Cu noul XE, Jaguar are ambiția de a concura în cel mai mare segment premium dominat de teutoni. Are tehnologii de ultimă oră, este ușor, are motoare complet noi și un infotainment de avangardă. Ca să nu mai vorbim de preț… Vor fi suficiente pentru a avea succes? Dan Vardie are primele răspunsuri după premiera de la Earl Courts.
Text: Dan Vardie, Londra, Marea Britanie
„Astăzi dimineață, Casa Regală a Marii Britanii a anunțat un nou «Royal Baby». Iar în această seară, noi anunțăm un nou «Jaguar Baby»!”, afirma în speech-ul ei Fiona Pargeter, Vicepreședintele de comunicare al Jaguar Land Rover, în fața celor 3000 de invitați la premiera mondială de la Earl Courts. „Un loc istoric, unde în ultimii 80 de ani, Jaguar a lansat 14 premiere mondiale”, a continuat Pargeter. Declarații care au fost urmate de un musical de Broadway de 90 de minute, dedicat unei incursiuni în istoria Jaguar.
Însă, dincolo de poveste, noul XE este un automobil consistent, plin de tehnologii și capabilități. Mai întâi, este prima expresie a noii platforme ce folosește intensiv aluminiul, un aliaj în care JLR afirmă că este nu doar un pionier, dar și lider mondial actual. Folosirea de aliaje de aluminiu de înaltă rezistență, dar și de aliaje realizate din aluminiu reciclat – plus alte 46 de kg de piese realizate din material plastic reciclat -, face ca noul Jag să fie ușor și prietenos cu mediul. Ținta celor de la JLR este să ajungă, în 2020, la un conținut de cel puțin 25% din structura mașinii din aluminiu reciclat. Folosirea extensivă a materialelor ușoare a dus la o scădere redutabilă a maselor – prin comparaţie, dacă s-ar fi folosit oțel. „Este greu să oferim o cifră globală. Putem însă să spunem, cel mai ușor XE are 1474 kg, chiar în versiunea motorului diesel!”, declara Nick Miller, Chief Program engineer pentru XE, în exclusivitate pentru AUTO pro. Apoi, XE nu este în niciun fel urmașul lui X-Type. „În niciun moment al proiectării mașinii nu am avut vreo comparație cu vechiul X-Type. Zilele trecute, am luat de la un coleg o mapă de presă a lui X-Type pentru a face o comparaţie. Nu există nici una!”
Noul XE este primul JLR ce primește un propulsor din noua familie „Ingenium”. Motorul diesel 2.0 D în versiunea 163 CP și 380 Nm apelabili de la 1750 rpm oferă constructorului șansa unui consum de numai 3,8 l/100 km și a unei emisii de 99 g CO2/km. Aici își aduce contribuția și aerodinamica excepțională. Cu un Cx=0,26, noul XE este mai aerodinamic chiar și decât un Ferrari sau un Lamborghini! Iar pentru acest model, constructorul a studiat aerodinamic nu doar caroseria, oglinzile sau podeaua mașinii, dar chiar și jantele care și-au redus turbulențele induse! Cu asemenea emisii de seră, noul XE are parte de semnificative scutiri de taxe și impozite în multe țări europene unde legislația este direct legată de aceste emisii. Și costurile asigurărilor au fost scăzute remarcabil, iar intervalul de revizii a fost mărit la 33.000 km! La seminarul tehnic organizat de Jaguar pentru cele mai importante medii de presă ale lumii, au mai fost furnizate detalii doar despre versiunea S – cea care a făcut furori apoi la Earl Courts -, dotată cu V6 benzină supercharged (același de pe F-Type) de 340 CP și 450 Nm, care livrează accelerații redutabile, ce permit atingerea primei „sute” în doar 5,1 secunde. Iar viteza maximă garantată – acolo unde posibil – este de 250 km/h.
Noul Jag are o nouă direcţie asistată electric care ţine cont de viteza mașinii. Inginerii britanici au reușit o reducere a consumului cu 3% doar din această direcţie complet nouă! Rigiditatea torsională este cu 20% mai mare decât a oricărui Jaguar, ceea ce conduce la o dinamică incredibilă. Constructorul a proiectat noi suspensii față și spate pentru a contribui la dinamica mașinii. Aici se adaugă și posibilitatea de a seta suspensia printr-o simplă apăsare de buton, atenția noastră fiind reținută de butonul „eco”. All Surface Progress Control (ASPC) este un nou sistem, care pune suspensia să urmărească inteligent suprafețele peste care rulează. Acționează între 3,6 km/h și 30 km/h, controlând frânarea și cuplul motorului astfel încât să scoată mașina chiar și pe suprafețe alunecoase. „Nu este un AWD!”, ne spunea Miller, proiectând un filmuleț care făcea comparaţia între două XJ-uri, unul beneficiind de ASPC. „Nici măcar nu este nevoie să umbli la pedale!”, a concluzionat executivul.
O altă noutate este noul head-up display cu laser, full color, oferind toate informațiile cu o maximă claritate, la o nouă eficiență energetică și greutate. Noul Jag este primul automobil din segment dotat cu o cameră stereo care poate identifica obiectele din față, oferind o nouă evoluție spre „Autonomous driving”. Ca parte din Adaptive Cruise Control (by the way, Jaguar a fost primul producător din lume care a introdus sistemul de acest tip), mașina poate frâna total sub 40 km/h, salvând mașina și pasagerii de la un accident. Iar până la 80 km/h, constructorul garantează limitarea serioasă a efectelor. Inginerii Jaguar ne-au explicat că într-o primă fază se face o atenționare auditivă. Urmează apoi una vizuală și chiar acționează dacă șoferul nu reacționează.
Însă cele mai spectaculoase tehnologii vin sub umbrela „In Control”. Sunt acele tehnologii despre care AUTO pro v-a vorbit pe larg în ultimul timp, inclusiv în reportajul exclusiv din revista AUTO pro. Noul XE are un sistem infotainment complet nou. Avem un sistem de navigație complet revizuit „SD Card based”. Cu alte cuvinte, este primul sistem de navigație ce poate fi upgradat cu acest card SD folosind propriul computer. Mașina devine un hot spot ce poate „găzdui” nu mai puțin de opt terminale. „In Control Remote” permite controlul mașinii de la distanță prin telefonul mobil. Se poate programa – de exemplu – cu şapte zile înainte climatizarea pe care o dorești. Dacă ai impresia că ai uitat mașina deschisă, o poți verifica din casă, inclusiv să încui ușile dacă chiar le-ai uitat neîncuiate! Dacă mașina este atacată de hoți, informația este imediat livrată pe telefonul mobil și – în anumite țări europene – unui dispecerat care anunță organele competente să intervină în câteva minute. Să nu uităm de „In Control Apps”, care oferă aplicații greu de imaginat cu puțin timp în urmă, de la cea mai rapidă navigație și până la cititul mailurilor, sms-urilor sau presei preferate. Inutil de adăugat, comanda vocală este dusă la „next level”. Sistemul audio performant Meridian ajunge acum și pe XE.
Se mai pot adăuga și alte „gadget-uri”, precum recunoașterea și interpretarea corectă a semnelor de circulație – inclusiv cele temporare sau cele care se referă la situații ocazionale, precum ceață, ninsoare, polei etc. Sau detectarea traficului atunci când se iese cu spatele dintr-o parcare. În fine, prețul estimativ anunțat de 35.000 de euro, în versiunea de bază, nu poate fi decât o bucurie pentru orice client de automobile premium.
Sigur, mai sunt multe informații pe care le așteptăm – inclusiv celelalte motorizări. Până la Paris, vom mai afla multe date ce vor completa datele tehnice încă necomunicate. Deja încep să apară. A doua zi după premiera de la Earl Courts, oficiali JLR au admis că vor urma o versiune break (logic), dar și una cabrio – ușor surprinzător. Vom afla și mixul de trim-uri, prețurile la opționale etc. Trebuie să o conducem pentru o impresie dinamică. Primele teste vor avea loc abia în primăvara viitoare, mașina fiind pe piețele europene începând din aprilie 2015. Însă, indiferent de ce va urma, noul XE se detașează din multe perspective de competitorii germani – fără să diminuăm cu nimic calitățile acestora. Un automobil ce va concura fără probleme cu teutonii, atâta timp cât faptele și datele tehnice, tehnologiile și aspectele raționale contează în ochii consumatorului. Sigur că, dacă emoționalul joacă feste, atunci discuția se duce într-o altă direcţie, în care argumentele nu mai contează.
Dr. Q este îngerul păzitor al lui James Bond, oferindu-i „diferent goodies” în lupta sa cu „villains of the world”. Dr. Wolfgang Epple este dr. Q al lui Jaguar Land Rover. El și cei 7000 de ingineri oferă tehnologii la care – de multe ori – nici măcar nu poți visa. Însă viața bate filmul!
Acest articol a fost publicat în numărul 31 al revistei AUTO pro