Vesti bune si pentru constructori, si pentru clienti! Pretul bateriilor masinilor electrice este in scadere continua, caracteristica ce va oferi cu siguranta o reducere a costurilor si o taiere a preturilor finale de comercializare.
Un raport Benchmark Mineral Intelligence arata ca pretul bateriilor pentru masinile electrice a scazut pana la o medie de 110 dolari americani per kWh. Atingerea acestui prag inseamna ca BEV-urile vor avea un cost final de comercializare similar cu al masinilor propulsate de motoare conventionale sau hibride.
O bariera in popularizarea rapida a masinilor electrice a reprezentat-o costul de productie al bateriilor bazate pe litiu-ion sau, asa cum mai sunt ele cunoscute in acceptiunea publica, “pamanturi rare”. Conform BMI, costul per kWh pentru o baterie era de 120 de dolari americani in 2019. Scaderea este cu adevarat vizibila in momentul in care privim cu sase ani in trecut: in 2014, costul de productie per kWh era de 280 de dolari americani (USD).
“Pentru ca masinile electrice sa devina cu adevarat mai ieftine decat cele bazate pe combustie interna si fara sa fie afectata profitabilitatea era nevoie de atingerea pragului de 100 de dolari americani pentru costul de productie per kWh”, a spus directorul BMI, Simon Moores.
Realitatea e alta
“Realitatea, insa, ne demonstreaza ca atingerea costului de productie in valoare de 110 dolari americani per kWh reprezinta deja un prag pe care producatorii auto il considera rentabil”, a mai explicat Moores.
BMI estimeaza ca intre 2014 si 2017 pretul celulelor bateriilor masinilor electrice a scazut cu pana la 16,5% pe an, dar intre 2017 si 2020 caderea a fost de doar 5,8% pe ani.
“Am marturisit cel mai probabil ultimele victorii usoare pe care producatorii de masini electrice le-au avut la capitolul reducere de costuri cu productia de celule pentru baterii. Acum este vital ca reducerea temperata si stabilizarea costurilor sa ramana pe un trend stabil care sa poata genera profitabilitate sustenabila”, mai explica directorul BMI.
Cert este ca va continua lupta pentru suprematie la acest capitol. Atat Tesla, cat si constructorii europeni importanti au inceput sa investeasca din ce in ce mai mult in productia de baterii. Fie ca vorbim de parteneriate sau initiative proprii, urmeaza sa obtinem din ce in ce mai multe masini electrice la preturi mai mici. Dacia Spring sau Renault Twingo promit deja preturi de sub 10.000 de euro cu aplicarea voucherului Rabla.