AUTOpro
Green car Stiri

Noi baterii pentru EV-uri! 10 minute la priză pentru 400 km autonomie

Americanii au reușit să facă un nou pas în față în domeniul mașinilor electrice (EV-uri) pe bază de baterii (BEV): în doar 10 minute la priză obții 400 de km de autonomie. Ceea ce e cu adevărat important e prețul, însă. Bateriile acestea costă aproximativ 2900 de euro, un prag valoric important!

Din fericire, nu este vorba de vreun prototip sau un experiment. Aceste noi baterii pentru EV-uri care se pot încărca în numai 10 minute pentru a oferi o autonomie de 400 de km au fost deja produse într-o prima fază în uzină. Momentul marchează un avans important pentru popularizarea mașinilor propulsate electric, având în vedere că timpul scurt de umplere a acestora cu curent ar dura fix cât timp e necesar pentru a pune motorină sau benzină într-un rezervor.

„Range anxiety” ar putea fi o problemă cu care nu se vor confrunta viitorii proprietari de EV-uri, dacă produsul StoreDot, companie israeliană, va putea fi produs și implementat la scară largă cu ajutorul chinezilor de la Eve Energy. Vestea bună e că printre investitorii în compania care a gândit și testat aceste baterii se numără Daimler, BP, Samsung și TDK.

Dezvoltată de o echipă de ingineri chimici de la Universitatea Penn State, bateria originală a putut fi încărcată într-un spațiu relativ scurt de timp, supunând-o la ceea ce oamenii de știință considerau temperaturi extreme. În mod normal, bateriile cu litiu trebuie să funcționeze într-un anumit interval de temperatură. Dacă e prea frig, ionii de litiu formează vârfuri periculoase pe unul dintre electrozi, în timp ce atunci când este prea cald apar alte forme de degradare.

Bateriile Li-ion existente folosesc grafit ca un singur electrod, în care ionii de litiu sunt împinși pentru a stoca încărcătura. Dar când acestea sunt încărcate rapid, ionii se congestionează și pot transforma în metal și scurtcircuita bateria.

Baterii noi, chimie nouă

Echipa celor de Penn State a găsit o cale de a rezolva această problemă și acum ea a fost implementată de StoreDot. Bateria a fost încălzită rapid și apoi răcită. Practic, s-a efectuat un test care a ținut bateria sub un stres considerabil. Unitatea, însă, a reușit să funcționeze în paramentri normali după repetarea acestui proces grație unei folii subțiri e nichel care se atașează la terminalul negativ și încălzește rapid bateria, cu aceste explozii scurte și ascuțite de căldură care permit dispozitivului să se încarce mult mai eficient. Procedeul poate fi inversat, de aceea bateria poate supraviețui schimbărilor acestora bruște de temperatură.

Avantajul principal aici este că se elimină cobaltul, care este un obiectiv comun în cercetarea bateriilor, deoarece materialul este rar, costisitor, iar exploatarea este dăunătoare mediului și lucrătorilor. Cel secund, costul! O baterie de 40 kWh capabilă de a oferi 400 de km autonomie dintr-o singură încărcare de doar 10 minute costă numai 2900 de euro! Mai mult, bateria poate produce o putere de vârf de 300 kW, suficientă pentru a propulsa un vehicul electric de la 0 la 100 km/h in aproximativ 3 secunde.

Rămâne de văzut când și cum vor fi implementate aceste baterii de companii precum Mercedes-Benz sau Tesla, având în vedere că primul pas deja a fost făcut pentru ca mașinile electrice să nu devină motive pentru care oamenii trebuie să rămână lipiți de prize câte două ore pentru o încărcare completă.

Articole similare

Noul Praga R1, un proiect marca Frank Stephenson și Praga Cars

Florin Amariei

Imagini în exclusivitate de la Salonul Auto de la Detroit – III

Filip Sîrbu

Pininfarina AutonoMIA, exponentul mobilității viitorului

Filip Sîrbu

Leave a Comment