Președintele Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) a trimis o scrisoare către comisarul european pentru piață internă, industrie și antreprenoriat, în care solicită amânarea implementării standardelor EURO 6d.
Situația dificilă în care se află industria auto poate duce la o amânare a implementării unor noi standarde de depoluare stabilite cu ani în urmă de oficialii Uniunii Europene.
În contextul stopării activității pentru două luni și a crizei prin care trece industria auto, președintele ACEA, Mike Manley, a trimis o scrisoare către comisarul european pentru piață internă, industrie și antreprenoriat, Thierry Breton, în care menționează că îi scrie acestuia „în privința impactului Covid-19 asupra ecosistemului auto și a unei posibile amânări de șase luni a termenelor de aplicare a standardelor impuse de UE, în special EURO 6d TEMP pentru autoutilitare grele (în prezent, 1 septembrie 2020), Euro 6d ISC-FCM pentru autoturisme și autoutilitare ușoare (în prezent, 1 ianuarie 2021), și Euro 6e pentru camioane”.
Președintele ACEA menționează în document și o discuție avută anterior cu Frans Timmermans, cel care conduce grupul de lucru cu privire la implementarea European Green Deal.
Conform LifeNews.ro, Mike Manley dezvăluie în scrisoarea către Thierry Breton că din datele actuale reiese imposibilitatea ca aproximativ 600.000 de vehicule deja produse să îndeplinească normele Euro 6d ISC-FCM (autotusime și LCV) și circa 40.000 pe cele Euro 6d TEMP (autoutilitare grele). Oficialul notează că, în actualul context, „nu este clar când vor putea fi vândute aceste vehicule”.
„Realitatea subră este și că mulți producători nu au fost capabili să îți certifice vehiculele în privința îndeplinirii noilor standarde de emisii din cauza perturbării procesului de aprobare de tip în urma restricțiilor guvernamentale din diferite țări. Estimăm că aproximativ 2.100 de omologări de tip sunt încă în curs pentru vehiculele care respectă Euro 6d ISC-FCM. Obținerea acestora, împreună cu omologarea ulterioară a întregului vehicul, vor dura cel puțin șase luni în viziunea noastră”, a explicat șeful ACEA motivele solicitării de a amâna impunerea noilor standarde.
Scrisoarea lui Mike Manley către oficialii europeni vine în contextul în care în luna iunie a fost dat publicității și raportul Agenției de mediu a Uniunii Europene (EEA) care arată o creștere a emisiilor medii din 2019 în loc de o scădere.
EEA arată că, după un declin continuu între 2010 și 2016, timp în care emisiile de CO2 s-au redus cu 22 de grame, din 2017 direcția s-a inversat. Astfel, în 2017 și 2018 emisiile de CO2 au crescut cu 2,8 gr. CO2/km, iar în 2019 trendul negativ s-a menținut, majorarea fiind de 1,6 gr. CO2/km.
În urma acestor trei ani de majorări, emisiile medii de CO2 provenite de la autoturismele noi au ajus la 122,4 gr./km. Deși se află încă sub ținta impusă de normele europene până anul trecut (130 gr. CO2/km), acestea sunt departe de noul plafon de 95 gr. CO2/km care va intra în vigoare în acest an.