AUTOpro
Stiri

Dieselul se va reduce de două ori în următorii 7 ani

Potrivit unui studiu realizat de LMC Automotive la inceputul acestui an, suntem într-o decadă de reducere dramatică a cotei de piață a motorizărilor diesel în Europa.

Studiul arată că în Europa de vest la nivelul anului 2017 erau comercializate 6,35 mil de automobile cu motoare diesel, reprezentând 44,4% din total. Anul acesta cota de piață va scădea la 30,6% pentru ca în 2027 să ajungă doar la 18,1% când se estimează că se vor mai vinde doar 2,68 mil de automobile cu propulsie diesel.

Cele mai spectaculoase scăderi de cote de piață înregistrate în ianuarie 2020 erau în Suedia (-15,7%) și Irlanda (-11,4%). Însă cele mai dramatice scăderi în valori absolute s-au înregistrat în ianuarie 2020 în Italia (-15,8%) și Marea Britanie ( -13,8%). La nivelul Europei de vest nu mai puțin de 68.400 de unități diesel s-au vândut mai puțin prin comparație cu ianaurie 2019.

COVID 19 complică lucrurile și rămâne de văzut cum vor reacționa piețele vis a vis de diesel în această situație de criză. Pe de altă parte, mulți producători amintesc că dieselul este competitiv la capitolul emisii de CO2, putând să ajute la atingerea țintelor dure impuse de Comisia Europeană pentru acest an.

Sunt țări care au introdus un sistem de taxare care dezavantajează motorizările diesel, cel mai celebru fiind cel al Norvegiei care va conduce ca din 2025 să nu mai existe –practic- cumpărtori de automobile diesel. Din simplul motiv că impozitul va ajunge prohibitiv prin comparație cu mașinile electrice. În ianuarie 2020, Norvegia avut cel mai mic volum de mașini diesel vândute-1100 de unități- iar la nivel de cotă de piață în aceiași lună cifra era de 11,2 %. Însă cea mai spectaculoasă scădere a cotei diesel-ului la începutul acestui an vine din Olanda unde a ajuns la doar 5,7%. Țara lalelor a înregistrat anul trecut un alt record aproape de neimaginat chiar și pentru Norvegia, campioana EV a Europei: cel mai bine vândut model a fost Tesla Model 3!

România ca și alte țări din Estul Europei nu au intrat în studiul LMC Automtive. Atât la noi cât și la vecinii noștrii nu există încă o politică legată de trecerea la electromobilitate, nu există un calendar al evoluției impozitelor legate de diesel, etc. Există doar programele Rabla și Rabla Plus care oferă stimuli diferiți în fuuncție de propulsii. Este bine dar nu suficient, așa cum ne-o arată alte state vest –Europene care și-au propus să facă o tranziție bine controlată și necesară spre electromobiliatate. Dar cum mulți nu sunt prea preocupați de aceste tendințe, absența acestor politici reprezintă un ajutor pentru diesel. Dacă nu va apare o viziune cu implementare, România are șanse să ajungă în situația în care mortorizările diesel să se vândă bine merci în timp ce prin Europa, aceste vânzări să nu mai existe!

Articole similare

Dezvoltarea de mașini autonome a consumat zeci de miliarde de dolari fără a genera profituri

Darius Pana

Toyota Harrier va fi lansată pe piața din Japonia în această vară

administrator_autopromag

ACAROM: producția auto națională a crescut cu peste 11% în luna iunie

Mihai Morcovescu

Leave a Comment