Cu ocazia prezentării oficiale a noului SUV de segment C Citroën C5 Aircross, AUTOpro a participat la o masă rotundă unde întrebările au curs către Thierry Koskas, CEO-ul mărcii franceze și Chief Sales and Marketing Officer al Stellantis. Am aflat cu această ocazie o mulțime de detalii extrem de interesante, pe care le puteți descoperi din rândurile care urmează.
Interviu de Dan Vardie, Paris, Franța
Koskas a deschis discuțiile aducând în față principalele argumente, avantaje pe care noul Citroën C5 Aircross le are în fața competiției acerbe din segmentul C-SUV, inclusiv a celei interne, din cadrul Stellantis, unde mai sunt și alte modele realizate pe aceeași platformă – STLA Medium. „De ce să alegi un C5 Aircross? Este foarte simplu – pentru că este un Citroën. Dar, pentru a fi mai precis, Citroën înseamnă confort, iar în acest model vei regăsi câteva caracteristici specifice mărcii. Printre ele, suspensia hidraulică progresivă și scaunele avansate Citroën Comfort. De asemenea, spătarul scaunelor din al doilea rând este reglabil, ceea ce adaugă un plus de confort pentru pasageri. Un alt punct esențial este spațiul. Vei observa că acest model oferă mai mult loc, în special pe al doilea rând, în comparație chiar și cu unii dintre competitorii noștri interni. Și, bineînțeles, designul – un element definitoriu pentru Citroën. Comparativ cu unele modele din propria noastră gamă, acest model este mai mult un SUV de familie decât orice altceva, ceea ce înseamnă că am acordat o importanță deosebită spațiului din spate, pe care îl considerăm absolut esențial. Acestea sunt argumentele principale. Desigur, la un moment dat va interveni și aspectul poziționării de preț, dar nu voi discuta despre asta acum, deoarece este încă prea devreme. Totuși, există și diferențe în modul în care acest model va fi poziționat din punct de vedere al prețului.”
Unii dintre jurnaliștii prezenți s-au grăbit să tragă concluzia că noul C5 Aircross va fi ieftin, dar Thierry Koskas a ținut să precizeze că „puteți să trageți concluzia pe care o doriți, dar trebuie să știți că noi suntem Citroën. Unul dintre modurile în care ne poziționăm pe piață este prin faptul că suntem o marcă accesibilă, populară. Accesibilitatea este esențială pentru noi. Desigur, nu va fi o diferență uriașă față de ceea ce mai există în segmentul C, deoarece, așa cum ați menționat corect, aceste mașini sunt construite pe aceeași platformă. Totuși, vor exista anumite diferențe”.
Referitor la versiunea pur electrică a noului Citroën C5 Aircross, unul dintre jurnaliștii prezenți a dorit să afle dacă bateriile vor fi produse în întregime în Europa, iar Koskas a răspuns: „Bateria mai mică va veni din China, dar cea mai mare, bateria ce va oferi autonomie de 680 kilometri, va fi produsă în Franța. Aceasta este realizată de o companie care face parte dintr-un joint venture pe care îl avem cu ACC – un parteneriat între Daimler și Total. Fabrica este situată în nordul Franței și se va ocupa de producția bateriei mari. Deci, da, una dintre cele două baterii va proveni din Franța. Este absolut posibil, nu există probleme în acest sens.”
Dan Vardie a ținut să intervină și să specifice că deocamdată nicio baterie pentru noul C5 Aircross nu este fabricată în Franța, iar Thierry Koskas a venit cu precizări: „Oricum, în prezent nu producem încă această mașină. Când vom începe producția, situația va fi diferită. Pentru a fi sincer, în 2025 vom avea un număr foarte mic de baterii provenite de la ACC. Vor exista câteva unități, dar în cantități reduse. Adevăratul impuls în producție va veni în 2026, moment în care bateriile vor fi furnizate de ACC, sperăm cu cel mai mare procent posibil de componente produse de această companie”.
Dan Vardie dorește să afle de la CEO-ul Citroën dacă acesta este fericit despre cum este poziționat brandul în cadrul Stellantis, după era Tavares, dar și la modul general, în piață, precum și care sunt principalii competitori ai noului SUV C5 Aircross.
Thierry Koskas: „În ultimii doi ani, am încercat să redefinim și să clarificăm ce reprezintă brandul Citroën, deoarece, sincer, nu era foarte bine conturat în mintea tuturor. Apoi, am stabilit că Citroën este o marcă populară, cu patru valori esențiale:
- Confort – toate modelele noastre oferă o experiență relaxantă pentru utilizatori;
- Produse simple – design și funcționalitate intuitivă, accesibilă oricui;
- Sustenabilitate – soluții prietenoase cu mediul;
- Curajul de a inova – lansăm produse originale, precum Citroën AMI, care fac parte din ADN-ul brandului.
Acesta este modul în care ne poziționăm: o marcă populară, cu patru valori clare. Iar acest lucru începe să fie din ce în ce mai recunoscut. Privind modelele C3 și C3 Aircross, acestea sunt automobile populare și accesibile, reflectând perfect valorile brandului. Observăm că această poziționare este tot mai bine înțeleasă de clienți și de presă, lucru vizibil în toate discuțiile pe care le avem. De asemenea, poziția Citroën în cadrul Stellantis devine din ce în ce mai clară în segmentul de masă. Noi suntem poziționați în segmentul mainstream, iar deasupra noastră, în acest grup, se află mărci precum Peugeot sau Opel, iar noi suntem extrem de mulțumiți de această organizare. În ceea ce privește concurența, depinde de segment. Pe segmentul B, suntem în competiție directă cu Dacia – și nu avem nicio problemă să recunoaștem acest lucru. Dacia este un brand de succes, iar noi ne confruntăm direct cu ei: C3 vs. Sandero, C3 Aircross vs. Duster – este o competiție clară. C5 Aircross este o poveste diferită. Acest model a avut oportunitatea de a folosi platforma STLA M, pe care și alte mărci din grup o utilizează. În plus, Citroën are o moștenire puternică în segmentul vehiculelor de familie mari, cu modele emblematice precum Xsara Picasso, C4 Picasso, C4 SpaceTourer și prima generație C5 Aircross. Ne-am dorit ca C5 Aircross să fie exact în centrul segmentului C-SUV, deoarece aici este cererea cea mai mare. Competiția este acerbă, incluzând mărci precum Renault, Peugeot, Opel, Hyundai și multe altele. Acesta este probabil cel mai competitiv segment auto din Europa, cu peste 40 de modele concurente. Noi vom concura cu toate acestea și suntem pregătiți pentru provocare”.

Vorbind despre ceea ce se poate întâmpla în următorii 100 de ani, Koskas a continuat: „Peste 100 de ani… Ei bine, probabil eu nu voi mai fi aici, dar, înainte de toate, îmi doresc și sper cu adevărat ca Citroën să existe în continuare peste un secol. Este o întrebare importantă, mai ales în contextul competiției globale, cum ar fi ofensiva producătorilor chinezi. Unul dintre cele mai mari atuuri ale Citroën este istoricul său vast. Iar acest lucru contează enorm, deoarece o marcă cu peste 100 de ani de existență inspiră încredere, oferă o imagine puternică, transmite valori, dar și demonstrează că a trecut prin momente dificile și bune de-a lungul timpului. Și tocmai această longevitate îi oferă brandului șansa de a rezista încă 100 de ani, chiar dacă povestea viitoare va fi cu totul diferită. Puterea și valoarea unui brand cu peste un secol de istorie sunt extrem de importante. Așa că sper ca, peste 100 de ani, Citroën să fie în continuare aici, ca un actor al mobilității. Nu știm cum va arăta mobilitatea peste un secol – vom mai conduce mașini? Se va schimba complet lumea transportului? Nu am idee. Dar ceea ce știu sigur este că cea mai bună șansă de a exista în următorii 100 de ani este să fi fost prezent în ultimii 100 de ani. Așa că, sperăm, vom rămâne!”
Discuțiile au mers apoi către profitabilitate, unul dintre aspectele aduse în prim plan fiind dacă Citroën reușește să aibă profit la modelele din gama C3. Totodată, Koskas a fost întrebat cum vede măsurile politice care sunt discutate acum la nivelul UE, despre posibile relaxări ale planurilor de decarbonizare, de electrificare totală a parcurilor auto.
Thierry Koskas a răspuns: „În primul rând, aș vrea să-i contrazic ușor pe cei care afirmă că nu vindem mașini care generează profit. Nu este adevărat, pentru că nu ne dorim să vindem mașini în pierdere, nici măcar modele electrice. Considerăm că valoarea unui e-C3 este recunoscută, deoarece prețul este stabilit într-un mod atractiv. Practic, oferim foarte puține reduceri, având prețuri de pornire de 23.000 de euro și în curând, varianta e-C3 de 200 kilometri va începe de la 20.000 de euro. Obiectivul nostru, deși este o provocare, este clar: vânzarea mașinilor în mod profitabil. De ce? Pentru că, dacă mâine ar trebui să creștem vânzările de mașini electrice, iar fiecare model vândut ar aduce pierderi, ar fi un dezastru. Asta ne-ar împiedica să promovăm vehiculele electrice. Citroën este profitabil în prezent, iar acesta este motivul pentru care continuăm să investim în electrificare. Acum, referitor la noua reglementare, care extinde perioada la trei ani, în loc de unul. Primul nostru gând a fost că nu vom reduce ritmul de vânzare al mașinilor electrice. De ce? Să presupunem că spunem: „OK, avem trei ani la dispoziție, ne relaxăm și vedem unde ajungem în 2027.” Dacă în loc de 20% mix electric anul acesta, aș alege să fac doar 10%, aș rămâne relaxat, dar problema ar apărea mai târziu. Anul viitor ar trebui să ating 20%, iar anul următor 30%, ceea ce ar fi mult mai dificil. Deci, orice putem realiza în 2025, înseamnă mai puțin efort necesar în 2026 și 2027. De aceea, nu ne permitem să încetinim ritmul, să adoptăm o atitudine relaxată. Este o provocare, avem trei ani la dispoziție, dar 2025 trebuie să fie un an puternic pentru noi. Și pot spune clar că Citroën contribuie pozitiv la Stellantis, crescând mixul de vehicule electrice, în special prin modelele C3 și C3 Aircross”.
Koskas a dorit să sublinieze că Citroën este extrem de flexibil în ceea ce privește producția de vehicule BEV și ICE, putând asigura cererea pe oricare dintre direcții, oricum s-ar orienta sau reorienta clienții.
„La nivel de fabrică, totul este complet transparent, ceea ce înseamnă că, în orice uzină, se poate produce 100% BEV (vehicule electrice) sau 100% ICE (vehicule cu motor termic) fără probleme. Totul este perfect integrat în procesul de producție, deci nu există constrângeri. După aceea, totul devine o chestiune de prognoză. Dacă mâine aș spune fabricilor: „Schimbăm planul, nu mai producem 50-50, ci trecem la 100% BEV și 0% ICE.” Răspunsul ar fi clar: „De ce? Avem un lanț de aprovizionare care trebuie gestionat.” Dar, dacă această tranziție este planificată într-un interval de timp rezonabil, putem fi extrem de flexibili în privința surselor de energie. Această flexibilitate se aplică și la vehiculele hibride. De exemplu, pe Citroën C3, avem toate cele trei variante: ICE (motor termic), Hybrid și Electric (BEV). Astfel, putem adapta producția în funcție de cerere și de evoluția pieței”, a precizat Koskas.
Referitor la momentul de la care Citroën ar vinde strict vehicule electrice, fără emisii, în Europa, Koskas a fost sigur că va respecta termenul limită, anume anul 2035, nici mai devreme, nici mai târziu. Și oricum, chiar dacă s-ar amâna acest deadline, Citroën este o companie suficient de flexibilă pe partea de producție cât să se poată adapta, indiferent de scenariu, indiferent de noile reglementări care ar putea apărea între timp.
Dan Vardie a dorit să mai destindă atmosfera, așa că l-a întrebat pe Thierry Koskas de ce nu a pus din nou reclama, emblema Citroën luminată pe Turnul Eiffel din Paris, așa cum a făcut brandul francez acum o sută de ani, mișcare de marketing care este văzută și în ziua de astăzi drept una dintre cele mai îndrăznețe nu doar a acelor vremuri, ci din toate timpurile.
Koskas: „Nu am mai iluminat Turnul Eiffel! Ei bine, cred că, sincer, trebuie să recunoaștem că este o parte importantă din istoria noastră, dar astăzi sunt fericit să spun că, dacă acum 100 de ani am electrificat Turnul Eiffel, acum electrificăm mobilitatea. Este frumos să avem repere istorice, dar, la fel cum se întâmplă cu designul, mi se pune frecvent întrebarea: „De ce nu adoptați un design retro?” Prefer, însă, să privesc spre viitor, nu spre trecut. Sigur, este parte din istoria noastră și suntem mândri de asta, dar acum îmi doresc să evidențiem alte inițiative ale brandului Citroën. În ceea ce privește Turnul Eiffel, acesta are un design și un sistem de iluminare propriu, iar jocul de lumini din fiecare oră este ceva ce nu poate fi modificat. Ei doresc să păstreze acest simbol exact așa cum este, iar asta mi se pare absolut corect”.
Referitor la posibilitatea de a pătrunde pe alte piețe din afara Europei, precum SUA sau China, Koskas a precizat că deocamdată nu are planuri pentru aceste două mari piețe, dar că sunt avute în vedere altele, precum unele din America Latină, India și Turcia. Oricum, chiar și la această oră, Citroën nu este limitat la Europa, circa 30% din vânzări sunt făcute în afara Bătrânului Continent, conform executivului.