AUTOpro
Stiri Industrie

Se întețește cursa pentru producerea unor noi celule de baterii pentru mașini electrice

Toyota

Deși tehnologia Lithium-Ion este matură și s-a atins un nivel înalt al eficienței și performanțelor acestor acumulatori, o nouă chimie pentru celule de baterii pentru mașini electrice este necesară. Sunt deja în stadiu avansat de cercetare și dezvoltare soluții care folosesc „ingrediente” ce se găsesc din abundență și care, în consecință, sunt mult mai ieftine.

Acumulatorii de tip litiu-ion sunt realizați în cea mai mare măsură din litiu, cobalt, mangan și nichel de calitate înaltă. Aceste materiale sunt procesate și rafinate în mare parte în China, așa că țara asiatică domină autoritar în prezent producția de celule de baterii pentru mașini electrice. Se estimează că 75% din cobaltul și 59% din litiul din lume provin din China.

fabrici baterii pierderi UE

Pentru a reduce dependența de această țară, câteva companii de tip start-up din Germania, UK și SUA cercetează noi compoziții chimice pentru celule de baterii pentru mașini. Cele mai mari șanse de succes se pare că le au cele pe bază de Sodiu-Ion și Litiu-Sulf.

Celule de baterii pentru masini electrice pe baza de Litiu-Sulf

Totuși, ambele modele trebuie să depășească anumite bariere spre a putea fi suficient de performante pentru EV-uri. Cele pe bază de sodiu nu pot stoca suficientă energie, în sensul că densitatea nu este ridicată, iar cele cu sulf au tendința de a coroda prea rapid și astfel de a avea o durată de viață scurtă.

Chiar și așa, nu doar europenii și americanii încearcă să aducă pe piață celule de baterii pentru mașini electrice pe bază de sodiu sau sulf.

baterii catl sodiu-ion

Chinezii de la CATL anunță că din 2023 sunt gata să producă celule de tip Sodium-Ion, în timp ce sud-coreenii de la LG Energy Solution plănuiesc să fabrice celule Lithium-Sulfur până în 2025.

Noile celule de baterii pentru mașini electrice vor costa mult mai puțin

Se pare că aceste tipuri de celule vor fi mai ieftine chiar și cu peste 60% decât cele actuale Li-Ion, ai căror catozi sunt realizați din Nichel-Cobalt-Mangan (NCM) sau Litiu-Fier-Fosfat (LFP). Așadar, prin înlocuirea acestor materiale rare cu unele precum sodiul (se vorbește chiar de clorură de sodiu – NaCl, adică sarea de bucătărie) și sulful (ingredient de bază în mulți fertilizatori agricoli), poți coborî prețul de vânzare cu până la două treimi, iar lanțul de aprovizionare nu va mai depinde atât de mult de China.

Sunt în cercetare multe alte tipuri de compoziții chimice pentru celule de baterii pentru mașini electrice, dar deocamdată cele cu sulf și sodiu se află în cel mai avansat grad de dezvoltare. Scenariile optimiste spun că primele astfel de baterii ar putea ajunge în EV-uri încă din 2025, pentru ca la sfâșitul acestei decade să fie utilizate la scară largă.

Sursa: Reuters.com

Articole similare

Audi va dezvălui noua generație Q5 la începutul lunii septembrie

Mihai Morcovescu

Studiu: CarPlay și Android Auto distrag atenția de la condus

Dan Damian

Noul Nissan X-Trail dezvăluit oficial – singurul SUV electrificat din segment ce oferă 7 locuri

Darius Pana