Multiplele crize pe care le traversează Europa, confirmă nevoia dezvoltării infrastructurii în zone cât mai diversificate, spre a putea fi deschise noi perspective. Un tunel submarin care să permită transferul rapid de mărfuri și pasageri între Europa și Africa ar putea fi soluția optimă pentru viitorul apropiat.
Dacă în România chiar și construcția unui podeț peste un pârâu reprezintă o adevărată provocare, iar la momentul inaugurării întârziate este organizată o ceremonie fastuoasă, în lumea civilizată se vorbește despre proiecte cu adevărat grandioase.
Proiectul de conectare directă, și nu pe cale navigabilă, dintre Spania și Maroc nu este nou. Un tunel submarin care să unească localitățile Punta Paloma și Tanger a fost pus pe masă de către cele două părți încă de mai bine de 40 de ani. Zielele acestea, discuțiile au fost reluate.
Fezabilitatea unui astfel de proiect de mare amploare va fi studiată prin colaborarea a două companii noi înființate – una spaniolă, cealaltă marocană. Guvernul din Spania a alocat deja un buget de 750.000 de Euro în acest sens, iar reprezentanți ai ibericilor au mers în Germania, pentru a se întâlni cu experții companiei Herrenknecht, lider pe piața utilajelor de tunelare.
Pasageri, mărfuri, gaze, hidrogen și internet vor trece prin acest tunel submarin
Tunelul submarin va permite transportul a 9,6 milioane de pasageri și a 7,4 milioane de tone de marfă între Spania și Maroc până în 2030. Totodată, această rețea submarină va trebui să susțină și transferul de gaz sau hidrogen, dar va acționa și ca structură pentru conectarea cablurilor de fibră optică dintre cele două continente.
Cu o lungime totală de 42 km, dintre care 27,7 km vor fi sub apă, tunelul submarin va ajunge la o adâcime maximă de 475 metri. Cu mașina, distanța dintre Punta Paloma și Tanger ar putea fi acoperită în circa 30 de minute.
Realizarea acestui tunel submarin ar avea implicații majore inclusiv pentru Dacia, care, așa cum bine știm, deține o facilitate de producție chiar în Tanger. Astfel, transferul mașinilor Dacia fabricate în Maroc către Europa va necesita eforturi logistice mai reduse, precum și o durată mai mică a transportului.