AUTOpro
Test drive

Mașină mare, dar de buget

Acest model trebuie privit ca unul de sine stătător, pentru că nu a fost derivat din C4. Dincolo de faptul că proiectul a plecat de la o foaie albă de hârtie, inginerii au ales cele mai eficiente soluții pentru a rezulta foarte multă mașină la un preț cât mai mic. Pe scurt, un model cu o adresabilitate pe care până acum, sau cel puţin în ultima vreme, Citroën nu prea o aborda în gama sa de modele. C-Elysée folosește astfel o platformă tehnică derivată din a fratelui mai mic C3 și nu, așa cum s-ar putea crede la prima vedere, din C4. S-a optat pentru această soluție având în vedere că C-Elysée nu va fi echipat cu motoare foarte puternice, care să solicite într-atât de mult zona de rulare. Deloc lipsit de importanță, costurile finale au reieșit mai mici. Însă niciun indiciu nu lasă de înțeles că vorbim despre platforma lui C3, dimpotrivă.

Cu 2,65 metri, ampatamentul este mai mare decât al unui C4, iar arhitectura generală aduce o ofertă de spațiu colosală. Este primul detaliu care te șochează efectiv la mașină. În spate nu numai că pot sta foarte bine trei adulți unul lângă altul, ci este chiar imposibil să atingi cu genunchii spătarul scaunului frontal. La rândul său, portbagajul are 506 litri, de asemenea o valoare de top în segment. Prin urmare, C-Elysée și-a atins fără îndoială scopul de oferi unei familii – care va avea cel mai probabil o singură mașină, adică pe aceasta -, loc berechet, atât în habitaclu, cât și în portbagaj. Interesantă – nu știm cât de nimerit, dar cu siguranță mai ieftin – și alegerea unei banchete cu tetiere integrate, turnate din același material. Scaunele frontale nu prea le-am găsit pe gustul nostru în ceea ce privește forma spătarului, altfel având un șezut destul de lung și de lat. De asemenea, volanul nu poate fi reglat în profunzime, ceea ce condiționează întrucâtva poziția la volan.

12133019

Dar Citroën adorit să creeze un habitaclu care să reziste în timp la o utilizare intensă, în cele mai dure condiții de exploatare. Nu ne miră că a ales plastice tari, chiar și pentru zona superioară a planșei de bord, acolo unde un C4 propune spumă poliuretanică moale. Însă utilizarea în combinație a unor plastice lucioase de culoare deschisă se dovedește de efect vizual, animând atmosfera. Ceea ce frapează este senzația de soliditate a întregului ansamblu interior, ce pare asamblat indestructibil și făcut să reziste la cele mai aprige șocuri.

De asemenea, textura materialelor a fost aleasă de așa natură încât să poate fi curățată facil, iar butoanele de pe consolă sunt „sănătos” turnate și dimensionate. O observație ar fi că cele patru taste de acționare electrică a geamurilor – acolo unde sunt disponibile – au fost poziționate în fața schimbătorului de viteze și nu pe panoul ușii șoferului.

Din punct de vedere al motorizărilor, C-Elysée este propus cu două „benzine”, de 1.2 l/72 CP (motor nou, cu trei cilindri) și 1.6 l/115 CP și turbodieselul 1.6 HDi de 90 CP. Noi am condus benzina de 1.6 l și dieselul. În general, mașina este setată pentru confort, suspensia având o cursă generoasă și lucrând silențios în toate situațiile pe care le-am întâlnit pe drumurile spaniole. Din partea direcției ar fi fost de dorit un feedback mai pronunțat, dar până la urmă C-Elysée nu este un model cu care să faci curse pe serpentine. Motorul de 1.6 litri este potrivit pentru genul de condus relaxat, având o elasticitate surprinzătoare, ce îi permite să baleieze o plajă foarte mare de turație într-o singură treaptă, începând cu valori extrem de mici de lucru.

12132016

În contrapartidă, urcarea în ture nu aduce un răspuns dinamic pe măsură, trebuind să lucrezi în zona înaltă și foarte înaltă a turometrului. Acolo unde se va situa și regimul motorului la rularea pe autostradă la viteze de 130-140 km, având în vedere că transmisia manuală are cinci trepte. Chiar și așa, C-Elysée nu consumă mult, iar dacă vorbim despre HDi, atunci trebuie să coborâm valoarea sub 5 l/100 km pentru un parcurs extraurban mixt autostradă/drumuri naționale, respectând limitele de viteză. Dieselul pare mai vioi, datorită unui cuplu mai mare, ce oferă răspunsul dorit în prima parte a cursei pedalei de accelerație. Și, dacă vorbeam mai sus de robustețea interiorului, Citroën plusează, propunând și alte soluții tehnice „sănătoase”. Spre exemplu, barele și pasajele roților sunt atașate folosind 14 șuruburi în locul prinderilor clasice, cu clipsuri. Cele patru uși oferă chedere duble pentru mai multă protecție, fie ea de zgomot, praf sau nisip.

În ceea ce privește prețurile, C-Elysée se poziționează la un nivel foarte bun de accesibilitate, cu versiunea de bază (1.2 i Attraction) la 11.202 euro, TVA inclus.

Text: Daniel Costea, Barcelona, Spania

Foto: Citroën

 

 

 

Articole similare

Hi Simo, mă duci și pe mine unde am nevoie? – Drive Experience cu Ji Yue 01

Dan Vardie

Test drive cu noul Peugeot 408 1.2 PureTech 130 GT: Rețeta franceză a succesului

Mihai Morcovescu

Noul Opel Grandland 2022 – fără X în nume, dar cu multe noutăți

Florin Amariei