Xavier Martinet, omul numărul 2 în ierarhia DACIA, a anunțat cifrele de vânzări DACIA pe anul 2023, care arată o performanță impresionantă în aproape toate teritoriile, dar și în toate segmentele acoperite. România rămâne între primele 5 cele mai importante piețe pentru DACIA.
Cu peste 658.000 de unități vândute anul trecut în toate cele 44 de piețe unde are o prezență, DACIA a ajuns la o cotă de piață de 4,3% în toată Europa. În același timp, la vânzările retail – singurele pe care mizează DACIA, care nu este interesată de flote de tip Rent a car – a urcat la o cotă de piață de 8,3% (plus 0,7% în 2023 vs 2022), devenind a 2-a marcă din Europa, urcând de pe locul 3 ocupat în 2022. În Italia, Franța, Portugalia, Belgia, Maroc și România este chiar marca nr. 1 în segmentul retail.
DACIA va lansa în premieră mondială la Geneva un facelift pentru Spring
Toate modelele DACIA au marcat creșteri importante. Sandero, cel mai bine vândut automobil al Europei pe piața de retail, a ajuns la 270.000 de unități vândute, o creștere spectaculoasă de 18 puncte procentuale! De reținut că noua generație Sandero – confirmat de Martinet – va avea un platformă „multi energy”, care îi va permite chiar și o versiune EV! DUSTER – văzut ca modelul emblematic al mărcii – a vândut 201.000 de unități, fiind în Top 3 retail! Jogger a înregistrat o creștere de 66%, ajungând la o vânzare de 94.000 de unități în 2023, devenind nr. 1 în Europa în segmentul său (fără SUV). Însă cea mai spectaculoasă prestație a avut-o Spring, care a vândut cu 26% mai bine ca în 2022, ajungând la 62.000 de unități! Este nr. 3 pe piața de retail EV a Europei, o performanță pe care puțini au văzut-o – cu excepția Juriului European AUTOBEST, care a premiat-o cu titlul suprem Best Buy Car of Europe 2022. Poate mulți au fost sceptici atunci de alegerea Juriului care grupează reputați jurnaliști auto din 31 de țări Europene, însă performanțele de piață – adesea limitate de capacitatea de producție – ale lui Spring au confirmat că micuța DACIA EV este un „best buy” continental!
La conferința de presă Martinet sublinia: „Noi credem că există piață importantă pentru o mașină electrică mică. Vedem cum clienții o cer iar tot mai mulți constructori anunță modele sub 25.000 Euro și chiar sub 20.000 Euro!”. Ca urmare, DACIA va lansa în premieră mondială un face lift pentru Spring cu ocazia Salonului de la Geneva. Xavier a confirmat apariția iminentă a „noii DACIA Spring”, fiind livrabilă în această vară!
Tot la Geneva va fi arătat în premieră mondială fizică (on-line îl știe deja toată lumea) și noul Duster. Aflat la a III- generație, noul Duster vine cu un look complet nou în raport cu actuala generație. Este însă inspirat din conceptul Bigster, care a făcut furori încă de la primele poze de acum câțiva ani și care a servit drept model pentru noul Duster. Apropo de fratele mai mare, Martinet a confirmat că mașina va veni pe piață cu aproximativ un an după Duster. Noi credem că în toamnă la Salonul de la Paris, vom vedea mașina de producție despre care toți executivii DACIA intervievați de AUTOpro spun că 95% va fi exact precum conceptul. Cum nu avem nici o imagine a interiorului mașinii, este probabil ca noul Duster – cu un interior spectaculos despre care AUTOpro a scris aici chiar de la premiera on-line – să ne dea o idee despre cam la ce să ne așteptăm la interiorul lui Bigster.
Martinet ne-a dezvăluit strategia de lansare a noului model. „Am lansat rezervările la noul Duster încă de la începtul anului și le vom menține în paralel cu actualul model astfel încât fiecare cumpărător să facă o alegere conștientă în funcție de nevoie specifice!”. Executivul DACIA ne-a dezvăluit că diversitatea de consumatori face ca unii să prefere motorizarea diesel a actualului model pentru că noua generație nu mai are diesel. Alții preferă full hybrid și atunci vor merge la noul model. Diferența de preț dintre cele două generații este notabilă, dar nu atât de mare încât să devină decisivă în alegerea făcută. Este o strategie eficientă care consolidează performanța (atipică pentru industria auto) Duster de a păstra vânzări solide pe final de generație și cu noua generație pe lista de prețuri și comandă! Primele Duster III vor fi livrate în iunie/ iulie. Tot atunci, va înceta preluarea de comenzi la actuala generație.
Întrebat de AUTOpro dacă poate confirma marja de profit operațional de 15% în 2023, Martinet a răspuns: „Cifrele financiare vor fi comunicate la jumătatea lui Februrie. Acum pot cita doar declarația lui Thierry Pieton, CFO grupului Renault care a confirmat că marja de profit DACIA este cu două cifre!” De asemenea, tot pentru AUTOpro, Martinet a reconfirmat informația că în scurt timp vom afla detalii despre participarea la Dakkar din 2025 inclusiv numele modelului care va intra în primele probe încă din acest an. Din informațiile AUTOpro, este vorba de Bigster, însă trebuie subliniat că mașina de concurs este realizată de ProDrive – celebra firmă preparatoare de mașini de motorsport, care împlinește 40 de ani și care a fost declarată SPORTBEST 2024 de juriul European AUTOBEST. Este o mașină specială pentru un concurs extrem de dur, care nu are nici o legătură cu modelul de serie – așa cum este cazul la toate celelalte modele concurente legate de numele unui model de serie. Rămâne până la urmă un exercițiu de imagine pentru Bigster, menit să îi ofere un debut de piață absolut impresionant!
Denis Le Vot, CEO-ul DACIA declara pentru AUTOpro că DACIA, cu Bigster și încă două noi modele, va putea ajunge în doar câțiva ani la 1 milion de unități vândute! Chiar și cu pierderea pieței turcești, unde noul Duster va fi vândut sub marca Renault! Noi, la AUTOpro, am prognozat deja încă din noiembrie 2023 că noul Duster va urca cel puțin 2 locuri în Top 10 european în primul an complet de vânzări – adică 2025. Tot noi am prognozat că Duster III are mari șanse să se vândă la nivelul 250.000 de unități anuale, poate chiar în 2025!
Este de menționat și performanța de piață DACIA din România. Chiar dacă cu toții ne-am obișnuit de decenii cu DACIA pe primul loc, cu o cotă de piață impresionantă în jur de plus/minus 30%, în 2023 a mai apărut încă ceva. În Top 10 cele mai bine vândute modele în România, primele 5 sunt toate cele 5 modele DACIA vândute la noi! Logan continuă să fie nr. 1, iar Spring este a 4-a cea mai bine vândută mașină de la noi. Este incredibil cum nici o altă marcă – fie ea VW, Skoda sau chiar Renault, de exemplu – să nu reușească să o „bată” pe „micuță”! Mai mult, în Top 10 avem și două modele Renault – Clio și Megane – astfel încât mai rămân doar 3 modele care au reușit să prindă Topul: Skoda Octavia locul 6, Hyundai Tucson, locul 7 și Toyota Corolla, locul 10. Toate aceste cifre dovedesc că DACIA și Renault domină copios piața românească, iar în perspectiva noilor modele ce se lansează în acest an – Renault 5 pe lângă noile Duster și Spring, de exemplu – această performanță va continua și chiar se va dezvolta. Tendință care – chiar dacă la altă scară – se va remarca și pe alte piețe europene.