AUTOpro
Eveniment

Salonul Auto de la Paris 2014 – o expoziție pragmatică

Chiar dacă obiceiul de a organiza târguri cu specific auto se întâlnește în orice țară cu o piață auto cât de cât dezvoltată, cumva numai câteva evenimente par a polariza întreaga atenție a producătorilor din domeniu. 

Salonul Auto de la Detroit a devenit cel mai important al Statelor Unite, japonezii îl au pe cel de la Tokyo, chinezii au început de ceva ani să-și atragă porția lor de noutăți la Shanghai, în timp ce Bătrânul Continent își împarte premierele în două: primăvara la Geneva și toamna, alternativ la Frankfurt sau Paris. 

Salonul de la Paris și-a păstrat și în 2014 acesta titlul neoficial de cel mai vizitat din lume. Ediția de anul acesta a beneficiat de atenția a 1.253.513 vizitatori. Standurile au fost la fel de mari și grandioase, dar, cumva, Parisului i-a lipsit strălucirea și extravaganța altor ani, ceea ce s-a văzut mai puțin în ”prezentarea artistică” a standurilor, cât mai ales în calitatea premierelor expuse. Conceptele, adevăratele vedete ale unui eveniment de gen, care ne fac să vizăm la viitorul mai mult sau mai puțin apropiat al automobilului, nu s-au remarcat prin idei tehnice revoluționare, rafinând în general ideea de hibridizare, dar și prezentând raporturi fanteziste între performanțe și consum. Cel puțin ne-a rămas spre admirat designul, spectaculos în cazuri ca Peugeot Quartz sau Infiniti Q80 Inspiration. În rest, lumea auto își continuă evoluția din ultimul timp, cu accent pe conectivitate sau sisteme de asistare a șofatului care pun din ce în ce mai multe cărămizi la temelia conceptului de ”autonomous driving”. Moda crossover-elor pare că nu vrea să ne părăsească prea curând, atrăgând momentan din ce în ce mai mulți adepți, cu abordări care mai de care mai diverse – vezi Fiat 500X, Renault Espace, Seat Leon X-Perience sau chiar duetul lui Dacia, Logdy/Doker Stepway. Au fost și modificări de strategie – spre exemplu Citroen a ales să simplifice percepția asupra mărcii, disociind sub-brand-ul ”DS” de marcă în sine, astfel că în viitor modelele cu tentă premium nu vor mai purta numele Citroen.

 

Audi TT Sportback Concept – pe urmele lui Mercedes CLA

Audi TT Sportback Concept

Audi pare să pregătească un atac cu dedicaţie pentru Mercedes CLA, judecând după conceptul TT Sportback prezentat la Paris. Prototipul este un coupe cu patru uşi ca şi CLA şi este derivat din sportivul TT. Audi are deja în gamă modelul A3 sedan încadrat tot în segmentul lui Mercedes CLA, dar cu TT Sportback ar putea ataca pe două flancuri. Identitatea mai sportivă a eventualului membru în familia TT ar delimita noul model de A3 sedan, al cărui format clasic de berlină în trei volume se adresează unei clientele ce nu urmăreşte să epateze. Designul conceptului pare foarte apropiat de ceea ce ar putea fi un model pregătit de intrarea în producţie. Iar interiorul cu ecran multifuncţional în loc de ceasuri de bord este preluat întocmai de la noul TT. Estetica atractivă a lui TT Sportback este dublată de motorul său turbo de 2 litri, din care Audi a extras o putere impresionantă: 400 CP. Herghelia este ţinută în frâu prin tracţiunea integrală şi cutia de viteze S-tronic cu şapte trepte, pentru a face posibil un demaraj 0-100 km/h care durează numai 3,9 secunde.

 

BMW Seria 2 Cabrio – Ştafeta din primăvară

BMW Seria 2 Cabrio 1

Varianta decapotabilă a coupe-ului BMW Seria 2 a fost prezentată la Paris drept succesoare a lui Seria 1 Cabrio, cel mai bine vândut model din clasa sa. BMW Seria 2 Cabrio va fi comercializat din februarie 2015 şi va oferi un ampatament mai lung cu 30 mm, precum şi un portbagaj mai voluminos cu 30 de litri, care are capacitate de 335 litri când acoperişul este urcat. Acest acoperiş textil oferă o izolare fonică mai bună şi se pliază electric în 20 de secunde, chiar şi la viteze de rulare de până la 50 km/h. Gama de propulsoare va cuprinde trei motorizări pe benzină (220i cu 184 CP, 228i cu 245 CP şi M235i cu 326 CP), şi una diesel (220d cu 190 CP), cu patru cilindri şi tehnologie BMW TwinPowerTurbo. M235i Cabrio înregistrează demarajul 0-100 km/h în 5 secunde când este dotat cu varianta sport a transmisiei automată Steptronic cu opt trepte . Acesta beneficiază şi de suspensii şi frâne cu reglaj sportiv.

 

BMW X6 – fidel unei formule de success

BMW X6 1

Cu prima generaţie a modelului X6 BMW a propus cu succes formatul de Sport Activity Coupe, care a atras aproape 250.000 de clienţi şi a creat o nouă nişă în segmentul de lux. De aceea, noua generaţie prezentată în premieră mondială la Salonul Auto de la Paris respectă aceleaşi trăsături generale ale caroseriei cu hayon plonjat, dar încorporează toate avantajele tehnologice ale noului BMW X5, pe a cărui platformă este construit. Una dintre evoluţii este consumul mediu mai eficient cu până la 22% (între 9,7 şi 6 litri de combustibil la 100 km). Acest lucru a fost posibil datorită transmisiei sport Steptronic cu opt trepte disponibilă standard, masei reduse, aerodinamicii îmbunătăţite, sistemului de tracţiune integrală inteligent, care se adaptează condiţiilor de rulare, şi evoluţiei gamei de motoare. Noul model va fi comercializat din decembrie în versiunile X6 xDrive50i (V8, benzină, 450 CP), X6 xDrive30d (6 cilindri, motorină, 258 CP) şi X6 M50d (6 cilindri, cu trei turbocompresoare, motorină, 381 CP). Din primăvara lui 2015 vor fi disponibile şi X6 xDrive35i (6 cilindri, benzină, 306 CP) şi X6 xDrive40d (6 cilindri, motorină, 313 CP).

Citroen C4 Cactus AIRFLOW 2L – dieta cu Aer comprimat

Citroen C4 Cactus Airflow

Special pentru Salonul Auto de la Paris Citroen a pregătit un concept ultraeconomic derivat din modelul C4 Cactus. Acesta necesită în medie doar 2 litri de benzină pentru a parcurge 100 km, motiv pentru care a fost botezat C4 Cactus Airflow 2L. Eficienţa a rezultat din îmmbunătăţirea coeficientului aerodinamic cu 20%, reducerea greutăţii cu 100 kg (unele panouri de caroserie sunt din aluminiu), folosirea unor anvelope cu rezistenţă redusă la rulare şi adoptarea tehnologiei Hybrid Air, care reduce consumul cu 30%. Sistemul de propulsie hibridă este compus din asocierea unui motor pe benzină cu trei cilindri şi capacitate de 1,2 litri cu unul care funcţionează cu aer comprimat.

 

Mercedes AMG GT – frumoasă şi bestie!

Mercedes AMG GT 1

Cine câştigă dintr-un duel, când gladiatorii sunt Mercedes şi Porsche? Răspunsul este simplu şi foarte plăcut: noi, fanii automobilului, câştigăm. Fiindcă dintr-o astfel de competiţie rezultă maşini epice precum sportivul Mercedes AMG GT prezentat la Paris. Este noul vector de imagine al diviziei AMG şi a fost proiectat cu rolul de a-l învinge pe Porsche 911, un etalon al maşinilor sport. Pentru această sarcină Mercedes AMG GT este înarmat cu un design magnetizant şi cu un motor V8 biturbo asamblat manual, care are turbinele încorporate şi dezvoltă 462 CP, sau 510 CP în varianta S. Rezultă demaraje 0-100 km/h de 4 secunde, respectiv 3,8 secunde, şi viteze de top de 304 km/h, respectiv 310 km/h. Motorul de 4 litri amplasat cât mai central cântăreşte doar 209 kg fără lichide în el, în timp ce transmisia transaxială cu dublu ambreiaj şi 7 trepte este pe puntea spate. Astfel, distribuţia maselor între punţi este în raport aproape ideal de 47:53. Amortizoarele gestionate electronic, eleronul care se ridică automat şi sistemele dinamice de ancorare a motorului şi transmisiei reduc mişcările şi vibraţiile.

 

Mitsubishi Outlander PHEV – şi învelişul convinge

Mitsubishi Outlander PHEV S concept

Constructorul japonez Mitsubishi a reinterpretat într-un mod mai modern estetica SUV-ului hibrid Outlander PHEV. Concept-S aplică pe modelul de serie noul design al grilei şi blocurilor optice regăsite la cele mai recente concepte Mitsubishi, precum XR-PHEV. La interior abordarea este premium, cu materiale precum lemnul negru şi tapiţeria cusută manual. Aşadar, Concept-S este un pachet estetic care face modelul Outlander PHEV la fel de avangardist cum este şi sistemul său de propulsie care asigură tracţiune integrală cu ajutorul unui motor de 2 litri pe benzină şi a două motoare electrice. Autonomia exclusiv electrică este de 52 km, iar consumul de combustibil poate coborâ până la 1,9 litri/100 km.

 

Renault Espace – mai mult decât monovolum

Renault Espace 1

Constructorul francez a preferat salonul „de casă” pentru a-și prezenta vârful de gamă, noul Renault Espace. Conceput pe noua platformă modulară CFM (Common Module Family), care a permis o masă mai mică cu până la 250 kg, noul Espace adoptă stilul unui crossover, nu silueta clasică a unui monovolum de clasă mare. Mașina este mai scundă, dar cu o gardă la sol mai mare decât vechea generație și vine cu tot ce are Renault mai bun în materie de tehnologie, inclusiv sistemul 4Control care permite și roților spate să vireze cu câteva grade. Interiorul este dominat de tableta de 8,7 inci de pe consola centrală, amplasată neobișnuit, în poziție verticală, spațiul pentru pasageri fiind la un nivel mult mai bun decât până acum, susțin francezii. La nivelul motorizărilor, noul Renault Espace vine cu trei propulsoare de 1.6 litri. Dieselul este oferit în două versiuni, de 130 CP și 160 CP, iar motorul turbo alimentat cu benzină afișează 200 C.

 

Seat Leon X-Perience – stil versatil

Seat Leon X-Perience

Versiunea break a modelului Leon a primit varianta de caroserie X-Perience, care presupune o gardă la sol mai mare, bandouri de protecție și capacități de off-roader datorită tracțiunii integrale permanente și diferențialului electronic XDS. Modelul constructorului spaniol este disponibil cu motorul de 2 litri TDI, oferit în două versiuni de putere: 150 CP și 184 CP. Mai există în ofertă și motorul de 1.8 litri TSI de 180 CP, iar la baza gamei se află motorul de 1.6 litri TDI, cu 110 CP. Ulterior lansării pe piață, va fi disponibilă și cutia de viteze DSG, cu dublu ambreiaj.

 

Skoda Fabia  – evoluţie detaliată

Skoda Fabia 1

Vedeta Skoda la Salonul Auto de la Paris a fost noua generaţie a modelului Fabia, prezentată atât în format hatchback cu cinci portiere (disponibil din noiembrie), cât şi în varianta break denumită Combi (disponibilă de la începutul lui 2015). Designul exterior este inspirat de liniile conceptului VisionC, iar platforma tehnică este preluată de la actualul VW Polo. Lista de dotări include sistem de frânare automată pentru evitarea coliziunilor, sistem de frânare secundară după un impact pentru evitarea altor coliziuni, sistem de asistare a urcării în rampă, senzori de parcare şi de detectare a presiunii scăzute în anvelope, senzori pentru avertizarea şoferului asupra oboselii, limitator de viteză, plafon panoramic de sticlă. Fabia hatchback are cel mai mare portbagaj din clasă, cu un volum de 330 litri, iar versiunea Combi oferă 530 litri. Gama de motoare Euro 6 este mai eficientă cu până la 17% şi este compusă din propulsoare pe benzină, care dezvoltă între 60 şi 110 CP, şi un motor diesel cu alternative de 75, 90 şi 110 CP, care în varianta GreenLine consumă în medie 3,1 l/100 km.

 

Suzuki Vitara – revendicarea terenului

Suzuki Vitara 1

Suzuki a prezentat noua generaţie a SUV-ului Vitara, care va fi produsă la uzina din Ungaria de la începutul anului viitor. Vitara beneficiază de noul sistem de tracţiune integrală ALLGRIP 4WD cu patru moduri de funcţionare adaptabile la condiţiile de rulare atât pe şosea, cât şi off road. Sunt oferite două motorizări, una diesel şi una pe benzină. Ambele au capacitate de 1,6 litri şi dezvoltă 118 CP. Alternativele pentru cutiile de viteze sunt una automată (6 trepte) şi două manuale (cu 5 trepte pentru propulsorul pe benzină sau cu 6 trepte pentru cel diesel). Lista de dotări include şapte airbag-uri, cruise control adaptiv care menţine o distanţă sigură în raport cu maşina din faţă, sistem de frânare automată pentru evitarea unei coliziuni, plafon panoramic de dimensiuni mari (1.000 mm), sistem multimedia care redă comenzile pe un display multifuncţional cu diametru de 7 inci şi funcţie de conectare la smartphone.

 

Lamborghini Asterion Concept – spre viitor, în viteză

Lamborghini Asterion concept 1

Asterion a fost surpriza celor de la Lamborghini pentru Salonul Auto de la Paris, un coupe cu linie laterală inspirată puțin de cea a legendarul Miura și design foarte curat comparativ cu ultimele concepte ale constructorului Italian. Asterion este și primul hibrid plug-in de la Lamborghini, tehnologia fiind cu adevărat impresionantă. Conceptul este echipat cu motorul V10 de 5,2 litri, care produce 610 CP, dar are și nu mai puțin de trei motoare electrice, care dezvoltă, împreună, 300 CP.  Lamborghini anunță o putere generală a ansamblului de 910 CP, intrând deja pe teritoriul lui LaFerrari și McLaren P1.  Asterion poate accelera de la 0 la 100 km/h în doar 3 secunde, iar viteza maximă este la 320 km/h. Interesant este faptul că motoarele electrice permit bolidului Italian să ruleze maxim 50 km fără ca motorul termic să intervină. În situația în care toate cele patru propulsoare lucrează, consumul mediu este de doar 4,12 litri/100 km, pentru prima sută de kilometri. Sună fantezist, dar oficialii italieni susțin că tehnologia este funcțională exact în parametrii anunțați, astfel încât peste câțiva ani s-ar putea să o vedem pe un model de serie.

 

Mazda MX-5  – a patra tinereţe este mai extrovertită

Mazda MX-5

După 25 de ani de carieră, Mazda MX-5 a fost prezentată sub forma celei de-a patra generaţii, care rămâne fidelă ideii de ”fun to drive”, dar introduce în ecuaţie și un design mai sportiv. Noul model promite chiar mai multă agilitate, datorită unei mase proprii care a scăzut cu peste 100 kg în urma folosirii intensive a aluminiului. De asemenea, MX-5 este acum mai lat și are un centru de greutate mai coborât în raport cu asecendeții săi. La momentul redactării acestui material, Mazda nu comunicase detalii despre motorizările cu injecție directă de benzină SkyActive-G care vor echipa roadster-ul, dar este de așteptat ca intrarea în gamă să fie asigurată de versiunea de 1,5 litri și 100 CP regăsit și la compacta 3. Poziționarea sa aproape de centrul mașinii promite o distribuție ideală a maselor pe punți, în raport 50:50.

 

Mini Cooper 5  – give me 5!

Mini 5 usi

Noutatea la standul MINI de la Salonul Auto de la Paris a fost o versiune cu caracter familial al năstrușnicului Cooper. Modelul beneficiază acum de un ampatament mărit, un portbagaj mai voluminos și, bineînțeles, de o pereche suplimentară de portiere, în măsură să ușureze accesul pasagerilor pe bancheta din spate. Particula ”5” din nume face referire atât la numărul de uși (dacă luăm în calcul și hayonul), cât și la cel al pasagerilor care pot lua acum loc în mașină. Deși este mai lung decât fratele său mai mic (de la care moștenește și caracteristicile tehnologice), Cooper-ul 5 își păstrează dimensiunile compacte, care îl fac manevrabil în utilizarea urbană. În aceste condiții, numai aspectul poate fi ușor criticat, pentru că a pierdut ceva din dinamismul modelului original.

Ferrari 458 Speciale A – puterea de convingere a unui topless

Ferrari 458 Speciale A 1

Ferrari a prezentat la Salonul Auto de la Paris un supercar produs în serie limitată, model pe care îl numește cel mai puternic roadster Ferrari din istorie. Creat special pentru doar 499 de colecționari, Ferrari 458 Speciale A vine cu vizibile modificări de design, toate făcute exclusiv pentru performanță, modelul italian fiind și cel mai aerodinamic Ferrari Spider produs vreodată. Caroseria integrează zece tipuri de aliaj din aluminiu și fibră de carbon, iar hardtop-ul retractabil în 14 secunde este tot din aluminiu, astfel încât 458 Speciale A este cu doar 50 kg mai greu decât coupe-ul.  Motorul este același V8 de 4.5 litri, care furnizează însă 605 CP, devenind astfel cel mai puternic V8 aspirat, de serie, construit vreodată de Ferrari. Supercarul italian accelerează până la 100 km/h în doar trei secunde, același timp pe care îl reușește și exclusivistul LaFerrari. Constructorul italian spune că Ferrari 458 Speciale A este un campion al manevrabilității pe circuit, în parte și datorită noului sistem Side Slip Angle Control, având deja un timp record pe circuitul Fiorano.

 

Honda Jazz – mai mult spaţiu şi design mai dinamic

Honda Jazz 1

Honda a prezentat noua generație Jazz,  prezentată ca prototip. Probabil pentru a-și rezerva câteva mici modificări ulterioare. Mașina arată însă ca una de serie, adoptă linia de design a lui Civic și păstrează alura de monovolum. Noua Honda Jazz este cu 15 mm mai lungă și are un ampatament mai mare, plusul de spațiu fiind regăsit vizibil la interior. La habitabilitate ajută și faptul că rezervorul este plasat pe centrul noii platforme tehnice, iar scaunele „Magic Seats” au permis creșterea spațiului de încărcare. Jazz are un nou motor nou, conform cu tehnologia Earth Dreams, care reduce drastic emisia de noxe. Propulsorul de 1.3 litri pe benzină este cuplat standard la o cutie de viteze cu șase trepte, sau la una CVT, opțional. Noul Jazz va fi disponibil începând cu vara anului viitor..

Lexus NX – impact vizual

Lexus NX

Prima incursiune a japonezilor de la Lexus în segmentul crossoverelor compacte se numește NX și mizează pe puternicul impact vizual dat de grila față masivă și agresivă. Cum era de așteptat, niponii aduc pe noul NX și tehnologia hibrid care a făcut furori în Statele Unite și chiar în Europa, în ultimii ani. Lexus NX 300h are un motor pe benzină, de 2,5 litri și 155 CP și unul electric care duce puterea combinată la 197 CP. Consumul mediu oficial este de 5 litri/100 km, dar performanțele nu impresionează neapărat pentru acest nivel. Mașina ajunge la 100 km/h în 9,2 secunde și nu trece de maxim 180 km/h. Pentru lunile următoare este anunțat și un nou motor de 2 litri, turbo, pe benzină. Nu există încă un diesel în ofertă, iar clienții europeni penalizează acest lucru.

 

 

Articole similare

Detalii exclusive despre noua aplicație MY Dacia și transformarea showroom-urilor Dacia

Darius Pana

IAA 2021 – viitorul este plictisitor

Florin Amariei

Bowler – o echipă rally raid pentru orice pasionat

Dan Vardie

Leave a Comment