O discuție cu Denis Le Vot ne-a adus foarte multe perspective interesante despre viitorul marcii DACIA, un viitor în care Duster și (mai ales) Bigster urmează să joace un rol crucial…
Denis le Vot, CEO DACIA, este cel care a „descătușat” potențialul DACIA și a transformat compania într-un succes european de proporții. Așa cum o arată statisticile de vânzări, este cam singura marcă de volum cu creșteri „double digit” pe piețele europene. Deloc întâmplător, anul trecut compania a fost declarată „COMPANYBEST 2023”, iar recent Le Vot a fost ales „MANBEST 2024”, un hall of fame dedicat celor mai valoroși top executivi pe care îi are industria auto.
În ultimii ani, Sandero și Duster se poziționează constant în top 10 continental, mizând foarte mult pe retail și aproape deloc pe flote. Le Vot ne spunea că „ vânzarea de flote nu mă interesează; discounturile mari pe care trebuie să le faci nu doar că îți reduc profitabilitatea, dar pe termen mediu și lung îți distrug imaginea de marcă!”. Chiar și așa, Duster s-a vândut în 2,2 milioane de unități în 13 ani, iar prognoza AUTOpro este că noua generație ar putea trece de 250.000 de unități pe an. La nivel de grup Renault, DUSTER se vinde sub brandul francez pe alte continente, având un succes absolut remarcabil.
Bigster – mai lung cu 30 cm față de Duster, dar tot cu 5 locuri! – este văzut de Le Vot ca un model care va genera vânzări complet noi, dar și un profit sănătos. Astăzi, profitabilitatea DACIA este de aproape 15%, iar Bigster nu va face decât să o consolideze și poate chiar să o mărească. DACIA va încheia anul 2023 cu 670.000 de unități fabricate la Mioveni și Tanger. CEO-ul DACIA ne spune că vede posibilă o producție de 1 milion de unități la nivelul lui 2030, când vom avea cel puțin încă un model în gamă (dacă nu două, nepunând la socoteală Bigster).
Electrificarea DACIA va continua pe toate planurile. Denis ne spune că „nu este un secret că Sandero va avea un model EV în viitor”, pe care noi îl estimăm în 2025 – 2026. Se vorbește și de noul Spring care vine anul viitor. Le Vot ne-a spus ca are cifrele exacte despre cum utilizează posesorii de EV-uri mașinile lor. „Distanța medie zilnică parcursă nu depășește 35 km, iar încărcarea se face de maxim două ori pe săptămână!”. Iar rata de loialitate este de aproape 100%. Adică odată trecut la mașină electrică, nu prea există consumatori care să revină la ICE / hibride.
Executivul francez admite pentru AUTOpro că Ampere va putea dezvolta – proiectare și inginerie – viitoarele modele EV ale DACIA, dar „de fabricat o să le fabrice DACIA!”. Fără a ne spune și unde va fi această producție. Este prima declarație a unui executiv Renault care admite că Ampere va lucra nu doar pentru mărcile Renault și Alpine, dar și pentru DACIA.
Pe partea de decarbonizare, noua generație Duster va putea primi și alte motorizări, inclusiv un plug-in hybrid. Le Vot menționează că grupul are această tehnologie, iar platforma CMF-B permite. Este o versiune care ar putea veni la nivelul anului 2025 – 2026, dar executivul DACIA insistă că evoluția vânzărilor și contextul european vor decide introducerea PHEV mai devreme sau mai târziu. Este bine-cunoscuta tactică DACIA de a nu oferi ceva înainte să fie nevoie. „Adică esențial. Ca exemplu, scaunele electrice sunt binevenite, dar nu sunt esențiale. Așa că la DACIA nu sunt posibile!” – Le Vot dixit. Poți să fii de acord sau nu, dar vânzările merg foarte bine și fără scaune manipulate electric.
Mai mult, Le Vot admite că deși în acest moment nu s-a luat în calcul folosirea altor tehnologii decât cele existente în grup, noul Horse va avea acces la noi propulsoare ICE decarbonizate provenite de la Aurobay, acum parte a grupului Geely. Să reamintim, în foarte puțin timp, se va formaliza noul joint venture cu sediul la Londra, care va cumula facilitățile de proiectare și fabricație ICE și toate versiunile de hibride de la Renault și Geely. Care va duce la un colos, probabil cel mai mare din lume. Aurobay a fost format prin separarea tuturor facilităților de proiectare și fabricație ICE și cutii de viteză de la grupurile VOLVO și Geely, operațiune pe care chinezii au făcut-o de vreo doi ani înaintea lui Luca de Meo. Iar Aurobay are deja azi cea mai revoluționară platformă PHEV. Sigur, rămâne să fie și la un preț corect pentru DACIA…
Am încercat să aflăm prețul maximal al lui Duster, dar și prețul de pornire al lui Bigster. Chiar dacă a refuzat să ne dea informații precise, Le Vot admite că aceste prețuri nu vor pleca cu cifra 4. Adică nici cea mai scumpă versiune de Duster și nici prețul de pornire al lui Bigster nu vor fi în jur de 40.000 Euro! AUTOpro a pus cap la cap mai multe informații interne din DACIA și va propune următoarele repere. Noul Duster nu va trece de 30.000 Euro, iar noul Bigster va pleca de la sub 30.000 Euro, probabil mai apropiat de 25.000 decât de 30.000. Chiar și prețul maximal nu va pleca cu o sumă ce începe cu cifra 4. Dacă despre Bigster nu vom ști mai devreme de un an de zile, despre Duster vom afla în următoarele luni.