AUTOpro
Test drive

Test Drive noul Citroen C3 Aircross – Popular

Test Drive Citroen C3 Aircross si e-C3 Aircross din Spania

Citroen începe să propună tot mai multe modele populare pentru a concura în liga mașinilor pentru cei mai mulți europeni. Strategia multi-energy continuă chiar dacă versiunea EV este cea împinsă în față. Noul C3 Aircross este cel mai recent exemplu pentru aceste strategii. AUTOpro a condus noul Citroen și vă răspunde la toate întrebările.

Dan Vardie, Sitges, Spania

Noua poziționare a mărcii franceze este una populară. Potrivit executivilor companiei, asta se traduce prin „daring, sustainable, comfort, simple”. Sunt ingrediente în aparență simple, dar care bine realizate pot să facă diferența. Este interesant de remarcat că Citroen are o gamă remarcabilă, de la 2 la 9 locuri, are autoturisme, dar și mașini utilitare și chiar un cvadriciclu, propulsii de la motoare prin combustie – ICE – și până la pila de combustibil cu hidrogen, ambiția fiind aceea de a oferi o soluție pentru orice deplasare. 

Citroen C3 Aircross - test Spania

Vânzările globale de anul trecut – 671.000 de unități  – au fost la nivelul lui 2023, noi teritorii au fost dezvoltate cu modele specifice – vezi Bazalt în India și America de Sud. Apropo de AMI, sunt peste 70.000 puse în circulație în Europa, iar versiunea „buggy” , gândită ca o serie limitată, intră în fabricația de serie. Însă modelul poate cel mai important din gama rămâne C3, despre care AUTOpro a scris pe larg în trecut. În acest moment, sunt deja 87.000 de comenzi, din care 40% sunt cu propulsie eminamente electrică. Să nu uităm, e-C3 este fabricat în Europa! Acest model a fost în finala de 5 la „AUTOBEST Best Buy Car of Europe 2025”, unde a fost la mare bătaie cu alți 3 concurenți! Ca să nu pară marketing, diferența de puncte dintre câștigător – DACIA Duster – și noul C3 a fost de sub 1% din numărul total de puncte pe care l-au avut la dispoziție membrii Juriului din cele 31 de țări membre AUTOBEST!

Indiscutabil, noul C3 reprezintă foarte bine cele 4 ingrediente ale mărcii, făcându-te să ți-l dorești când îl vezi și să te convingi după ce vezi prețul – mai ales în versiunea EV. De la această platformă de succes pleacă noul C3 Aircross, care marchează o evoluție remarcabilă față de generația anterioară, un model premiat chiar cu „Best Buy Car of Europe”. Henry Sylvain, master designer pentru exterior, un veteran al grupului Peugeot Citroen, ne-a acordat un interviu în exclusivitate explicându-ne de ce noul Citroen este diferit de noul Opel Frontera, cu care împarte aceeași platformă tehnică. Ba chiar folosește și unele dintre panourile ușilor, capotă sau plafon.

Sylvian insistă pe look-ul vertical al noului C3 Aircross, cu detalii de design specifice diferite de abordarea lui Opel, care are un alt fel de fluiditate a formelor. Exemplul farurilor cu liniile LED orizontale este edificator, astăzi semnăturile luminoase ale farurilor și stopurilor devenind un reper diferențiator important. Logo-ul Citroen inspirat din istorie este „sculptat” în 3D pentru ai oferi un pic de modernitate și – evident – că nu are nici o legătură cu cel al lui Opel. Spatele lui C3 Aircross este diferit, dar nu putem să nu remarcăm că aduce a… Frontera. 

Însă aceste observații sunt până la urmă personale și nu este nici o problemă între „frații” din Stellantis. Este un exercițiu destul de des întâlnit în industrie în toate grupurile….

Test Drive Citroen C3 Aircross din Spania

C3 Aircross este lansat ca un B SUV, dar la 4,39 m lungime am putea spune că bate la ușa segmentului superior, cel compact. Și lățimea de 2,02 m și înălțimea de 1,66 m denotă un gabarit impresionant. Are o gardă la sol de 20 cm, o altă dimensiune redutabilă la un SUV care nu are decât versiune 4X2. Iar dacă adăugăm că poate avea și versiune de 7 locuri – exact ca Opel Frontera – nu putem să recunoaștem că „micuțul” C3 Aircross are ceva ambiții. Evident că portbagajul de 460l la versiunea de 5 locuri rămâne mai nimic în opțiunea de 7 locuri. Dar probabil că nimeni nu își închipuia altceva… Iar unul din experții Citroen ne-a recunoscut că ultimele două locuri de pe rândul 3 din C3 Aircross sunt mai degrabă pentru copii. Însă indiferent cât de cârcotași am fi, trebuie să admirăm ambiția inginerilor Stellantis de a uimi cu o asemenea configurație la o mașină atât de mică, indiferent că este la Citroen sau Opel.

Citroen C3 Aircross se înscrie în opțiunea multi-energy cu 3 propulsii. O benzină simplă, un mild hybrid și un EV. În actuala confuzie și neîncredere a unei părți din public în EV-uri, strategia lui Citroen este binevenită azi și poate și în următorii ani, până oamenii se vor lămuri unde vrem să ajungem. Noi am condus ultimele două, care au fost aduse în Catalonia pentru teste, și nu putem să nu recunoaștem că versiunea electrică ne-a plăcut mai mult. Bateria LFP de 43,7 kWh asigură o autonomie WLTP de circa 300 km.

Consum Citroen e-C3 Aircross

Pentru cei care doresc o autonomie mai mare, specialiștii francezi ne-au spus că e-C3 Aircross va veni și o versiune de 400 km, cu o baterie de 54 kWh. Probabil că la începutul anului viitor va fi posibil de comandat. Însă pentru cele mai multe nevoi – așa cum o arată practica celor mai mulți utilizatori de EV-uri – mai ales în regim urban, actuala versiune este suficientă. Bateria se încarcă de la 20% la 80% la o priză AC de 7,4 kW în 4 h 20 min. La 11 kW intervalul se reduce la 2 h 51 min, iar dacă se merge la o stație DC fast Charge de 100 kW, în 26 de min este gata! Dacă ne uităm la rezultatele testului european independent ECOBEST Challenge, vom remarca că timpul de încărcare nu este demn de vreun record, fiind departe de performanțele Hyundai, Kia, Tesla – de exemplu. Dar este în linie cu mulți alții și nu este nimic de speriat nici în AC și cu atât mai puțin în DC.

Propulsorul are 113 CP și duce mașina de 1,5 t la 100 km/h în 12,9 sec. Pare cam mult, însă în practică, ca toate mașinile electrice, demareză foarte bine la plecarea de la semafor unde mașinile ICE nu fac față cuplului instantaneu. Desigur, pentru cei care vor să demonstreze că pot fi primii la plecare… Consumul mixt declarat de producător este de 18,2 kWh/ 100 km, cam mult pentru un automobil de asemenea dimensiuni și greutate. Din nou, în practică, lucrurile stau mai bine, pentru că atunci când rulezi normal, fără să îți propui să dovedești nimic, bateria are un consum firesc.

Pentru cei care au condus mașini electrice, nu mai este o noutate liniștea, armonia pe care o ai conducând un EV. Rularea ca pe o „carpetă magică” – mulțumită suspensiei „minune” marca Citroen, plus scaunele la fel de confortabile – este o altă componentă a serenității lui e-C3 Aircross. 

Spre deosebire de versiunea electrică, C3 Aircross 1.2 Hybrid 136 eDCT6 are mai multe zgomote care te pot surprinde, deși nu este nimic în dezordine. Trecerea de la motorul termic la rularea EV este lină și nu se poate observa nici dacă ești atent. Această versiune mild-hybrid are o reducere a consumului cu 20% și poate rula în regim EV în oraș până la 50% din timp. Din păcate, aceste afirmații nu pot fi verificate în practică decât prin consumul real. Iar noi am înregistrat o medie de 5,5l / 100 km în timpul testelor din Spania cu C3 Aircross.

Consum Hybrid Citroen C3 Aircross

Este exact atât cât spune și producătorul. Însă dincolo de sunete, cele două versiuni se conduc la fel, noi nu am descoperit o linie de demarcație clară, de tip așa da / așa nu. Versiunea hybrid C3 Aircross are un mic motor electric de 21 CP și o baterie de 0,9 kWh care produce „magia” electrică de care vorbeam. Este mai ușoară – 1389 kg  – și mai agilă, 0-100 km/h în 8,78 sec.

Versiunea clasică ICE a Citroen C3 Aircross, cu motor pe benzină 1,2 PureTech 100 și cutie manuală cu 6 trepte, pleacă de la 19.700 Euro (TVA inclus), preț pentru România. Cel mai ieftin mild hybrid, 1,2 Hybrid 136 eDCT6, costă 25.500 Euro (inclusiv TVA). În fine, echiparea de top MAX 1,2 Hybrid 136 eDCT6 pleacă de la 26.500 Euro (inclusiv TVA). 

Noul e-C3 Aircross pleacă de la 25.400 Euro (TVA inclus), un preț remarcabil pentru un SUV compact, bazat pentru pe platforma „smart car” a grupului Stellantis și care se dovedește competentă, dar și ofertantă pentru toate mărcile care au cheltuieli mai mici cu  platforma. În versiunea top, MAX Electric, prețul de pornire este 28.500 Euro (TVA inclus). Evident, este prematur să avansăm un preț pentru bateria mai mare cu autonomie extinsă de 400 km.

Dan Vardie si Cirtroen C3 Aircross

Este inevitabilă comparația între Opel Frontera și Citroen C3 Aircross și ce motive ai avea pentru a prefera una sau alta? Din punct de vedere tehnic nu există diferențe. Ca ținută de drum, Opel insistă că noul Frontera este „urbanproof” în timp ce Citroen merge pe confort și „carpeta zburătoare”. Până la urmă, probabil că designerii au dreptate. Expresia vizuală a celor două mașini este cea care va decide cel mai probabil. Poate că pentru unii o să conteze și marca – cum este și normal – iar pentru alții faptul că ambele sunt fabricate în Europa. Însă este decizia oricui dorește, iar Stellantis are de câștigat oricum, indiferent care este modelul ales, pentru că sunt vânzări din „grădina proprie”!

Articole similare

Test drive Peugeot e-208 – Colț alb

Filip Sîrbu

Test drive Range Rover Sport – Histerezis emoțional

Filip Sîrbu

Test drive Dacia Duster EDC – Dulce compromis

Filip Sîrbu