruise Control urmărește traficul și poate încetini până la zero pentru a relua rularea odată cu coloana. Este cuplat cu „Lane Control”, ce funcționează acum și sub 60 km/h. Are opțional scaune „ergo Active Seat” cu un număr impresionant de reglaje, inclusiv masaj. Lipsește însă răcirea. Farurile standard sunt halogen simplu. Nu mai există xenon, ci numai LED-uri. De două feluri, mai simple sau mai performante, cu vedere „după colț”, dar și cu reglare dinamică automată a fazelor. Pe spate nu există decât stopuri LED, dar tot de două feluri. La meniul de lux, desenul/motivul LED-urilor se modifică din vertical în orizontal, ceea ce reprezintă un impact vizual considerat util celui care vede din spate acest „show”.

 874A9719

În practică, toate aceste tehnologii necesită timp să te obișnuiești cu ele. Sunt utile și chiar spectaculoase – vezi, de exemplu, Active Info Display-ul. Sistemul de navigație Pro II – testat de noi în Sardinia, o zonă cu hărți destul de proaste – ne-a descurcat foarte bine, în orice situație. Am făcut o transmisie live la Europa FM folosind hands-free-ul mașinii și ne-am auzit bine chiar dacă au fost mici întreruperi, imputabile mai degrabă telefoniei mobile. Am avut la dispoziție doar două motorizări, 1.4 TSI de 150 CP, cutie manuală și TDI-ul de top cu DSG. Sinceri să fim, ne-a cam plăcut benzina, care a fost super OK. Agilă, precisă pe traiectorie, bună la consum, confortabilă all around – inclusiv acustic. O recomandăm cu căldură. Noi am condus fără Active Info Display acest model și ni s-a părut arhaic. Veneam după topul gamei și – întotdeauna când treci de la foarte bine la mai puțin – ni s-a părut cam greu de asimilat. Invers, treci repede la aceste noi tehnologii… VW a creat multe etaje de dotări opționale pe cele trei linii de dotare – Trendline, Confortline și Highline. Este o matrice bine studiată de specialiștii în marketing, oferind un număr uriaș de opțiuni, dar și zona cea mai fructuoasă de profit pentru companie. Orice vrei în plus, mai bine, mai avansat tehnologic, costă!

VOLKSWAGEN PASSAT

Prețul inițial nu este deloc mic, dar acceptabil pentru tehnologia standard oferită – 21.000 euro. Aici vom regăsi cele mai multe mașini de firmă, unde bugetele limită își vor spune cuvântul. Însă cine va fi fascinat de ce poate să aibă, fără 35-40.000 euro, probabil că nu se va descurca. Va fi interesant de făcut o comparație nu doar cu noul Ford Mondeo sau mai vechiul Opel Insignia, dar și mult mai galonații rivali de la Mercedes, BMW, Jaguar sau – dacă nu este cu bănat – Audi. Probabil că cea mai dureroasă comparație va fi cu Škoda Superb (sau mai bine cu viitoarea Superb)… AUTO pro le va face toate acestea, oferind cele mai neutre comparații pe măsură ce aceste modele vin pe piața noastră.

Articole similare

Opel Insignia 2.0 CDTI – O voce matură

Test drive Nissan Juke Hybrid – Evoluție scontată

Filip Sîrbu

Noua Dacia Sandero – o evoluție de lăudat

Dan Vardie

2 comments

mircea 12/01/2015 at 1:50 PM

36 000 COSTA UN MERCEDES E CLASS. De ce sa dai 40 000 pe un passat ? Apropo , i4o de la Hyundai are configuratie mai buna de pret-echipare de cat passat , practic are la pretul de baza chestii ce la passat vin la extra. In rest nimic nou sub soare , MERCEDES E REGE .

Reply
doru 14/01/2015 at 8:26 AM

Cea mai anosta masina din clasa ei. Fara pic de imaginatie proiectantii, o masina batraneasca si fara atractivitate atat la interior cat si la exterior. Trebuie sa fi fan foarte infocat VW ca sa-ti iei asa ceva.

Reply

Leave a Comment