Cele patru mari piețe auto europene, Germania, Franța, Spania și Italia au raportat în luna martie scăderi impresionante ale vânzărilor. În spatele acestora însă poate fi observat și un detaliu mai puțin așteptat.
Luna martie a fost una a semnalelor de alarmă și a scăderilor drastice ale vânzărilor în principalele piețe auto europene. Cum „Big 5” s-a transformat, odată cu ieșirea Marii Britanii din Uniunea Europeană, în „Big 4”, Germania, Franța Spania și Italia au rămas singurele state în care vânzările depășesc în mod normal 100.000 de unități pe lună sau 1 milion de unități pe an.
Din nefericire, odată cu ajungerea pandemiei cauzată de noul coronavirus în Europa piața auto din aceste state a intrat într-un declin accelerat care a obligat asociațiile naționale ale producătorilor și comercianților de vehicule să dea publicității apocaliptice. Astfel, în martie, înmatriculările din Germania au scăzut cu 38%, cele din Spania cu 69%, cele din Franța cu 72%, iar cele din Italia cu nu mai puțin de 85%.
În aceste condiții unii analiști consideră că nu mai putem vorbi despre afaceri în domeniul comerțului cu mașini ci, mai degrabă, despre supraviețuire. O situație care se repetă și în domeniul producției de automobile, acolo unde uzinele s-au închis unele după altele, iar repornirea lor nu pare un obiectiv prea apropiat. Cu mici excepții, e drept.
Ei bine, în acest noian de vești proaste și în spatele colapsului generalizat al industriei auto europene au ieșit la lumină câteva cifre neașteptate. În Germania, de exemplu, acolo unde KBA a anunțat înmatricularea a doar 215.119 autoturisme luna trecută (-37,7%), vânzările de automobile 100% electrice au crescut cu nu mai puțin de 56,1% față de martie 2019. Este pentru prima dată când piața auto a statului cu cea mai puternică economie din Europa include peste 10.000 de mașini electrice într-o singură lună.
Iar vânzările de mașini 100% electrice nu au fost singurele cu o creștere explozivă. Tot în martie 2020 au fost înmatriculate 28.735 de autoturisme hibride, în creștere cu 62% față de aceeași lună din anul anterior, și 9.426 de vehicule plug-in hybrid care corespund unei majorări cu aproape 208%!
Chiar mai surprinzător, situația din Germania nu este singulară. A doua mare piață europeană, Franța, patre atrece printr-un moment la fel de fast în domeniul vehiculelor „verzi”. Deși nu sunt disponibile datele finale pentru luna martie, CCFA estimează că în primele trei luni din acest an au fost înmatriculate nu mai puțin de 25.914 autoturisme 100% electrice, în creștere de la 10.552 aceeași perioadă din 2019. Tot în primul trimestru, piața mașinilor hibride a urcat la 39.583 de unități de la doar 26.933 unități.
Rezultatele spectaculoase în domeniul mașinilor „verzi” nu se repetă și în Italia sau Spania. În ambele state înmatriculările de autoturisme electrice și hibride au scăzut, însă mult mai puțin reculul pieței totale.