Primele teste cu noul C5 Aircross ne-au dezvăluit o mașină cu un look special, un condus pe „pernă de aer” și un habitaclu mai mult decât primitor, cu o „cascadă” de ecran central! Are suficiente argumente noul Citroen să concureze cu succes în foarte aglomeratul și competitivul segment C-SUV european? AUTOpro are toate detaliile…
Dan Vardie, Palma de Mallorca
AUTOpro a fost acum ceva vreme la premiera mondială a noului Citroen C5 Aircross, unde am făcut și un interviu în exclusivitate cu designerul Citroen, talentatul Pierre Leclercq. Așa că nu vom intra în toate detaliile pe care vi le-am prezentat atunci. Să ne amintim că a fost calea aleasă de producătorul francez pentru a sărbători 100 de ani de la „aprinderea” luminilor pe turnul Eiffel cu numele Citroen! Andre Citroen a fost primul care a folosit celebrul turn pentru reclamă, inaugurând spectaculos o eră a marketingului care avea să domine lumea în timp. Tot atunci am realizat un interviu și cu Thierry Koskas, CEO Citroen, care la puțin timp după întâlnirea noastră a plecat din companie. Acum avem un nou CEO, Xavier Chardon și o nouă perspectivă asupra mărcii franceze. Lucru de care ne-am convins la testele noastre din foarte frumoasa și călduroasa insulă iberică!
A doua generație C5 Aircross reprezintă o apariție specială, un look care nu arată ca alte automobile din segmentul compact european. Mai exact din segmentul C-SUV, care la 55 de modele oferite pe piață este cel mai aglomerat, cel mai mare – peste 3 milioane de unități vândute anual – dar și cel mai profitabil pentru producătorii generaliști. Să completăm prin a spune că segmentul D – al limuzinelor, cum se spunea odată – a dispărut complet la generaliști – vezi Opel Insignia sau Ford Mondeo – rămânând apanajul producătorilor premium. Așa se face că C5 Aircross este noua „navă amiral” a flotei Citroen. Cu o abundență atât de mare în segment, este foarte greu să te distingi de pluton. Iar dacă vrei să faci și cifre redutabile, este deja o ambiție care include foarte multe ingrediente pentru a spera să urci în top 5. Prima generație C5 Aircross, lansată în 2018, a vândut peste 550.000 de unități, performanță cu care marca franceză se mândrește.
Fără a relua cele scrise în trecut de AUTOpro, nu putem să nu remarcăm noul ADN de design care pune în valoare liniile speciale luminoase LED – tehnologie care oferă mult spațiu pentru creativitate in design – la faruri și stopuri. Apropo, noul Citroen C5 Aircross are în premieră faruri LED matrix, care practic permit rularea permanentă cu faza lungă fără a orbi pe cei care vin din față sau pe cei care rulează în față prin oglinda lor retrovizoare. Este o tehnologie care a fost pionierată cu ani în urmă de Opel și care astăzi, fiind împreună în Stellantis, ajunge și către celelalte mărci ale grupului. Noul C5 Aircross este primul Citroen cu jante de 20” !







La același nivel de noutate este și interiorul, care vine cu cele mai confortabile scaune – primele care au suporturi laterale reglabile. Designerii francezi au gândit interiorul ca cameră de relaxare cu o canapea confortabilă – sigur, în acest spirit, metaforic vorbind – care în limbajul Citroen se numește „surrounding sofa soft touch feel”! Scaunele din spate ventilate și încălzite oferă cu 51 mm mai mult loc la picioare și cu 68 mm mai mult loc la cap. Mai mult, aceste scaune se pot înclina cu 32 – 33 grade, oferind un plus în materie de confort. Ca să nu mai spunem că la C5 Aircross există chiar și masaj pentru scaunele din față! Din aceeași filozofie de design interior apar suprafețe acoperite textil care pot să placă – sau nu – în funcție de preferințele fiecăruia. La 4,65 m lungime și un portbagaj de 651 l este o mașină de familie generoasă pentru 5 pasageri.








Însă cea mai spectaculoasă apariție este „waterfall screen” – ecranul care plonjează ca o „cascadă” de pe planșa bord pe consola centrală. Chiar dacă nu este o premieră mondială, este o apariție vizuală inedită și ergonomică, oferind cam tot ce ai nevoie „la mână” – la propriu. Că găsim o „cascadă” de acest gen la Mercedes, de exemplu, este până la urmă un compliment pentru Citroen C5 Aircross. Avantajul unei „tablete” verticale este că se pot etaja diversele informații / meniuri de care ai nevoie sau pe care le preferi. Este o realizare care ne-a încântat în timpul testelor noastre din Mallorca cu noul C5 Aircross. Sigur că ai nevoie de ceva timp să te adaptezi la „geografia” sistemului, dar odată învățat, totul devine super plăcut. Deasupra capului avem un panou de sticlă impresionant, de peste 1 m, care îți oferă cel mai frumos cer – dacă ai noroc cum am avut noi în Mallorca.
În timpul primelor teste internaționale am avut acces la două motorizări de top. Versiunea C5 Aircross PHEV oferă o autonomie electrică de 86 km în ciclu WLTP cu ambiția de a se ridica la 100 km pentru rulatul în oraș. Pentru o bună referință, când am plecat în test, această cifră era realistă, așa că putem să confirmăm saltul important făcut de Citroen către autonomii electrice remarcabile, care să permită aproape orice navetă zilnică în regim EV. O altă evoluție foarte bună este creșterea capacității rezervorului de benzină cu 28%, ajungând acum la 55l de unde și autonomie totală de 650 km pe autostradă. Sigur că nu am rulat atât de mult pe autostrăzile impecabile din Mallorca, dar drumurile făcute ne-au dat încredere că realitatea nu poate fi foarte departe. Propulsorul termic de 1,6 l are 150 CP, în timp ce motorul electric are 125 CP și este alimentat de o baterie de 21 kWh, plasată sub podea. Motorul electric este integrat în cutia automată – eDCS – cu dublu ambreiaj și 7 trepte.
În funcție de setarea aleasă și de condițiile de drum, cele două motoare de pe C5 Aircross PHEV pot funcționa separat, dar și împreună. Ca să nu ocolim adevărul tehnic, este exact același sistem pe care l-am testat la Opel Grandland. De altfel, ambele mașini plus Peugeot 3008 sunt fabricate la Rennes în Franța. Cel de la volan are trei moduri de conducere. Modul EV care duce mașina până la 135 km/h și durează – evident – atât timp cât este energie în baterie. În modul Hybrid se gestionează automat funcționarea ambelor propulsoare, favorizându-se rulatul EV pentru a reduce consumul de combustibil. În fine, în modul Sport, propulsorul electric sprijină motorul termic pentru cele mai bune prestații dinamice. Ce nu are nici C5 Aircross, cum nu are nici Grandland, este modul în care poți încărca bateria la drumuri mai lungi, așa cum există la alte mărci. Este un mod util mai ales la rulatul pe autostradă unde vitezele de deplasare ar ajuta mult reîncărcarea bateriei. Apropo de încărcare, avem doar opțiunea AC la capacitatea standard de 3,7 kW, care se traduce prin 5h și 15 min, de la 0 la 100% sau 2 h 55 min dacă se achiziționează încărcătorul de bord opțional de 7,4 kW și se apelează la un wallbox de minim aceeași capacitate. Chiar și în 2025, Stellantis nu consideră necesară introducerea unei încărcări rapide în regim DC la o capacitate modică măcar – 40 – 50 kW, care ar putea reduce dramatic timpii de încărcare, mărind autonomia fără a fi nevoie de propulsie termică. Este o discuție pe care am avut-o și cu alți ingineri din Stellantis, însă aceasta este decizia grupului și asta se instalează pe mașini…
Cine vrea DC fast charge ar fi bine să meargă la versiunea EV a C5 Aircross. Platforma STLA Medium – aceeași de pe Opel Grandland și Peugeot 3008 – permite versiunea pur electrică cu două opțiuni de autonomie. „Entry level” este un motor electric de 210 CP cu o baterie de 73 kWh ce oferă o autonomie WLTP de 520 km. Pentru cei care vor dori autonomii mai mari, versiunea Long Range are o baterie foarte mare de 97 kWh pentru un motor de 230 CP și care poate asigura 680 km după măsurătoarea WLTP. Sigur, cifrele reale le vom ști abia anul viitor, după ce vom avea rezultatele testelor independente ECOBEST Challenge.
Și în cazul modelului pur electric C5 Aircross avem trei moduri de condus. Normal este modul de pornire cu rulare gentilă având puterea și cuplul limitate pentru o presiune pe accelerație de sub 70%. Sigur, dacă apeși pedala la podea, toată puterea și cuplul sunt la dispoziție. Modul Eco optimizează autonomia prin reducerea performanțelor sistemului de încălzire, air con, putere și cuplu. Este un rulat liniștit, fără griji și fără grabă, după principiul „enjoy the ride”! Însă pentru cine vrea adrenalină există modul Sport care oferă putere și cuplu maxim în orice moment. Se adaugă setări specifice accelerației, direcției și transmisiei pentru a obține performanțe maxime.
Producătorul ne-a explicat că sistemul de frânare regenerativă are trei etaje de recuperare a energiei cinetice pentru reîncărcarea bateriei la C5 Aircross EV. Cu ajutorul padelelor din spatele volanului se poate regla la 0,6 m/s2, 1,2 m/s2 sau 1,8 m/s2. Este de menționat că ultimele două niveluri de reîncărcare pornesc imediat luminile de frână pentru cei care vin din spate. Ca și la toate celelalte mașini electrice, este indiscutabil bine să avem acest sistem, însă nu știm niciodată cu cât încarcă. Sigur că depinde de mulți factori – de la stilul de condus și până la cât de performant este sistemul de pe mașină – însă ne-ar prinde bine o cifră fie și estimativă pentru a înțelege un ordin de mărime. Și poate nu atât pentru a ne mări autonomia în mod veritabil, ci măcar să realizăm pe unde suntem cu această tehnologie. Nota bene, noi vorbim despre o rulare pe un teren plat. Că dacă plecăm de sus de la munte până jos în vale, cu o rulare eco o să ajungem să credem că avem „perpetuum mobile”!
Este de spus că e-C5 Aircross are pompă de căldură care oferă temperatura dorită consumând mai puțină energie decât un sistem tradițional. Producătorul afirmă că la temperatură externă de sub zero grade C, grație pompei de căldură, se economisesc 25 km de autonomie! – iată că aici se pot da cifre…
Cum am menționat că DC Fast Charge este doar la versiunea EV să mai dăm o veste remarcabilă: capacitatea de încărcare a crescut la 160kW! Nu este în topul actual al industriei, dar este mult mai bine decât ce a fost și se vede. Versiunea Standard Range se poate încărca 20%-80% în doar 30 min în timp ce versiunea Long Range în doar 27 min. În AC avem capacitatea de încărcare de 11 kW ce poate fi extinsă opțional din 2026 la 22 kW – o aliniere către topul încărcărilor AC ce poate oferi 160 km autonomie în 10 min. De aici și timpi de încărcare mai mici care se reduc la 6 h 30 min pentru Long Range la 11kW. Pentru a apela aceste capacități, trebuie doar să găsești stațiile cu capacitățile menționate.
Începând de anul viitor, e-C5 Aircross va beneficia de tehnologia V2L, ce permite furnizarea de curent la dispozitive externe, de la un aparat de cafea și până la laptop sau un mic frigider. Ideal pentru picnic.
Chiar dacă nu am ajuns cu mașina noastră la picnic, am remarcat același drive pe „pernă de aer” specific mărcii Citroen. Ca orice mașină electrică, e-C5 este gata să accelereze cât și când trebuie, să îți ofere confortul audio dorit, să nu simți nici un fel de vibrații și să asculți muzica pe care ți-o dorești. Iar autonomia nu mai reprezintă o grijă pentru că oricum după 200 – 300 km poate este bine să oprești să te mai dezmorțești, iar în regim DC Fast Charge, până ai băut o cafea ai cam ajuns la 80% baterie!
Versiunea mild hybrid nu a fost prezentată la testele din Mallorca, însă avem motive să credem că este la înălțimea pretențiilor gamei C5 Aircross. Este versiunea de start care pleacă de la 32.400 Euro, versiunea PHEV pleacă de la 40.000 Euro, iar cea EV are startul de la 40.800 Euro – toate prețurile menționate au TVA inclus. Este mult? Este puțin? Se înscriu aceste prețuri în noua strategie Citroen, care se dorește a fi o mașină populară, un concurent pentru DACIA?
Concurentul lui C5 Aircross este DACIA Bigster care pleacă de la 23.000 Euro (cu TVA inclus) – este adevărat, este o versiune ICE. Cu motorizarea HEV, Bigster pleacă de la 27.900 Euro, dar nu are nici PHEV și nici EV. De aici și o anumită dificultate în a face o comparație foarte precisă. Însă faptul că versiunea Bigster HEV este cu 4500 Euro sub C5 Aircross MHEV nu poate decât să ne arate cum se poziționează cei doi concurenți. Sigur, se poate discuta dacă „esențialul” lui DACIA stă în picioare în fața dotării mai sofisticate de la C5 Aircross și dacă merită diferența. Aici, indiferent de opinia noastră, răspunsul îl vor da consumatorii care vor alege ce au nevoie.
Și ca să mai adăugăm alte „quiz” pe listă, să spunem că Opel Grandland – nava amiral a gamei unui brand care nu se poziționează ca Citreon ci mai sus – pleacă de la 31.000 Euro pentru versiunea MHEV (adică cu 1.400 Euro sub C5 Aircross), PHEV este cu 500 Euro mai puțin, iar versiunea EV este mai scumpă cu 2.900 Euro!
Toate aceste detalii nu fac decât să ne arate cât de diversă este abordarea segmentului C-SUV unde ai de unde alege. Până la urmă, fiecare va opta pentru ce consideră mai important pentru nevoile pe care le are sau în funcție de ce apreciază mai mult – design, tehnologie, spațiu interior, value for money etc. Până la urmă, fiecare cu emoționalul și raționalul său…