AUTOpro
Stiri Analiza Industrie

Țările UE care reduc cu adevărat impactul mașinilor casate asupra mediului

tari ue reduc impact masini casate asupra mediului

O nouă analiză efectuată în baza datelor colectate de Eurostat ne arată care sunt țările din Uniunea Europeană (UE) care reduc cu adevărat impactul mașinilor casate asupra mediului. România, deși un actor important în această industrie, nu se numără printre țările care depun cele mai multe eforturi în această direcție.

Directiva 2000/53/CE privind vehiculele scoase din uz stabilește prevenirea formării de deșeuri de la vehiculele scoase din uz și, în plus, refolosirea, reciclarea și alte forme de recuperare a vehiculelor scoase din uz și a componentelor acestora pentru a reduce eliminarea de deșeuri, precum și îmbunătățirea din punct de vedere ecologic a activității tuturor operatorilor economici implicați în ciclul de viață al vehiculelor, în special a operatorilor direct implicați în tratarea vehiculelor scoase din uz.

Reținem că „vehicul scos din uz” sau casat înseamnă un vehicul care constituie un deșeu, adică este în temeiul legii europene aplicabile orice substanță sau obiect pe care deținătorul le elimină sau are obligația să le elimine în temeiul dispozițiilor naționale în vigoare.

Important! Vehiculele de epocă, și anume vehiculele istorice sau vehiculele cu valoare pentru colecționari sau destinate muzeelor, păstrate în condiții adecvate și sigure pentru mediu, gata de utilizare sau dezmembrate, nu sunt incluse în definiția deșeurilor.

În fiecare an, la nivelul UE sunt create aproximativ 9 milioane de tone de deșeuri care provin numai de la mașini casate sau scoase din uz.

Conform Directivei 2000/53/CE, statele membre iau măsurile necesare pentru a încuraja refolosirea componentelor care sunt adecvate refolosirii, recuperarea componentelor care nu pot fi refolosite, acordând întâietate reciclării când este posibilă din punct de vedere ecologic, fără a aduce atingere cerințelor privind siguranța vehiculelor și cerințele ecologice cum ar fi emisiile atmosferice și controlul poluării fonice.

Cine depune cele mai mari eforturi

Conform informațiilor Eurostat, pe locul 1 în topul țărilor care se concentrează activ pe reducerea completă a impactului mașinilor casate asupra mediului se poziționează Germania. Țara cu unele dintre cele mai populare mărci de mașini a reușit să treacă peste media europeană cuprinsă între 2006-2018 cu o performanță suplimentară de 7,75%.

Dacă ne raportăm doar la ultimul an măsurat de Eurostat la acest capitol, atunci Franța deține recordul. În numai un an a reușit să colecteze și recicleze peste 1,45 milioane de tone de deșeuri provenite de la mașinile casate sau scoase din uz. În cealaltă parte a spectrului, România nici măcar nu a comunicat datele oficiale. Deși oferim cele mai mari bonusuri pentru casare și cumpărarea de mașini verzi, nu reușim să comunicăm succesul sau, cine știe, eșecul înregistrat în acest domeniu vital pentru atingerea țintelor din Strategia de Climă a UE pe termen lung.

Revenind, însă, la topul cumulat pentru perioada 2006-2018, pe locul doi se poziționează Austria. Țara a reușit să fie mai eficientă la acest capitol cu 4,79% față de media UE.

Top trei este completat de Islanda (membră EEA, nu UE) care a avut un randament cu 4,28% mai bun față de restul UE.

Mai jos, puteți consulta graficul care ne arată top zece al țărilor care au reușit să se poziționeze peste media UE la capitolul reciclare mașini casate.

Grafic realizat de SaveOnEnergy.com

Putem observa, așadar, că România nu se numără printre țările fruntașe în acest domeniu important.

Cine nu depune efort pentru scăderea impactului mașinilor casate asupra mediului

Malta reușește contraperformanța de a se situa pe ultimul loc la acest capitol. Țara a înregistrat o rată de reciclare mai mică cu 17.6% față de media UE.

Locurile doi și trei sunt ocupate de Italia și Estonia. Graficul ne arată, însă, top cinci al țărilor care nu acordă suficientă atenție reciclării cât mai aproape de total a mașinilor casate.

Grafic realizat de SaveOnEnergy.com

România

Conform Eurostat, țara noastră a reușit ca din 2006 și până în 2016 să se situeze încontinuu sub media Uniunii Europene. Față de alte țări din UE, programul autohton de înlocuire a parcului auto național este mult mai generos. Din nefericire, rezultatele acestuia nu pot fi văzute concret în datele oficiale Eurostat.

De-a lungul anilor, România a înregistrat chiar și o rată de -5,87% față de media UE a reciclării mașinilor casate. Acest lucru a însemnat că țara noastră s-a situat în acest top pe locul 26 din 31!

Rămâne de văzut dacă se va schimba ceva la acest capitol odată cu PNRR.

Slovenia și Croația nu sunt incluse în acest raport pentru că nu există date recente colectate de Eurostat.

Consultă raportul Eurostat AICI!

Vezi Directiva 2000/53/CE AICI!

Articole similare

Christophe Dridi: Cu siguranță va exista un model electric Dacia

Robert Stan

O nouă baterie stil top de hârtie poate da lovitura în EV

Filip Sîrbu

Citroen a publicat un video teaser cu viitorul model electric e-C3

Mihai Morcovescu

Leave a Comment