Parte a Juriului european AUTOBEST, AUTOpro a fost la premiera mondială a noului van de la LEVC care va purta numele „VN5”. Este primul van electric care folosește sistemul „range extender” pentru o autonomie de aproape 500 km!
Dan Vardie, Ansty, Marea Britanie
„Este o plăcere să vă anunț în premieră mondială că noul van LEVC se numește VN5. VN vine de la van iar 5 de la capacitatea de 5 mc.” declara Joerg Hofmann, CEO-ul lui LEVC, legendara London Taxi care a fost preluată de Geely în 2013 și care a fost transformată în prima companie de taxiuri și vehicule comerciale electrice. „Adesea trebuie să explic de ce sistemul nostru este o mașină electrică deși tehnic/ legislativ suntem asimilați ca un plug-in hybrid!” ne spunea Hofmann.
Prin definție un plug-in hybrid are două sisteme paralele care permit aport de tracțiune la roți atât de la sistemul electric cât și de la sistemul mecanic care are un motor ICE. În cazul tehnologiei LEVC, numită „range extender”, există o baterie de 31kWh care oferă o autonomie pur EV de 102 km și o autonomie totală de 485 km. Motorul Volvo 1,5 l benzină, 3 cilindri, este folosit exclusiv pentru a genera electricitate pentru baterie. În nici o circumstanță, motorul ICE nu transmite tracțiune la roți. Cei mai pasionați de fenomenul green își vor aminti că acesta a fost ideea proiectului initial Chevrolet Volt. Însă versiunea finală a devenit un plug-in hybrid și nu extended range. Diferența de emisii este uriașă. Hofmann a declarat pentru AUTOpro că emisia medie de CO2 pe tot parcursul celor 485 km în regim WLTP este de 20 g CO2/ km! Este cea mai scăzută emisie de CO2 pentru un vehicul asimilat prin legislația europeană ca un plug-in hybrid!
Hofmann declară că în Londra zilnic nu mai puțin de 65.000 de van-uri diesel fac livrări de bunuri. „Este o cifră absolut devastatore pentru poluarea din oraș!” Executivul LEVC arăta că odată cu creșterea e-commerce-ului, necesitatea de a livra bunuri este într-o creștere exponențială. „Asistăm la nașterea van-ului intra-urban de 1 tonă. Este o categorie complet nouă care respectă restricțiile impuse de zonele cu „Zero emisii” și permite livrări multiple depășind orice concurență” a adăugat Hofmann. AUTOpro a văzut diverse scenarii de livrări de produse în Londra în care s-au făcut comparații cu Ford Transit PHEV și Mercedes e-Vito. În orice comparație, eficiența lui VN5 a fost de la dublu în sus, o dimensiune crucială pentru un vehicol comercial.
Capacitatea lui VN5 este de 800 kg și poate încărca până la 2 europaleți. Bateria se poate încărca în 30 min la un fast charge de 50kW dar vehiculul are încorporate două posibilități/ standarde de alimentare, oferind practic orice versiune posibilă astfel încât să nu mai existe nici o problemă legată de standardul stației respective. Intervalul de service este de 40.000 km. Vehiculul are o garanție de 5 ani / 250.000 km iar bateria o garanție de 8 ani/ 250.000 km! Sunt cifre care impresionează în raport cu orice concurență!
Vânzările lui VN5 vor începe în ultimul trimestru al acestui an. Hofmann declara pentru AUTOpro că prețurile încă nu au fost stabilite, dar în circa o lună vor fi anunțate.
AUTOPro a vizitat fabrica LEVC din Ansty unde se va fabrica noul VN5 pe exact aceeași linie de fabricație cu taxiul TX. A fost un alt șoc, pentru că am descoperit tehnologii de producție care nu se folosesc curent, dar care oferă lui VN5 și TX o rigiditate structurală impresionantă și posibilități de service rapide și ieftine. Structura ambelor modele este din aluminiu extrudat asamblat prin lipire cu rășină care după intrarea în cuptor la 285 grdC devine o structură monolit. Peste această structură se atașează tot prin lipire panourile dintr-un material compozit pe bază de fibră de sticlă –numit SMC- care vin profilate și vopsite direct de la furnizor!
Sunt multe detalii spectaculoase despre tehnologiile folosite de noul LEVC VN5 care deschide un nou capitol în lumea mobilității în transporturile de mărfuri așa cum taxiul TX a pionierat o nouă soluție de mobilitate pentru oameni. Despre toate acestea, în exclusivitate în nr. viitor din revista AUTOpro.