Asociația Europeană a Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) estimează că reculul pieței auto din acest an va fi cel mai drastic din istoria pieței auto moderne.
În urmă cu doar cinci luni, oficialii ACEA estimau că numărul de autoturisme noi vândute la nivel european va scădea în acest an cu 2%, un procent considerat logic, dar destul de greu de compensat de producătorii auto aflați sub presiune din cauza investițiilor necesare dezvoltării de noi produse care să corespundă normelor tot mai dure în privința poluării.
„Într-un moment în care industria noastră intensifică masiv investițiile în vehicule cu emisii zero, piața este gata să se cotracte – nu numai în UE, ci și la nivel global – deci tranziția către mașinile nepoluante trebuie să fie foarte bine gestionată de către factorii de decizie”, declara în ianuraie 2020 Mike Manley, președintele ACEA.
Ei bine, acum, aceiași oficiali ACEA se văd nevoiți să revină aspura estimărilor inițiale și să anunțe o potențială reducere a vânzărilor de autoturisme din Europa cu nu mai puțin de 25%.
Pierderea unui sfert din totalul de autoturisme comercializat anual înseamnă un recul de la 12,8 milioane de unități până la doar 9,6 milioane. Asta înseamnă că mai bine de trei milioane de mașini nu vor mai fi produse sau vor rămâne nevândute.
Considerațiile oficialilor ACEA privind piața auto pot părea catastrofale, dar și optimiste totodată. Asta pentru că nu este deloc luat în calcul un scenariu în care întregul continent va fi din nou blocat de un al doilea val al pandemiei.
Deocamdată, după primele valuri de șoc ale crizei dintre jumătatea lui martie și începutul lui mai, piața UE a contractat cu 41,5%, iar ACEA preconizează că această situație se va ușura într-o anumită măsură în lunile următoare, deoarece măsurile de carantină sunt ridicate, progresiv, în toată regiunea.
Chiar și cu un scenariu optimist, din punct de vedere al volumelor, prognoza ACEA pentru 2020 arată cel mai mic număr de autovehicule noi vândute din 2013 până acum. Și, trebuie menționat că, în acel an, industria se afla în al șaselea an consecutiv de declin cauzat de criza financiară din 2008 – 2009. Totodată, ca procent, reculul din 2020 al pieței auto va fi „cel mai drastic înregistrat vreodată de sectorul auto european”.
„ACEA își menține speranța că acest scenariu dramatic poate fi atenuat prin măsuri rapide și puternice de către UE și guvernele europeme”, consideră directorul general al ACEA, Eric-Mark Huitema.
Acesta adaugă și că „având în vedere colapsul fără precedent al vânzărilor din prezent, stimulentele de cumpărare și schemele de ajutor sunt necesare în toată UE pentru a crea o extrem de necesară cerere pentru mașini noi. În interesul industriei noastre și al întregii economii a Uniunii Europene solicităm sprijinul politic și economic necesar – atât la nivelul UE, cât și la nivelul statelor membre – pentru a limita daunele aduse producției și ocupării forței de muncă în lunile următoare”.